Dünya genelinde propaganda; toplumları yönlendirme, ikna etme ve manipüle etme amacı taşıyan
eylemlerin tümü olarak ifade edilmektedir. Bu amaç doğrultusunda kullanılan kitle iletişim araçlarının
tümü, birer propaganda aracı olarak görülmektedir. Kitleler arası iletişimin artması ile birlikte
egemen güçlerin insanları yönlendirme ve yönetme arzusu, farklı propaganda türlerinin ortaya
çıkmasına neden olmuştur. Bu bağlamda geniş kitlelere hitabeden ve insanlar arasında bir eğlence
aracı olarak ilgi gören sinema, egemen güçler tarafından fark edildiği günden beri, ideolojik ve
politik çıkarlar veya amaçlar doğrultusunda propaganda amaçlı kullanılmaya devam edilmektedir.
Özellikle farklı propaganda tekniklerinin uygulandığı savaş dönemlerinden sonra, küreselleşmenin
artması ile birlikte, çoğunlukla askeri ve siyasi propaganda dışında kültürel propaganda da karşımıza
çıkmaktadır. Çalışmamızda bahsi geçen propaganda teknikleri incelenerek, propagandanın
sinema üzerindeki etkisini anlamak amacıyla, propagandanın oluşum ve tarihsel sürecinde Sovyet
Rusya, Hitler Nazi Almanya’sı ve Hollywood sineması gibi üç önemli dönemine yer verilecektir.
Bu doğrultuda ise bir propaganda filmi olan Ben Küba (Soy Cuba) adlı film incelenmektedir.
Worldwide, propaganda is expressed as all of the actions which aim to guide, persuade and manipulate
societies. In line with this purpose, all of the mass communication tools used are seen as a source of
propaganda. With the increase of communication among the masses, dominant powers’ desire to lead
and manage has caused the emergence of different types of propaganda. Within this context, cinema,
which appeals to masses and attracts attention among people as a means of fun, has continued to
be used for ideological and political benefits or aims since the first day of its realization by dominant
powers. Especially with the increase in globalization after war periods in which different propaganda
techniques are applied, cultural propaganda can also be seen in addition to military and political
propaganda. In our study, the aforementioned propaganda techniques will be analyzed, and in order
to understand the effect of propaganda on cinema, three great periods will be discussed that are Soviet
Russia, Hitler’s Nazi Germany and Hollywood Cinema within the historical process. In parallel with this,
Soy Cuba which is a propaganda film, will be analyzed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed) |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | June 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 8 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)