Hz. Peygamber’in vefatından sonra Müslümanlar arasında öncelikle siyasi konularda bazı ihtilaflar çıkmıştır. Bu ihtilaflar, toplumun dinamikleri gözetilerek çözülemediği için gruplaşmalar ve akabinde de bazı iç çatışmalar meydana gelmiştir. Bu çatışmaların sonuçları dini bir zeminde tartışılmaya başlanmıştır. Bu süreçte iktidara gelen Emevîler, yasal olmayan uygulamalarını cebri kader anlayışı ile meşru hale getirmek amacıyla bu düşünceyi desteklediler. Bu anlayışa göre, İnsan, her türlü eylemini zorunlu olarak Allah’ın kendisi için takdir ettiği şekilde yapar. İnsanın eylemlerdeki rolü, ilahi iradenin eylemlerine mahal olmaktan başka bir şey değildir. Bu anlayışı savunmak amacıyla hicri birinci asırdan itibaren kelami metinler kaleme alınmıştır. Biz bu çalışmamızda ilk kelam metinlerinde cebri kader anlayışını savunanların dayandığı argümanları tespit etmeye çalışacağız. Bir anlayışın dayandığı ilk metinlerin öğrenilmesi konunun hangi zeminde tartışıldığını göstermesi açısından önemlidir. Çalışmada kader ile ilgili yazılan ilk kelami metinler ve yaşanan tartışmalar taramak suretiyle tespit etmeye çalışılmıştır.
After the death of the Prophet, some conflicts arose among Muslims, primarily on political issues. Since these conflicts could not be resolved by taking into account the dynamics of the society, groupings and subsequently some internal conflicts occurred. The consequences of these conflicts began to be discussed on a religious basis. The Umayyads, who came to power in this process, supported this idea in order to legitimize their illegal practices with the understanding of forced fate. According to this understanding, man necessarily performs all his actions in the way God has ordained for him. Man's role in actions is nothing other than being the subject of the actions of the divine will. In order to defend this understanding, theological texts have been written since the first century of the Hijri. In this study, we will try to identify the arguments based on those who defend the compulsory understanding of fate in the first theological texts. Learning the first texts on which an understanding is based is important in terms of showing on what basis the subject is discussed. In the study, we tried to identify the first theological texts written about fate and the discussions that took place.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Religion |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | September 26, 2024 |
Acceptance Date | February 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |