Research Article
BibTex RIS Cite

CULT OF ALAN-GHO’A AND THE UNIQUE POSITION OF WOMEN IN THE CHINGGISID DYNASTIES

Year 2017, Volume: 5 Issue: 10, 191 - 201, 15.01.2017
https://doi.org/10.33692/avrasyad.509572

Abstract

Moğollarda soylu kadınları her zaman siyasi, ekonomik ve sosyal hayatta önemli roller
oynamışlardır. Ayrıca, kadının soyu kocasının ve çocuklarının siyasi ve askeri kariyerleri için
hayati bir öneme sahip idi. Daha da önemlisi, bu gelenek, Moğol İmparatorluğu yıkıldıktan sonra
Orta Asya ve Hindistan‟da kurulan devlet ve imparatorluklarda yüzyıllarca devam etmiştir. 14.
yüzyılda Moğol hanedanlıkları yıkıldıktan sonra, özellikle Cengiz Han‟ın Altın Soyundan gelen
kadınlar ile evlilik, hükümdar olmak isteyen emirler için en önemli meşruiyet kaynaklarından biri
olmuştur. Türk devlet sistemi içinde de soylu kadınlar çok önemli olmasına rağmen, bu durum
en azından Moğollarda olduğu gibi süreklilik arz etmemiştir. Türkler ile karşılaştırma
yapıldığında, Moğollarda ana soyu her zaman daha önemli olmuş ve kadınların siyasi olarak
daha aktif olmuşlardır. Türkler ve Moğollar aynı coğrafyada, benzer sosyal ortamda benzer
politik ve ekonomik yapılara sahip olmalarına rağmen, kadının konumu neden farklılıklar
gösteriyor? Bu makalede bu soruya cevap bulabilmek amacı ile başta Cengiz Han‟ın Altın
soyunu dayandırdığı Alan-Goa hikâyesi ve Türk hanedanlıklarının soylarını dayandırdıkları
Oğuz Kağan destanları karşılaştırmalı incelenecektir. 

References

  • DALKESEN, Nilgün, (2007), “Gender Roles and Women‟s Status in Central Asia and Anatolia Between the Thirteenth and Sixteenth Centuries” Unpublished PhD. Thesis, Middle East Technical University. ERÖZ, Mehmet, (1998), “Türk Ailesi,” in Aile yazıları I, Ankara: Ankara Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları p. 118-125. FISCHLER, Susan, (1998) “Imperial Cult: Engendering the Cosmos” in When Men Were Men: Masculinity andPower&Identity in Classical Antiquity, (Edited: Lin Foxhall&John Salmon), London and New York: Routledge. GOLDEN, Peter, (1987/91) “Nomads and Their Sedentary Neighbors in Pre-Činggisid Eurasia”, Archivum Eurasiae Med II Aevi, Volume 7, p. 35-75. JEAN, Paul, (1989), “Ortaçağ Türk Kadını I. “Oymayazı” Metinlerine Göre Kadın.” Erdem, Volume 5, p. 200-210. JACOBSON, Esther, (1993), The Deer Goddess of Ancient Siberia: A Study in the Ecology of Belief, Leiden, New York, Köln: E.J. Brill. JOSEPH, Fletcher, (1986) “The Mongols: Ecological and Social Perspectives,” Harvard Journal of Asiatic Studies (HJAS), Volume 46, p.11-50. KUBAREV, G.V., (1997), “Eski Altay Türklerinin Kültürü,” in Sibirya Araştırmaları, (ed. Emine Gürsoy Naskali, İstanbul: Simurg, p.239-246. İZGİ, Özkan, (1973-75), “İslamiyet‟den Önceki Türklerde Kadın,” Türk Kültürü Araştırmaları, Ankara, p. 145-160. LERNER, Gerda, (1986), The Creation of Patriarchy, New York: Oxford Univ. Press. LINCOLN, Bruce, (1986), Myth, Cosmos and Society; Indo-European Themes of Creation and Destruction, Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press. MARSHALL, Eireann, (1998), “Sex and Paternity: Gendering the Foundation of Kyrene,” in When Men Were Men: Masculinity and Power&Identity in Classical Antiquity, (ed. Lin Foxhall&John Salmon, London and New York: Routledge. MULLER, Viana, (1977), “The Formation of the State and the Oppression of Women: Some Theoretical A Case Study in England and Wales,” Review of Radical Political Economics, Volume 9 Number 3, p. 7-21. ÖGEL, Bahaattin, (2003), Türk Mitolojisi I, Ankara: TTK . PEIRCE, Leslie, (1993), The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire, New York, Oxford: Oxford University Press. ORTNER, Sherry, (1978), “The Virgin and the State,” in Feminist Studies, Volume: 4, p. 19-35. PEIRCE, Leslie, (1993), The Imperial Harem: Women and Sovereignity in the Ottoman Empire, New York, Oxford: Oxford University Press. PUSTOGAÇEV, Y. A., (1997), “Altay ve Altaylılar,” in Sibirya Araştırmaları, (ed. Emine Gürsoy Naskali, İstanbul: Simurg, p. 283-306.
Year 2017, Volume: 5 Issue: 10, 191 - 201, 15.01.2017
https://doi.org/10.33692/avrasyad.509572

