Afganistan’da
yabancı dil olarak Türkçe öğretimine ilişkin ilk çalışmaların Osmanlı
Devletinin son dönemlerinde başladığı ileri sürülebilir. Ancak 2001 yılında
Taliban yönetiminin iş başından uzaklaştırılmasından sonra ülke genelindeki
Türkçe öğretim faaliyetlerinin farklı bir safhaya girdiğini söylemek mümkündür.
2002 yılında, Afganistan’daki ilk Türkoloji bölümünün kuruluşundan günümüzü
değin 8 Türkoloji bölümü açılmıştır. Bu bölümlerin yanında üç askerî okulda,
Kabil Yunus Emre Enstitüsünde, özel okullarda ve üniversitelerde, Türkiye
Maarif Vakfına bağlı okullar ve özel dil kurslarında hâlihazırda yabancı dil
olarak Türkçe öğretilmektedir. Söz konusu resmî ve gayri resmî kurumlarda
sayısı binlerle ifade edilebilecek bir hedef kitle yabancı dil olarak Türkçe
öğrenmekte ve Afganistan genelinde oldukça farklı gerekçelerle Türkçe, yabancı
dil olarak büyük ilgi görmektedir. Bu ilginin doğal bir neticesi olarak ortaya
çıkan Türkçe öğrenme talebinin ancak bir kısmı karşılanabilmektedir. Bu
çalışmada, Afganistan’da çeşitli kurumlar tarafından yürütülen Türkçe öğretim
çalışmalarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Türkçe öğretimi faaliyetleri
kurum, öğretim elemanı, öğrenci sayısı, derslik sayısı, vb. unsurlar bakımından
değerlendirilmeye çalışılarak Afganistan’da Türkçe öğretiminin geleceğine
ilişkin öngörülerde bulunulmaya çaba sarf edilmiştir. Araştırmanın sonunda ise
ülke genelinde yürütülen Türkçe öğretim çalışmalarının niteliğini arttırabilmek
adına bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)