Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ SÜRECİNDE EĞİTİMİN DÖNÜŞÜMÜ: ÇEVRİMİÇİ EĞİTİMİN SOSYOLOJİK YANSIMALARI

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 26, 237 - 249, 17.03.2021

Öz

COVID-19 pandemisi başta toplumsal kurumlar olmak üzere toplumsal yaşamın her
alanında değişime neden olmuştur. Küresel salgınla birlikte adeta bir zorunluluk haline kapanma
ve kısıtlamalar bireylerin gündelik yaşam pratiklerini dönüştürmüştür. Alınan önlemlerin etkileri,
özellikle eğitim kurumlarının kapanması ve çevrimiçi eğitime hızlı geçiş ile doruk noktasına
ulaşmıştır. Bu çalışma, COVID-19 pandemisinde eğitimde meydana gelen dönüşümleri üç
bölümde incelemeyi amaçlamaktadır. İlk bölümde, Pierre Bourdieu, Jean-Claude Passeron ve
Zygmunt Bauman'ın vurguladığı farklı sosyo-ekonomik statüden öğrencilerin karşılaştıkları
sorunlar tartışılacak ve bu sorunların pandemi döneminde derinleşip derinleşmediği
incelenecektir. Dezavantajlı gruplardan öğrenciler internete ve çevrimiçi eğitim gereçlerine
erişimde sorun yaşayabilmektedir. Bu durum özellikle pandemi döneminde öğrenciler arasında
sorunlara olabilmektedir. İkinci bölümde, öncelikle Emile Durkheim ve Anthony Giddens
tarafından ortaya atılan eğitimde toplumsallaşma süreci tartışılacak, ikinci olarak da
toplumsallaşma sürecinin çevrimiçi eğitimle birlikte dönüşümü ve öğretmen-öğrenci
etkileşimindeki değişim ortaya konacaktır. Eğitimde toplumsallaşmanın hem öğrenciyi hem de
öğretmeni kapsadığı göz önüne alındığında çevrimiçi eğitimin doğası gereği söz konusu
toplumsallaşma süreçlerinde değişim de kaçınılmazdır. Son olarak, üçüncü bölümde ise,
Foucaultyen bir bakış açısıyla, bilgiye erişim ve bilgiyi tüketme hızının artması nedeniyle
pandemi döneminde “bilgi”, “iktidar” ve “özne”nin kesişimselliğinin dönüşümü irdelenecektir.
Çevrimiçi eğitime geçişle birlikte eğitimde denetim de dönüşmüştür. Öğrencinin bilgiye ulaşımı
ve tüketimi hızlanmıştır. Bu durum iktidarın üretimi ve yeniden üretiminde köklü bir değişime
neden olmaktadır.

Kaynakça

  • AGAMBEN, Giorgio, (2020), “The State of Exception Provoked by an Unmotivated Emergency”, Positions Politics. Erişim adresi: http://positionswebsite.org/giorgioagamben-the-state-of-exception-provoked-by-an-unmotivated-emergency/.
  • AUSTIN, Ann, E, (2002), “Preparing the Next Generation of Faculty: Graduate School as Socialization to the Academic Career”, The Journal of Higher Education, C. LXXIII, S. 1: s. 94-122.
  • BAUMAN, Zygmunt, (1997), “Universities: Old, New, and Different”, The Postmodern University?: Contested Visions of Higher Education in Society, (Ed. A.Smith and F. Webster), London: SRHE, Open University Press, 17-26.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berfin Varışlı

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Varışlı, B. (2021). PANDEMİ SÜRECİNDE EĞİTİMİN DÖNÜŞÜMÜ: ÇEVRİMİÇİ EĞİTİMİN SOSYOLOJİK YANSIMALARI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(26), 237-249.

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası