Çokkültürlü Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Kültürel Etkileşim Hakkındaki Görüşleri: Kilis Örneği
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 2, 223 - 250, 01.09.2021
Nurşat Biçer
,
Zeynep Dilek Alptekin
Öz
Eğitim kurumlarında göçmen öğrenci sayısı giderek artmış ve Türk öğrenciler ile geçici koruma altındaki öğrenciler aynı okullarda, aynı sınıflarda eğitim görmeye başlamıştır. Bu durumla beraber eğitim sürecinde bazı farklılıkları ortaya çıkmaya başlamıştır. Göçmen ve Türk öğrencilerin beraber eğitim gördüğü sınıflarda kültürel etkileşim hususu öne çıkmıştır. Kültürel etkileşim, eğitimin sürecinin birçok boyutunda önemli etkilerde bulunmaktadır.
Bu çalışmanın amacı 2020-2021 eğitim-öğretim yılı içinde Kilis’teki ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin öğrenciler arasındaki kültürel etkileşim hakkındaki görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada fenomenoloji deseninden faydalanılmıştır. Çalışma grubunda farklı branşlarda derslere giren 24 öğretmen bulunmaktadır. Veriler görüşme formu vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda Kilis’te öğrenim gören göçmen öğrencilerin kültürel etkileşim sürecinde akademik başarılarının etkilendiği, ders kitaplarında zengin kültürel içeriğe yer verildiği, derslerde yerel kültürün öğrenilmesi için çaba gösterildiği, öğrencilerin kültürel ögelerini birbiriyle paylaştıkları ve Türk kültürüne yönelik olumlu bir yaklaşıma sahip oldukları tespit edilmiştir. Bu çalışmanın göçmen eğitimine ve uyum süreçlerine katkısı olacağı düşünülmektedir.
Kaynakça
- Aliyev, R. ve Öğülmüş, S. (2015). Türkiye’deki yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlerarası etkileşim algısının incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum: Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (12), 49-71.
- Anderson, A. (2004). Issues of migration. In R. Hamilton, & D. Moore (Eds.),Educational interventionsfor refugee children. Theoretical Perspectives And İmplementing Best Practice (pp. 64–83). London:Routledge Falmer.
- Banks, J. A. (Ed.). (2017). Citizenship education and global migration: Implications for theory, research and teaching. New York, NY: American Educational Research Association.
- Bodner, G. M., & Orgill, M. (2007). Theoretical frameworks for research in chemistry/science education (1. bs). Pearson Prentice Hall.
- Ceccarelli, M. (2016). Providing the integration of refugees into foreign societies. Armun 2016 Research Report: General Assembly, 6, 1-10.
- Döş, B., Teres, M. ve Gürbüz, Ç. (2019). Çok kültürlü sınıf ortamında Türk ve Suriyeli öğrencilerin davranışlarının incelenmesi. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 1(1), 1-17.
- Erdem, C. (2017). Sınıfında Mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 26-42.
- Gümüşten, D. (2017). Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme. Nesne Psikoloji Dergisi, 5 (10), 247-264.
- Gürsoy, E. ve Ertaşoğlu, L. D. (2019) Syrian refugees’ perception ofbarriers and bridges towards integration into Turkish society. Language, Culture and Curriculum, 32 (2), 128-141, DOI: 10.1080/07908318.2018.1542000
- Karataş, K. ve Baloğlu, M. (2018). Kültürleşme stresi kıskacındaki suriyeli öğrenciler. Turkish Studies Educational Sciences, 13 (27), 971-990.
- Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli sığınmacıların eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. Elementary Education Online, 17 (3), 1224-1237
- Karipek, Y. Z. (2017). Asylum-seekers experience and acculturation: a study of syrian university students in Turkey. Turkish Journal of Middle Eastern Studies, Special Issue, 105-133.
- Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods (4. bs). Sage Publication.
- Pehlivan Yılmaz, A. (2019). Sosyal bilgiler dersinde kültüre duyarlı eğitim uygulamaları: Mülteci öğrencilerle etkileşim. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 208-229.
- Sarvan, S. ve Efe, E. (2019). Suriyeli çocuk mülteciler ve sorunları. BAUN Sağlık Bilimler Dergisi, 10 (1): 55-62.
- Szente, J., Hoot, J. ve Taylor, D. (2006). Responding to speacial needs of refugee children: Practical ideas for teachers. Early Childhood Education Journal, 34 (1).
- Türk, F., Türnüklü, A., Tercan, M. ve Kaçmaz, T. (2019). Gruplar arası olumlu ve olumsuz temas: Türk ve Suriyeli ilkokul öğrencilerinin sınıf içi etkileşimlerinin incelenmesi. Nesne, 7 (15), 214-235. DOI: 10.7816/nesne-07-15-05
- Yıldırım A, Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, M. (2020). Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Okul Ortamına Uyumu. Yüksek lisans tezi. İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı
- WEB: https://piktes.gov.tr/ adresinden 24.06.2021 tarihinde alınmıştır