Erken dönem insanı için
geçmişle bağlantı kurmaya, şimdiki zamanı rahat ve sorunsuz yaşamaya,
geleceğe yön vermeye yardımcı olan ve yaşamsal davranış kalıplarını
sunan mitler, taşıdığı anlam değişikliğe uğrasa da varlığını sürdürerek
günümüze değin ulaşmıştır. İnsanın yaratıcı yönünü ortaya koymaları ve
insanlığın durumlarını simgelerle sunmaları ise sanat için kaynak
olmalarını sağlamıştır. Zamanla masal, destan, efsane gibi türlere
eklemlenen mit, kendisini şiir, roman ve öyküde de gösterir. Bunun
yanında tiyatronun kökeninde de mitlerin olduğunu söylemek olanaklıdır.
Sözü edilen durum, erken dönem topluluklarının törenlerindeki taklitli
eylemlerinden itibaren başlatılabilir. Türk yazınında da mitostan
çeşitli boyutlarda yararlanan yazarlar bulunmaktadır. Mitolojik ve
tarihsel olayların dramatik anlamını açığa çıkarabilmede ve malzemesini
özgünce biçimlendirmede mitosları yetkinlikle kullanan Güngör Dilmen,
böylelikle aynı zamanda çağının eleştirisini de yapar. Tarihsel ve mitik
kimlikleri geçmişin taşlaşmış görüntüsünden kurtarır; onların
çelişkilerini, düşkünlüklerini, tutkularını yükselterek onları gerçek
bir dram kişisi olarak eserin dünyasına konumlandırır. Bu çalışmada
Güngör Dilmen'e ait olan Midas'ın Kulakları, Midas'ın Altınları,
Midas'ın Kördüğümü adlı tiyatro oyunlarındaki mitik yapı üzerinde
durulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | May 25, 19 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 19 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası