The multi-sensory experience emphasizes that food experiences are not limited to taste alone, offering a multifaceted approach that includes visual, taste, smell, tactile, and auditory elements. Innovation is a frequently encountered concept in gastronomy. Chefs provide unique experiences by transforming ordinary ingredients, using new cooking techniques, or creating inventive presentations. When combined, multi-sensory experience and innovation have the potential to create unforgettable moments for customers. Restaurants can offer experiences that stimulate touch and sight senses by using technologies such as special lighting, interactive tables, virtual reality, or augmented reality.The purpose of this study is to examine how restaurants offering multi-sensory experiences in the field of gastronomy use innovation and technology. It also aims to provide important insights into technological trends in the gastronomy sector by examining the technological features used in the digital presence of these restaurants. To this end, the websites of 15 restaurants offering multi-sensory experiences were analyzed. The technologies used in these restaurants include virtual tours, interactive menus, mobile applications, social media interaction, virtual reality (VR), and augmented reality (AR). Their common characteristics are creativity, innovation, use of technology, atmosphere and concepts, customer orientation, and emphasis on gastronomic experiences.
Çoklu duyusal deneyim, gıda deneyiminin sadece lezzetle sınırlı olmadığını vurgulamakta, görsel, tat, koku, dokunsal ve işitsel deneyimleri içeren çok yönlü bir yaklaşım sunmaktadır. İnovasyon ise gastronomide sıkça karşılaşılan bir kavramdır. Şefler, malzemeleri sıradanlıktan çıkararak, yeni pişirme teknikleri kullanarak veya yaratıcı sunumlarla müşterilere benzersiz bir deneyim sunmaktadır. Çoklu duysal deneyim ve inovasyon birleştirildiğinde, müşterilere unutulmaz anlar yaşatma potansiyelini artırır. Restoranlar, özel aydınlatma, interaktif masalar, sanal gerçeklik veya artırılmış gerçeklik gibi teknolojileri kullanarak müşterilere dokunma ve görme duyularını uyarıcı bir deneyim sunabilirler. Bu çalışmanın amacı, gastronomi alanında çoklu duyusal deneyim hizmeti sunan restoranların inovasyon ve teknolojiyi nasıl kullandıklarını incelemektedir. Aynı zamanda restoranların dijital varlıklarında kullanılan teknolojik özellikleri inceleyerek, gastronomi sektöründeki teknolojik trendleri anlamaya yönelik önemli bilgiler sağlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda 15 çoklu duyusal deneyim hizmeti sunan restoranın web sayfaları incelenmiştir. Bu restoranlarda kullanılan teknolojiler ise; sanal turlar, interaktif menüler, mobil uygulamalar, sosyal medya etkileşimi, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) gibi yenilikçi teknolojiler şeklindedir. Ortak özellikleri ise; yaratıcılık, yenilik, teknoloji kullanımı, atmosfer ve konseptleri, müşteri odaklılık ve gastronomik deneyimlere önem vermeleridir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Derleme/Review |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2025 |
Submission Date | June 21, 2024 |
Acceptance Date | August 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |