Bu çalışma, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin COVID-19 sürecinde sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını değerlendirmeyi amaçlamıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırma, 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokuluna devam eden, araştırmaya katılmayı kabul eden ve internet erişimi sağlayan 425 üniversite öğrencisi ile online olarak gerçekleştirildi. Veriler, "kişisel bilgiler ve öğrencilerin pandemi deneyimleri hakkında sorular içeren katılımcı bilgi formu" ve "Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II" ile toplanmıştır. Öğrencilerin hastalığa yakalanma veya başkasına bulaştırma endişesi yaşadıkları, pandemi nedeniyle uyku, hijyen, hareket, diyet, okul ve sosyal yaşamlarında değişim olduğu anlaşıldı. Pandemi sürecinde enfeksiyon riskini azaltmak için önerilen uygulamalar arasında öğrencilerin en çok el yıkamaya ve ardından maske takmaya uyum sağladıkları, sosyal mesafe uygulamasına uyumlarının daha düşük olduğu tespit edildi. Öğrencilerin kişisel özelliklerine, enfeksiyon endişesine, enfeksiyondan korunma önerilerine uymalarına ve yaşamlarındaki değişime göre sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında fark bulundu (p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda eğitim sürecinde COVID-19 ile ilgili güncel bilimsel bilgilere yer verilmesi, öğrencilerin özellikle sosyal mesafe konusunda farkındalıklarının artırılması ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının desteklenmesi önerilmektedir.
The study aimed to evaluation of healthy lifestyle behaviors for the students of vocational school of health services during COVID-19. The descriptive study was conducted online with 425 university students who attended the vocational school of health services in the 2019-2020 Academic Year, accepted to participate in the research and were able to provide internet access. The data were collected with "participant information form containing questions about personal information and pandemic experiences" and "Healthy Lifestyle Behaviors Scale-II". It was understood that the students had worry for being infected with the disease or infecting someone else, and there was a change in their sleep, hygiene, movement, diet, school and social life due to the pandemic. Among the practices recommended for reducing the risk of infection during the pandemic process, it was found that the students mostly adapted to hand washing and then wearing a mask, and their adaptation to social distance practice was lower. A difference was found between the healthy lifestyle behaviors of the students according to their personal characteristics, worry of infection, their compliance with the recommendations for preventing infection and the change in their lives (p <0.05). In accordance with these results, it is recommended to include up-to-date scientific information about COVID-19 in the educational process, increasing students awareness especially about social distance and to support them healthy lifestyle behaviors.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2022 |
Submission Date | July 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |