Dil bilgisi, metin bilgisinden asla ayrı düşünülemez. Bir ifade, dil bilgisi
kurallarıyla, metnin anlam bütünlüğünden ibarettir. Bir ifadenin doğru
algılanması sadece dil bilgisine ya da sadece metin bilgisine bağlı
kalamaz. Her ikisi birden ifadeyi karşılar. Bu durumda dil bilgisinin
kendi kuralları, metin bilgisiyle kullanılırken toplum kültürüne ve
kültürü taşıyan bireyin asıl anlatmak istediğini dil bilgisine göre
biçimlendirmesine bağlıdır. Bu sonuçtan ortaya çıkan yepyeni kurallar
zaman içinde dile yeni kurallar katar. Sezgisel olarak zihin bunları
doğru kullanır, doğru algılanır ama kuralların yeniden dile katılması
zaman alır. Türkçede “görünüş ve kılmış” geniş ve köklü bir konu iken
maalesef yabancılara Türkçe öğretimi ders ve gramer kitaplarında
yeterince kullanılmamıştır. Bu bağlamda şekillenen bu çalışmada,
yabancılara Türkçe öğretiminde özellikle B2, Cl ve C2 seviyelerinde
Türkçe öğretilirken toplum birikimlerine dayalı, kültür ile içi içe girmiş
ve daha mecazi soyut anlamlar taşıyan görünüş ile kılınış konusunun
öğretilmesinin gerekliliği örneklerle ortaya konulmuştur.
Gramer can not be considered part from textual knowledge.
statement is consisited of grammer and textual knowledge integrity. To
persive statement correctly is neither depending an grammer nor the
context. Both of them will tell the true meaning of it.In this case, the
grammatical rules, while used with text information are depending on the
community’s culture and an individual shapes his/her opinion in
grammatical ways. By the time, newer rules coming from this result will
be cause of the newiest rules in language. The mind will use those
intituvely in correct form and perceived correctly, but it will take time to
get the rules included in language. Aspects and format words are widen
and deep-rooted topic in Turkish, unfortunately this topic has not been
mentioned inadequately in gramer books and taught in lectures for aliens.
In this work, being shaped in this context, being taught Turkish language
for foreingners, particulary at the level B2, Cl and C2. Necessity to be
taught the topic of aspect and format words, which are mixed with
society’s culture and contain much more abstract meanings, and
depending on community’s experiences are proved by examples.
Other ID | JA27VN78SJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)