Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artificial Intelligence Supported Song Production in Teaching Turkish as a Foreign Language: Student Opinions

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 195 - 217, 19.09.2025

Öz

Artificial intelligence is playing an increasingly important role in modern education systems. It is used in many areas such as predicting students' achievements, suggesting and creating personalized course content, providing instant feedback and technical support. In this study, it is aimed to examine the views of Turkish as a foreign language learners on artificial intelligence-supported song production. The study consists of 10 foreign learners studying at B1 and B2 levels in a Turkish language teaching center in the Eastern Black Sea Region. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the study. Based on the findings of the study, it was observed that the learners positively evaluated the beauty of the lyrics, the sound quality and the overall listening experience. They also stated that such songs would make the lessons more fun and contribute to the learning process. The research reflects that artificial intelligence technology can be used effectively in language education processes and that this use can have a positive impact on the development of learners' language skills. In addition, based on the results obtained, various suggestions have been made that the use of artificial intelligence-supported materials in language teaching should be spread to a wider area and that it is important to integrate such innovative approaches into education systems.

Kaynakça

  • Akay, A., Bağlar, A., Uslu, A., Sorgu, E. ve Bağlar, K. (2024). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sesletim eğitimi. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 7(3), 201-212.
  • Akkaya, N. ve Çıvgın, H. (2021). Türkçe eğitiminde yapay zekâ. The Journal of International Education Science, 8(29), 308-322.
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Akyüz, E. (2021). Yabancılara Türkçe öğreti̇mi̇ ders ki̇taplarında yer alan di̇nleme meti̇nleri̇ne yöneli̇k öğreti̇ci̇ görüşleri̇. Journal of History School, LV(LV), 4004-4021. https://doi.org/10.29228/joh.52800
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Arıcı, N. ve Karacı, A. (2013). Türkçe öğrenimi için web tabanlı zeki öğretim sistemi (TÜRKZÖS) ve değerlendirmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8).
  • Buddha, H. Shuib,L. Idris, N. & Eke C. I., (2024)."Technology-Assisted Language Learning Systems: A Systematic Literature Review," in IEEE Access, vol. 12, pp. 33449-33472, doi: 10.1109/ACCESS.2024.3366663.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün E, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, F. ve Gülleroğlu, H. D. (2021). Yapay zekanın tarih içindeki gelişimi ve eğitimde kullanılması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(3), 947-966. https://doi.org/10.30964/ auebfd.916220
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cropley, A. (2002). Qualitive resarch methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), 9-20.
  • Çoban, İ. (2022). Yabancılara türkçe öğretiminde müziğin yeri: Bir horon örneği. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(1), 20-37.
  • Demirci, Ö.(2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Şarkı Kullanımı A1 Seviyesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Dinçel, K. B. ve Savur, H. (2019). Yabancılara Türkçe deyim ve atasözü öğretiminde kullanılabilecek bir araç: Tarkan şarkıları. International Journal of Language Academy 7(1), 39-55.
  • Ergun, N. ve Canbulat, M. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde derslerde müzik kullanımına yönelik öğretim elemanları görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.52974/ jena.1200209
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A & Leech, N. L. (2015). Araştırmanın tanımları, amaçla arı ve boyutları (2. Baskıdan çeviri). (S. Turan Çev. Ed, S. Turan ve S. Aylin Bayar Çev.). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım içinde (ss. 3-17). Nobel Yayınları.
  • İşcan, A. ve Maden, M. N. (2020). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe söz varlığının geliştirilmesinde şarkıların kullanımı. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 2(2), 630- 650.
  • Kahraman, H.(2019). Şarkı ve Müziğin Dil Öğretiminde Yeri ve Önemi. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • Kana, F., Özekinci, Z., Kızıldağ, İ., & Uzan, M. F. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde günümüz popüler şarkıların dilin doğru kullanımına etkisi. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 2(1), 24-36.
  • Kaptan, Z. (2022). Yabancı di̇l öğreti̇mi̇nde Türk halk ezgi̇leri̇ni̇n kullanımı: Âşık Veysel örneği̇. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 8(1), 193-207.
  • Kaya, M. ve Demirel, O. (2023). Türkçenin konuşur sayısı ve dünya dilleri arasındaki sıralamasının analizi. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 8(2), 295-330.
  • Krstić, L., Aleksić, V., & Krstić, M. (2022, January). Artificial Intelligence in Education: A Review. 9th International Scientific Conference Technics and Informatics in Education.
  • Kul, S., 2020, Türkçe ders anlatan yapay zekâya giden yolda doğal dil işleme. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 6(2), 43-56
  • Lincoln, Y. S., ve Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Evaluation, 1986(30), 73–84.
  • Miles, M.B. & Hubermann, M.A. (1994) Qualitative analysis: An expand source book. 2nd. Ed. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Moralı, G. ve Göçer, A. (2019). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde kültür paylaşımına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1115-1129.
  • Nişancı, İ. (2013). Türkçe şarkıların dil öğretiminde kullanımı. UTEK, Albania.
  • Nguyen, A., Kremantzis, M., Essien, A., Petrounias, I., & Hosseini, S. (2024). Enhancing student engagement through artificial intelligence (AI): Understanding the basics, opportunities, and challenges. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(06).
  • Öz, K. (2024). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde müzik: Lisansüstü tezlerin eğilimleri. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(4), 807-821.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özbilen, U. (2024).Yapay zekâ ve yazabilme becerisi: Bağdaşıklık tutarlık, International Journal of Language Academy, 12 (4), 295-306. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.79399
  • Son, J. B., Ružić, N. K., & Philpott, A. (2023). Artificial intelligence technologies and applications for language learning and teaching. Journal of China Computer-Assisted Language Learning, (0).
  • Tanrıkulu, L. ve Koyuncu, A. (2020). Erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çocuk şarkılarının değerler öğretiminde kullanımı. Fırat University Journal of Social Sciences, 30(2), 221-230.
  • Tekşan, K. ve Süğümlü, Ü. (2018). Türkülerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliği. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 286-299.
  • Tunçel, H. (2016). Yunan üniversite öğrencilerinin yabancı dil olarak Türkçeye yönelik algıları ve Türkçe öğrenme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1).
  • Uysal, Y. ve Karakuş, S. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde atasözleri ve deyimlerin kültür aktarımı aracı olarak şarkılarla kullanımı. Asya Studies, 7(100. Yılda Dünya Dili Türkçe Özel Sayısı 3), 109-118.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188- 201.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde müzik ve ritim aracılığı ile dil öğretimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. ve Babacan, G. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast kullanımı. Turkish Studies, 10 (3), 1153-1170.
  • YÖK (2023). 2021-2023 Eğitim-Öğretim yılı yabancı öğrenci sayıları. Yükseköğretim Kurulu Resmi Sitesi. https://www.yok.gov.tr/
  • Yürektürk, F. N. ve Coşkun, H. (2020). Türkçe öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ve teknoloji destekli Türkçe öğretiminin etkililiğine dair görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 986-1000.
  • Zileli, E. N. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde Chatgpt örneği. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 42-51. https://doi.org/10.47770/ukmead.1296013

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yapay Zekâ Destekli Şarkı Üretimi: Öğrenci Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 195 - 217, 19.09.2025

Öz

Yapay zekâ, modern eğitim sistemlerinde giderek daha önemli bir rol oynamaktadır. Öğrencilerin başarılarının tahmin edilmesi, kişiye özel ders içeriklerinin önerilmesi ve oluşturulması, anında dönütlerin sağlanması ve teknik destek sunulması gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Bu araştırmada, yapay zekâ destekli şarkı üretimine yönelik yabancı dil olarak Türkçe öğrencilerinin görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, Doğu Karadeniz Bölgesi’ndeki bir Türkçe öğretim merkezinde B1 ve B2 seviyelerinde öğrenim gören yabancı uyruklu 10 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırma bulgularından hareketle öğrencilerin şarkıların sözlerinin güzelliğini, ses kalitesini ve genel dinleme deneyimini olumlu yönde değerlendirdikleri gözlenmiştir. Ayrıca bu tür şarkıların dersleri daha eğlenceli hâle getireceği ve öğrenme sürecine katkı sağlayacağı yönünde görüş bildirmişlerdir. Ele alınan araştırma, yapay zekâ teknolojisinin dil eğitimi süreçlerinde etkin bir şekilde kullanılabileceğini ve bu kullanımın öğrencilerin dil becerilerindeki gelişim üzerinde olumlu bir etkiye sahip olabileceğini yansıtmaktadır. Ayrıca ulaşılan sonuçlardan hareketle dil öğretiminde yapay zekâ destekli materyallerin kullanımının daha geniş bir alana yayılması gerektiği ve bu tür yenilikçi yaklaşımların eğitim sistemlerine entegre edilmesinin önem arz ettiğine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

Bu araştırma, Bayburt Üniversitesi Etik Kurulunun 16.05.2024 tarihli ve E-79126184-299-204115 sayılı onay kararı ile yürütülmüştür.

Kaynakça

  • Akay, A., Bağlar, A., Uslu, A., Sorgu, E. ve Bağlar, K. (2024). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sesletim eğitimi. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 7(3), 201-212.
  • Akkaya, N. ve Çıvgın, H. (2021). Türkçe eğitiminde yapay zekâ. The Journal of International Education Science, 8(29), 308-322.
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Akyüz, E. (2021). Yabancılara Türkçe öğreti̇mi̇ ders ki̇taplarında yer alan di̇nleme meti̇nleri̇ne yöneli̇k öğreti̇ci̇ görüşleri̇. Journal of History School, LV(LV), 4004-4021. https://doi.org/10.29228/joh.52800
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Arıcı, N. ve Karacı, A. (2013). Türkçe öğrenimi için web tabanlı zeki öğretim sistemi (TÜRKZÖS) ve değerlendirmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8).
  • Buddha, H. Shuib,L. Idris, N. & Eke C. I., (2024)."Technology-Assisted Language Learning Systems: A Systematic Literature Review," in IEEE Access, vol. 12, pp. 33449-33472, doi: 10.1109/ACCESS.2024.3366663.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün E, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, F. ve Gülleroğlu, H. D. (2021). Yapay zekanın tarih içindeki gelişimi ve eğitimde kullanılması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(3), 947-966. https://doi.org/10.30964/ auebfd.916220
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cropley, A. (2002). Qualitive resarch methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), 9-20.
  • Çoban, İ. (2022). Yabancılara türkçe öğretiminde müziğin yeri: Bir horon örneği. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(1), 20-37.
  • Demirci, Ö.(2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Şarkı Kullanımı A1 Seviyesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Dinçel, K. B. ve Savur, H. (2019). Yabancılara Türkçe deyim ve atasözü öğretiminde kullanılabilecek bir araç: Tarkan şarkıları. International Journal of Language Academy 7(1), 39-55.
  • Ergun, N. ve Canbulat, M. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde derslerde müzik kullanımına yönelik öğretim elemanları görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.52974/ jena.1200209
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A & Leech, N. L. (2015). Araştırmanın tanımları, amaçla arı ve boyutları (2. Baskıdan çeviri). (S. Turan Çev. Ed, S. Turan ve S. Aylin Bayar Çev.). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım içinde (ss. 3-17). Nobel Yayınları.
  • İşcan, A. ve Maden, M. N. (2020). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe söz varlığının geliştirilmesinde şarkıların kullanımı. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 2(2), 630- 650.
  • Kahraman, H.(2019). Şarkı ve Müziğin Dil Öğretiminde Yeri ve Önemi. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • Kana, F., Özekinci, Z., Kızıldağ, İ., & Uzan, M. F. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde günümüz popüler şarkıların dilin doğru kullanımına etkisi. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 2(1), 24-36.
  • Kaptan, Z. (2022). Yabancı di̇l öğreti̇mi̇nde Türk halk ezgi̇leri̇ni̇n kullanımı: Âşık Veysel örneği̇. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 8(1), 193-207.
  • Kaya, M. ve Demirel, O. (2023). Türkçenin konuşur sayısı ve dünya dilleri arasındaki sıralamasının analizi. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 8(2), 295-330.
  • Krstić, L., Aleksić, V., & Krstić, M. (2022, January). Artificial Intelligence in Education: A Review. 9th International Scientific Conference Technics and Informatics in Education.
  • Kul, S., 2020, Türkçe ders anlatan yapay zekâya giden yolda doğal dil işleme. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 6(2), 43-56
  • Lincoln, Y. S., ve Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Evaluation, 1986(30), 73–84.
  • Miles, M.B. & Hubermann, M.A. (1994) Qualitative analysis: An expand source book. 2nd. Ed. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Moralı, G. ve Göçer, A. (2019). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde kültür paylaşımına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1115-1129.
  • Nişancı, İ. (2013). Türkçe şarkıların dil öğretiminde kullanımı. UTEK, Albania.
  • Nguyen, A., Kremantzis, M., Essien, A., Petrounias, I., & Hosseini, S. (2024). Enhancing student engagement through artificial intelligence (AI): Understanding the basics, opportunities, and challenges. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(06).
  • Öz, K. (2024). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde müzik: Lisansüstü tezlerin eğilimleri. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(4), 807-821.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özbilen, U. (2024).Yapay zekâ ve yazabilme becerisi: Bağdaşıklık tutarlık, International Journal of Language Academy, 12 (4), 295-306. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.79399
  • Son, J. B., Ružić, N. K., & Philpott, A. (2023). Artificial intelligence technologies and applications for language learning and teaching. Journal of China Computer-Assisted Language Learning, (0).
  • Tanrıkulu, L. ve Koyuncu, A. (2020). Erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çocuk şarkılarının değerler öğretiminde kullanımı. Fırat University Journal of Social Sciences, 30(2), 221-230.
  • Tekşan, K. ve Süğümlü, Ü. (2018). Türkülerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliği. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 286-299.
  • Tunçel, H. (2016). Yunan üniversite öğrencilerinin yabancı dil olarak Türkçeye yönelik algıları ve Türkçe öğrenme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1).
  • Uysal, Y. ve Karakuş, S. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde atasözleri ve deyimlerin kültür aktarımı aracı olarak şarkılarla kullanımı. Asya Studies, 7(100. Yılda Dünya Dili Türkçe Özel Sayısı 3), 109-118.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188- 201.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde müzik ve ritim aracılığı ile dil öğretimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. ve Babacan, G. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast kullanımı. Turkish Studies, 10 (3), 1153-1170.
  • YÖK (2023). 2021-2023 Eğitim-Öğretim yılı yabancı öğrenci sayıları. Yükseköğretim Kurulu Resmi Sitesi. https://www.yok.gov.tr/
  • Yürektürk, F. N. ve Coşkun, H. (2020). Türkçe öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ve teknoloji destekli Türkçe öğretiminin etkililiğine dair görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 986-1000.
  • Zileli, E. N. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde Chatgpt örneği. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 42-51. https://doi.org/10.47770/ukmead.1296013
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emrullah Banaz 0000-0002-5804-9339

Osman Demirel 0000-0001-6783-5967

Yayımlanma Tarihi 19 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2025
Kabul Tarihi 25 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Banaz, E., & Demirel, O. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yapay Zekâ Destekli Şarkı Üretimi: Öğrenci Görüşleri. Aydın Tömer Dil Dergisi, 10(2), 195-217.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png