Abstract

References

  • DALKESEN, Nilgün, (2007), “Gender Roles and Women‟s Status in Central Asia and Anatolia Between the Thirteenth and Sixteenth Centuries” Unpublished PhD. Thesis, Middle East Technical University. ERÖZ, Mehmet, (1998), “Türk Ailesi,” in Aile yazıları I, Ankara: Ankara Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları p. 118-125. FISCHLER, Susan, (1998) “Imperial Cult: Engendering the Cosmos” in When Men Were Men: Masculinity andPower&Identity in Classical Antiquity, (Edited: Lin Foxhall&John Salmon), London and New York: Routledge. GOLDEN, Peter, (1987/91) “Nomads and Their Sedentary Neighbors in Pre-Činggisid Eurasia”, Archivum Eurasiae Med II Aevi, Volume 7, p. 35-75. JEAN, Paul, (1989), “Ortaçağ Türk Kadını I. “Oymayazı” Metinlerine Göre Kadın.” Erdem, Volume 5, p. 200-210. JACOBSON, Esther, (1993), The Deer Goddess of Ancient Siberia: A Study in the Ecology of Belief, Leiden, New York, Köln: E.J. Brill. JOSEPH, Fletcher, (1986) “The Mongols: Ecological and Social Perspectives,” Harvard Journal of Asiatic Studies (HJAS), Volume 46, p.11-50. KUBAREV, G.V., (1997), “Eski Altay Türklerinin Kültürü,” in Sibirya Araştırmaları, (ed. Emine Gürsoy Naskali, İstanbul: Simurg, p.239-246. İZGİ, Özkan, (1973-75), “İslamiyet‟den Önceki Türklerde Kadın,” Türk Kültürü Araştırmaları, Ankara, p. 145-160. LERNER, Gerda, (1986), The Creation of Patriarchy, New York: Oxford Univ. Press. LINCOLN, Bruce, (1986), Myth, Cosmos and Society; Indo-European Themes of Creation and Destruction, Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press. MARSHALL, Eireann, (1998), “Sex and Paternity: Gendering the Foundation of Kyrene,” in When Men Were Men: Masculinity and Power&Identity in Classical Antiquity, (ed. Lin Foxhall&John Salmon, London and New York: Routledge. MULLER, Viana, (1977), “The Formation of the State and the Oppression of Women: Some Theoretical A Case Study in England and Wales,” Review of Radical Political Economics, Volume 9 Number 3, p. 7-21. ÖGEL, Bahaattin, (2003), Türk Mitolojisi I, Ankara: TTK . PEIRCE, Leslie, (1993), The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire, New York, Oxford: Oxford University Press. ORTNER, Sherry, (1978), “The Virgin and the State,” in Feminist Studies, Volume: 4, p. 19-35. PEIRCE, Leslie, (1993), The Imperial Harem: Women and Sovereignity in the Ottoman Empire, New York, Oxford: Oxford University Press. PUSTOGAÇEV, Y. A., (1997), “Altay ve Altaylılar,” in Sibirya Araştırmaları, (ed. Emine Gürsoy Naskali, İstanbul: Simurg, p. 283-306.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Nilgün Dalkesen

Publication Date January 15, 2017
Submission Date January 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 10

Cite

APA Dalkesen, N. (2017). CULT OF ALAN-GHO’A AND THE UNIQUE POSITION OF WOMEN IN THE CHINGGISID DYNASTIES. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(10), 191-201. https://doi.org/10.33692/avrasyad.509572

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası