Art and Literature
BibTex RIS Cite

MODERNİST BİR ROMAN SES VE ÖFKE

Year 2020, , 260 - 277, 15.06.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.672988

Abstract

19. ve 20. yüzyılda görülen bilimsel ve teknolojik gelişmeler varlık, gerçeklik, görecelik ve zaman kavramlarının yeniden yorumlanmasına neden olur. Modern çağın bilimsel yöntemleriyle kurgulanan modernist yazarların romanlarında da nesnel zamanın gün, ay, yıl gibi somut ifadesi yerine bilinç eylemleri, hayâller ve çağrışımların ön planda olduğu psikolojik zamanı kullandıkları görülür. William Faulkner’ın Ses ve Öfke adlı eserinde de olay örgüsü ikinci plana atılmış, zaman eserin merkezine yerleştirilmiştir. Ses ve Öfke, bireysel anlatıcılar yoluyla bakış açılarının önemli olduğu, anlamın çoğaldığı, bilince göre dilin değiştiği, kadın, İç Savaş ve aristokrasinin meselelerine eğilen, zenci ve ırkçılık temalarını içeren, Amerika’nın güneyine ait gelenekleri, yıkılış imgesi yaratan Compson ailesini modernist yöntemlerle anlatan bir eserdir. Bu çalışma William Faulkner’ın Ses ve Öfke adlı eserinde modernist unsurları aramak ve bu unsurlarla yapıtının ne kadar örtüştüğünün ortaya çıkarılması üzerine temellendirilmiştir.

References

  • AYTAÇ, Gürsel, (1999), Genel Edebiyat Bilimi, İstanbul: Say Yayınları.
  • FAULKNER, William, (2017), Ses ve Öfke, (Çeviren: R. Güran). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HASANUSTA, Ümit, (2011), William Faulkner’ın Ses ve Öfke Eserinde Zaman ve Bilinç Kavramları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • İLKER, Mustafa, (1982), Edebiyat ve Sosyal Değişme, Doğuş Edebiyatı, S. 29.
  • ÖZALTIOK, Bülent A., (2011), Yusuf Atılgan’ın Romanlarında Modernist Unsurlar, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZTÜRK, Kadriye, (2007), Henri Bergson’da Süre, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Parla, Jale, (2005), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yayınları. Soysal, Özge, (2011), “Bilmemek ve Dile Getirmek Arasında: Psikanalizin Bilinçdışı Öznesi”, Doğu-Batı, ss. 56.
  • Sunar, Cavit, (1970), Bergson’da Şuur Halleri ve Zaman, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XVIII, S.1.
Year 2020, , 260 - 277, 15.06.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.672988

Abstract

References

  • AYTAÇ, Gürsel, (1999), Genel Edebiyat Bilimi, İstanbul: Say Yayınları.
  • FAULKNER, William, (2017), Ses ve Öfke, (Çeviren: R. Güran). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HASANUSTA, Ümit, (2011), William Faulkner’ın Ses ve Öfke Eserinde Zaman ve Bilinç Kavramları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • İLKER, Mustafa, (1982), Edebiyat ve Sosyal Değişme, Doğuş Edebiyatı, S. 29.
  • ÖZALTIOK, Bülent A., (2011), Yusuf Atılgan’ın Romanlarında Modernist Unsurlar, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZTÜRK, Kadriye, (2007), Henri Bergson’da Süre, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Parla, Jale, (2005), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yayınları. Soysal, Özge, (2011), “Bilmemek ve Dile Getirmek Arasında: Psikanalizin Bilinçdışı Öznesi”, Doğu-Batı, ss. 56.
  • Sunar, Cavit, (1970), Bergson’da Şuur Halleri ve Zaman, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XVIII, S.1.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selva Çelik 0000-0001-7099-810X

Publication Date June 15, 2020
Submission Date January 10, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Çelik, S. (2020). MODERNİST BİR ROMAN SES VE ÖFKE. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 260-277. https://doi.org/10.33692/avrasyad.672988

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası