Research Article
BibTex RIS Cite

Sergilemede Mekân Tasarımları

Year 2018, Volume: 4 Issue: 8, 107 - 117, 27.12.2018

Abstract

İnsanlar var olduğundan beri içgüdüsel olarak oluşan mekân kavramı, mimarlık disiplininin temel

kavramlarından olmakla birlikte, diğer pek çok alanda da tartışılır. Mekân kavramı tarih boyunca

birçok disiplin için farklı anlamlar oluşturmuştur. Bu farklı anlam çeşitliliği, kendini sanat alanında

da göstermiştir. Mekân ve mekânın tasarımının sanat eserleriyle ilişkisi, sergileme politikalarının

mekânla ilişkisi ve sanat kurumlarının kimlik oluşumlarında mekânın konumu daimî olarak

sorgulanmıştır.

Sergileme mekânları tasarlanırken uygulanacak tasarımların yapının içeriğine göre kurgulanması

önemlidir. Bu nedenle artık sanat işleri tek başına düşünülmeyip, mekân ile birlikte planlanarak

hazırlanıp sunulmaktadır. Bunun bir sebebi de günümüz sanatının malzemelerinin sıradanlığıdır.

Poşet, yiyecek, bardak, dışkı, canlı veya ölü hayvan, insan, hurda, toprak gibi saymakla bitmeyecek

birçok canlı ya da cansız materyal, sanat malzemesi olarak kullanılmaktadır. Ama mesele, zaten bu

basit nesnelerin neden sanat olduğudur. İşte tam bu noktada mekân kavramı devreye girmektedir.

References

  • Kitaplar Artun, Ali. Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2: Müze ve Eleştirel Düşünce, İstanbul: İletişim Yayınları, 2006.
  • Bourdieu, Pierre, Alain Darbel. Sanat Sevdası. çev. Sertaç Canbolat. İstanbul: Metis Yayınları, 2011.
  • O’Doherty, Brian. Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekânının İdeolojisi. çev. Ahu Antmen. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2010.
  • Elektronik ve Dijital Kaynaklar Çalışkan, Ceren. “Sergileme Tasarımının Gelişimi ve Müze ile Sanat Galerilerinin Karşılaştırılması” http://dergipark.ulakbim.gov.tr/yjad/article/ view/5000183691/5000162292 [09.10.2017].
  • “Borusan Contemporary Hakkında”http://www.borusancontemporary.com/tr/muze-hakkinda_4. [01.05.2018]
  • “İstanbul Arkeoloji Müzeleri: İstanbul Arkeoloji Müzesi ve Ek Bina”, http://www.istanbularkeoloji.gov.tr/TR,205300/arkeolojimuzesi-ve-ek-bina.html. [16.05.2018]
  • “Modern Sanatın Şaheseri, Bir Pisuvar” http://www.bbc. co. u k / t u rkish/news / story/2004/12/041202_art-duchamp.shtml [01.12.2017].
  • “Zilberman Gallery; Hakkımızda”, http:// zilbermangallery.com/tr-about-us.asp. [12.05.2018].
  • Resim Dizini Resim 1: Marcel Duchamp, “Çeşme”, New York, 1917. http://3.bp.blogspot. com/ZA_S q u R 2 J Q 0 / U V y S VyDz 9 W /AAAAAAAAE3o/8fjrzM3qrwM/1600/DuchampFountain.jpg
  • Resim 2: Yves Klein, “Boşluk”, Iris Clert Gallery,Paris, 1958.http://www.sanatatak.com/view/zerosanatcilarini- yakindan-taniyalim-yves-klein
  • Resim 3: Arman, “Dolu”, Iris Clert Gallery, Paris,1960.http://sanatonline.net/upload/userfiles/images/guncel-sanat/ege6.jpg
  • Resim 4-5-6-7: Borusan Contemporary, Sarıyer, İstanbul, 28.04.2018. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.
  • Resim 8-9: Zilberman Gallery, Beyoğlu, İstanbul, 11.05.2018. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.
  • Resim 10-11: İstanbul Arkeoloji Müzesi, Gülhane, İstanbul. http://www.istanbular keoloji.gov. t r / TR,205300/arkeoloji-muzesi-ve-ek-bina.html.
  • Resim 12-13-14-15-16-17-18: İstanbul Arkeoloji Müzesi, Gülhane, İstanbul, 15.05.2018. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 8, 107 - 117, 27.12.2018

Abstract

References

  • Kitaplar Artun, Ali. Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2: Müze ve Eleştirel Düşünce, İstanbul: İletişim Yayınları, 2006.
  • Bourdieu, Pierre, Alain Darbel. Sanat Sevdası. çev. Sertaç Canbolat. İstanbul: Metis Yayınları, 2011.
  • O’Doherty, Brian. Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekânının İdeolojisi. çev. Ahu Antmen. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2010.
  • Elektronik ve Dijital Kaynaklar Çalışkan, Ceren. “Sergileme Tasarımının Gelişimi ve Müze ile Sanat Galerilerinin Karşılaştırılması” http://dergipark.ulakbim.gov.tr/yjad/article/ view/5000183691/5000162292 [09.10.2017].
  • “Borusan Contemporary Hakkında”http://www.borusancontemporary.com/tr/muze-hakkinda_4. [01.05.2018]
  • “İstanbul Arkeoloji Müzeleri: İstanbul Arkeoloji Müzesi ve Ek Bina”, http://www.istanbularkeoloji.gov.tr/TR,205300/arkeolojimuzesi-ve-ek-bina.html. [16.05.2018]
  • “Modern Sanatın Şaheseri, Bir Pisuvar” http://www.bbc. co. u k / t u rkish/news / story/2004/12/041202_art-duchamp.shtml [01.12.2017].
  • “Zilberman Gallery; Hakkımızda”, http:// zilbermangallery.com/tr-about-us.asp. [12.05.2018].
  • Resim Dizini Resim 1: Marcel Duchamp, “Çeşme”, New York, 1917. http://3.bp.blogspot. com/ZA_S q u R 2 J Q 0 / U V y S VyDz 9 W /AAAAAAAAE3o/8fjrzM3qrwM/1600/DuchampFountain.jpg
  • Resim 2: Yves Klein, “Boşluk”, Iris Clert Gallery,Paris, 1958.http://www.sanatatak.com/view/zerosanatcilarini- yakindan-taniyalim-yves-klein
  • Resim 3: Arman, “Dolu”, Iris Clert Gallery, Paris,1960.http://sanatonline.net/upload/userfiles/images/guncel-sanat/ege6.jpg
  • Resim 4-5-6-7: Borusan Contemporary, Sarıyer, İstanbul, 28.04.2018. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.
  • Resim 8-9: Zilberman Gallery, Beyoğlu, İstanbul, 11.05.2018. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.
  • Resim 10-11: İstanbul Arkeoloji Müzesi, Gülhane, İstanbul. http://www.istanbular keoloji.gov. t r / TR,205300/arkeoloji-muzesi-ve-ek-bina.html.
  • Resim 12-13-14-15-16-17-18: İstanbul Arkeoloji Müzesi, Gülhane, İstanbul, 15.05.2018. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Contributions to Aydın Sanat (Art based essays, interviews, research papers which are defined as "contribution" and which haven't been part of a double blind peer review process and not indexed)
Authors

Merve Tuğtağ This is me

Publication Date December 27, 2018
Submission Date August 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA Tuğtağ, M. (2018). Sergilemede Mekân Tasarımları. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(8), 107-117.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png