Research Article
BibTex RIS Cite

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI OKULLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI (BURDUR İLİ ÖRNEĞİ)

Year 2020, Volume: 8 Issue: 23, 285 - 299, 15.09.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.662503

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev
yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutum düzeylerini belirlemektir. Bu
araştırma, tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu
2018–2019 eğitim öğretim yılında Burdur ilinin Altınyayla ve Gölhisar ilçe
merkezlerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 23 okul ve bu okullarda
görev yapan 204 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ağır (2007)
tarafından geliştirilen “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Örneklemde
yer alan öğretmenlerin kişisel özelliklerini betimlemeye yönelik tanımlayıcı
istatistikler kullanılmış, öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin tutumları ve
alt boyutları incelenmiştir. Veriler normal dağılıma sahip olduğundan
parametrik testler ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin
%42,2’sinin uzaktan eğitim hakkında çok az bilgiye sahip olduğu; %36,7’sinin uzaktan
eğitim hakkında yeterince bilgisi olduğu ve %21,1’inin de daha önce değişik
kurumlardan uzaktan eğitim aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, uzaktan
eğitimin özelliklerinin önem bakımından değerlendirilmesinde “çeşitli
nedenlerden dolayı mevcut eğitimin dışında kalan bireylere de eğitim-öğretim
olanağı sağlaması” maddesi 4,33 ortalama puanla en önemli özellik olarak
çıkmıştır. Ayrıca uzaktan eğitim uygulamalarında kullanılan iletişim
yöntemlerinin önem bakımından değerlendirilmesinde ise en önemli iletişim 4,51
ortalama puanla “internet” olarak belirlenmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin
uzaktan eğitime ilişkin tutumları 3,41 ortalama puan ile “yüksek” düzeyde
çıkmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin uzaktan eğitime karşı tutumları arasında;
cinsiyet, öğrenim durumu ve branş değişkenlerine göre farklılaşma olmadığı
fakat mesleki kıdem değişkenine göre ise anlamlı bir fark olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.

