Research Article
BibTex RIS Cite

Girift Sazının Yapısı, Çeşitleri Ve Ney Sazı İle Karşılaştırılması Üzerine Bir İnceleme

Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 28 - 36, 30.10.2023

Abstract

İnsanlığın evrimsel süreci boyunca, insanın çevresindeki doğal unsurlardan ilham alarak, iletişim kurarak ve çeşitli ifade biçimlerini geliştirmek amacıyla kemikler, kuru ağaç dalları ve ağaç lifleri gibi doğal malzemeleri kullandığı bilinmektedir. Bu nedenle, müziğin icrası için insan sesi ve enstrümanlara duyulan ihtiyaç, kaçınılmaz bir gerçek olarak ortaya çıkmaktadır.
Bu çalışmada, geleneksel Türk müziğinin önemli enstrümanlarından biri olan ve unutulan “Girift” sazının yapısı, çeşitleri ve ney sazı ile karşılaştırılması incelenmiştir. Girift sazı, Türk müziğinin geçmişte bir dönem icrası olduktan sonra unutulan üflemeli saz ailesinden kabul edilmektedir. Girift sazı yapısı itibari ile Ney sazına benzemektedir fakat boğum, perde açkısı yönünden değişkenlik göstermektedir. Çalışmada, girift sazının yapısı detaylı bir şekilde açıklanmış, perdeleri ve yapısı üzerinde durulmuştur.
Çalışmanın bir diğer odak noktası ise girift sazının ney sazı ile karşılaştırılmasıdır. Ney sazı, Türk müziğinin temel sazlarından biridir. Girift sazı ise ney sazına zahiri olarak benzeyen bir enstrüman olmasına rağmen, ney sazı ile farklı özelliklere sahiptir. Çalışmada, bu iki sazın tarihsel, yapısal ve müziksel farklarına değinilmiştir. Bu incelemenin amacı, girift sazının özelliklerini anlatmak, çeşitlerini tanıtmak ve ney sazı ile karşılaştırarak farklılıkları vurgulamaktır. Bu çalışma, geleneksel Türk müziği sazı olan Girift sazını anlamak isteyenler için bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.
Sonuç olarak, bu çalışma girift sazının yapısı, çeşitleri ve ney sazı ile karşılaştırılmasına dair kapsamlı bir inceleme sunmaktadır.

References

  • Açın, C. (1994). Enstruman Bilimi. Yeni doğan Yayın.
  • Aksoy, B. (1994). Avrupalı Gözüyle Osmanlı. Pan Yayıncılık.
  • Farmer, H. G. (1999). On Yedinci Yüzyılda Türk Çalgıları. Çev. M. İlhami Gökçen. Hagem.
  • Kaya, A. (2011). Ney Metodu. Kitabevi Yayıncılık.
  • Uygun, M. (2015). Girift Sazı ve Deliklerinin Açkısındaki Sayısal Değerler. Medeniyet Sanat Dergisi, 1 (2), 111-128.
  • Villoteau, G. A. (1826). Description de'l Egypte. (C: I-XX). Paris.
Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 28 - 36, 30.10.2023

Abstract

References

  • Açın, C. (1994). Enstruman Bilimi. Yeni doğan Yayın.
  • Aksoy, B. (1994). Avrupalı Gözüyle Osmanlı. Pan Yayıncılık.
  • Farmer, H. G. (1999). On Yedinci Yüzyılda Türk Çalgıları. Çev. M. İlhami Gökçen. Hagem.
  • Kaya, A. (2011). Ney Metodu. Kitabevi Yayıncılık.
  • Uygun, M. (2015). Girift Sazı ve Deliklerinin Açkısındaki Sayısal Değerler. Medeniyet Sanat Dergisi, 1 (2), 111-128.
  • Villoteau, G. A. (1826). Description de'l Egypte. (C: I-XX). Paris.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology, Music (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Orhan Alkan 0000-0002-4393-1847

Publication Date October 30, 2023
Submission Date August 11, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Alkan, O. (2023). Girift Sazının Yapısı, Çeşitleri Ve Ney Sazı İle Karşılaştırılması Üzerine Bir İnceleme. Ayalgu Disiplinlerarası Türk Mûsikîsi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 28-36.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30836