References

  • AĞIR, Fatma, (2007). “Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Çalışan İlköğretim Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumlarının Belirlenmesi”, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • AĞIR, Fatma ve OKÇU Aydın, (2006), İlköğretimde Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımına Karşı Tutumlarının Belirlenmesi, 7. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı, s. 288, 7-9 Eylül 2006, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • ALAKOÇ, Zehra, (2001). Genel Olarak Uzaktan Öğretim ve Konuya Öğretim Üyelerinin Bakış Açıları, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 3: s. 403-413.
  • ATEŞ, Alev ve ALTUN, Eralp, (2008), Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. XXVIII, S.3: s.125-145.
  • BARIŞ, Mehmet Fatih, (2015), Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, C. V, S. 2 (Ağustos/August 2015): s. 36-46.
  • BİRİŞÇİ, Salih, (2013), Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, C. I, S. 2: s. 24-40.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, (2006), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (6. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • ÇELİK, Halil Coşkun ve BİNDAK, Recep, (2005), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. VI, S. 10: s. 27–38. DEMİRLİ, Cihad, (2002), Web tabanlı öğretim uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri, Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Eskişehir (23-25 Mayıs 2002).
  • DENİZ, Levent, (2005), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Sınıf ve Alan Öğretmenlerinin Bilgisayar Tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology. TOJET. October 2005 ISSN: 1303-6521, C. IV, S. 4: s. 191-203.
  • DÜNDAR, Serpil, CANDEMİR, Özden, DEMİRAY, Emine, GENÇ KUMTEPE, Evrim, ÖZTÜRK, Serap, SAĞLIK TERLEMEZ, Mediha ve ULUTAK, İlknur, (2017), Anadolu Üniversitesi Çalışanlarının Açık ve Uzaktan Öğretime İlişkin Tutumları, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, C. III, S. 4: s. 187-227.
  • GÜNDÜZ, Abdullah Yasin, (2013), “Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitim Algısı”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • HORZUM, Mehmet Barış, (2003), “Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği)”, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • İŞMAN, Aytekin, (2005), Uzaktan Eğitim (Genişletilmiş 2. Baskı), Ankara: Öğreti Pegem A Yayınları.
  • KARAOĞLU, Ahmet, (2008), “İlköğretim Bilgisayar Derslerinde Web Tabanlı Eğitimin Öğrenci Başarı Düzeyine Etkisi”, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • KARASAR, Niyazi, (2018), Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (33. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • KAYA, Zeki, (2002), Uzaktan Eğitim (1. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • KIŞLA, Tarık, (2005), “Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları”, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • ÖZER, Nilay ve KIR, Şeyda, (2018), Halk Eğitim Merkezinde Görev Yapan Öğretmenlerin Yetişkin Eğitiminde Uzaktan Eğitimin Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, C. IV, S. 4: s. 69-86.
  • PALA, Aynur, (2006), İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları, Sosyal Bilimler Dergisi, C. XVI, s. 177-188.
  • SABANCI, Betül, (2005), “İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İnternet Kullanma Durumları”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • ŞİMŞEK, Alper, İSKENDEROĞLU, Tuba ve İSKENDEROĞLU, Metin, (2010), Investigating Preservice Computer Teachers’ Attitudes Towards Distance Education, Procedia Social and Behavioral Sciences, C. IX, s. 324-328.
  • TIRNOVALI, Aslı, (2012), “Uzaktan Eğitimde İnternet Tabanlı Eğitim Programlarının Temel Boyutlarına Yönelik Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Görüşleri ve Öneriler”, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin.
  • TURHAN, Esra, (2005), “Okul Yöneticilerinin Geliştirilmeye İhtiyaç Duydukları Yönetsel Süreçlere ve Uzaktan Eğitim Teknolojilerine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Örneği”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • UŞUN, Salih, (2006), Uzaktan Eğitim (1. Basım), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • WILHELM, William J., (2003), Teaching Communications Online Using the Master Teacher Model, Delta Pi Epsilon Journal, C. XLV, S. 1: s. 34-47.
  • YALMAN, Murat ve KUTLUCA, Tamer, (2013), Matematik Öğretmeni Adaylarının Bölüm Dersleri İçin Kullanılan Uzaktan Eğitim Sistemi Hakkındaki Yaklaşımları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, C. XXI, s. 197-208.
  • YENİLMEZ, Kürşat, BALBAĞ, M. Zafer ve TURGUT, Melih, (2017), Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. XIX, S. 2: s. 91-107.
  • YILDIZ, Sevilay, (2016), Pedogojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. XVI, S. 1: s. 301-329.
  • YUMUŞAK, Ahmet ve KIYICI, Gülbin, (2004), İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi; Demirci Örneği, 4. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Sakarya (24–25–26 Kasım 2004).
Year 2020, Volume: 8 Issue: 23, 285 - 299, 15.09.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.662503

Abstract

References

  • AĞIR, Fatma, (2007). “Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Çalışan İlköğretim Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumlarının Belirlenmesi”, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • AĞIR, Fatma ve OKÇU Aydın, (2006), İlköğretimde Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımına Karşı Tutumlarının Belirlenmesi, 7. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı, s. 288, 7-9 Eylül 2006, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • ALAKOÇ, Zehra, (2001). Genel Olarak Uzaktan Öğretim ve Konuya Öğretim Üyelerinin Bakış Açıları, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 3: s. 403-413.
  • ATEŞ, Alev ve ALTUN, Eralp, (2008), Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. XXVIII, S.3: s.125-145.
  • BARIŞ, Mehmet Fatih, (2015), Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, C. V, S. 2 (Ağustos/August 2015): s. 36-46.
  • BİRİŞÇİ, Salih, (2013), Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, C. I, S. 2: s. 24-40.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, (2006), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (6. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • ÇELİK, Halil Coşkun ve BİNDAK, Recep, (2005), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. VI, S. 10: s. 27–38. DEMİRLİ, Cihad, (2002), Web tabanlı öğretim uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri, Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Eskişehir (23-25 Mayıs 2002).
  • DENİZ, Levent, (2005), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Sınıf ve Alan Öğretmenlerinin Bilgisayar Tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology. TOJET. October 2005 ISSN: 1303-6521, C. IV, S. 4: s. 191-203.
  • DÜNDAR, Serpil, CANDEMİR, Özden, DEMİRAY, Emine, GENÇ KUMTEPE, Evrim, ÖZTÜRK, Serap, SAĞLIK TERLEMEZ, Mediha ve ULUTAK, İlknur, (2017), Anadolu Üniversitesi Çalışanlarının Açık ve Uzaktan Öğretime İlişkin Tutumları, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, C. III, S. 4: s. 187-227.
  • GÜNDÜZ, Abdullah Yasin, (2013), “Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitim Algısı”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • HORZUM, Mehmet Barış, (2003), “Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği)”, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • İŞMAN, Aytekin, (2005), Uzaktan Eğitim (Genişletilmiş 2. Baskı), Ankara: Öğreti Pegem A Yayınları.
  • KARAOĞLU, Ahmet, (2008), “İlköğretim Bilgisayar Derslerinde Web Tabanlı Eğitimin Öğrenci Başarı Düzeyine Etkisi”, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • KARASAR, Niyazi, (2018), Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (33. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • KAYA, Zeki, (2002), Uzaktan Eğitim (1. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • KIŞLA, Tarık, (2005), “Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları”, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • ÖZER, Nilay ve KIR, Şeyda, (2018), Halk Eğitim Merkezinde Görev Yapan Öğretmenlerin Yetişkin Eğitiminde Uzaktan Eğitimin Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, C. IV, S. 4: s. 69-86.
  • PALA, Aynur, (2006), İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları, Sosyal Bilimler Dergisi, C. XVI, s. 177-188.
  • SABANCI, Betül, (2005), “İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İnternet Kullanma Durumları”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • ŞİMŞEK, Alper, İSKENDEROĞLU, Tuba ve İSKENDEROĞLU, Metin, (2010), Investigating Preservice Computer Teachers’ Attitudes Towards Distance Education, Procedia Social and Behavioral Sciences, C. IX, s. 324-328.
  • TIRNOVALI, Aslı, (2012), “Uzaktan Eğitimde İnternet Tabanlı Eğitim Programlarının Temel Boyutlarına Yönelik Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Görüşleri ve Öneriler”, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin.
  • TURHAN, Esra, (2005), “Okul Yöneticilerinin Geliştirilmeye İhtiyaç Duydukları Yönetsel Süreçlere ve Uzaktan Eğitim Teknolojilerine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Örneği”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • UŞUN, Salih, (2006), Uzaktan Eğitim (1. Basım), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • WILHELM, William J., (2003), Teaching Communications Online Using the Master Teacher Model, Delta Pi Epsilon Journal, C. XLV, S. 1: s. 34-47.
  • YALMAN, Murat ve KUTLUCA, Tamer, (2013), Matematik Öğretmeni Adaylarının Bölüm Dersleri İçin Kullanılan Uzaktan Eğitim Sistemi Hakkındaki Yaklaşımları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, C. XXI, s. 197-208.
  • YENİLMEZ, Kürşat, BALBAĞ, M. Zafer ve TURGUT, Melih, (2017), Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. XIX, S. 2: s. 91-107.
  • YILDIZ, Sevilay, (2016), Pedogojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. XVI, S. 1: s. 301-329.
  • YUMUŞAK, Ahmet ve KIYICI, Gülbin, (2004), İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi; Demirci Örneği, 4. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Sakarya (24–25–26 Kasım 2004).
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ali Kocayiğit 0000-0003-0110-9422

Salih Uşun 0000-0002-1920-4578

Publication Date September 15, 2020
Submission Date December 25, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 23

Cite

APA Kocayiğit, A., & Uşun, S. (2020). MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI OKULLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI (BURDUR İLİ ÖRNEĞİ). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 285-299. https://doi.org/10.33692/avrasyad.662503

Cited By







































 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası