Bu çalışmanın amacı stresle başa çıkma tarzlarının, bilişsel esneklik ve algılanan stres arasındaki ilişkideki aracı rolünü incelemektir. Bu amaçtan hareketle kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilmiş, yaşları 18 ve 58 arasında değişen toplam 383 katılımcıya ulaşılmıştır. Katılımcıların sosyodemografik bilgileri, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Ek olarak Bilişsel Esneklik Envanteri (BEE), Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ) ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği’nden (SBÇTÖ) oluşan form çalışma grubuna çevrimiçi ortamda sunulmuştur. Araştırma verileri, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi SPSS 23 ve AMOS 22 programları aracılığıyla yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, bilişsel esneklik ile algılanan stres arasında ve bilişsel esneklik ile pasif başa çıkma arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler saptanırken bilişsel esneklik ile aktif başa çıkma arasında pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Aracılık analizi sonucunda, bilişsel esneklik ile algılanan stres arasındaki ilişkide başa çıkma tarzlarının tam aracı role sahip olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları, ulusal ve uluslararası alanyazın ışığında irdelenmiş ve ileride yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study is to examine the mediating role of stress coping styles in the relationship between cognitive flexibility and perceived stress. Based on this purpose, a total of 383 participants aged between 18 and 58 were reached, using a convenience sampling method. Sociodemographic information of the participants was obtained through the personal information form created by the researcher. Additionally, the form, which consists of the Cognitive Flexibility Inventory (CEE), Perceived Stress Scale (PSS), and Stress Coping Styles Scale (CPST), was presented to the working group online. The data obtained from the study were analyzed using Pearson Product Moment Correlation Analysis and Structural Equation Modeling (SEM) techniques. Data analysis was done through SPSS 23 and AMOS 22 programs. As a result of the analyses, the association between cognitive flexibility and perceived stress was negative. Moreover, cognitive flexibility showed a significant negative relationship with passive coping and a significant positive relationship with active coping. As a result of the mediation analysis, it was observed that coping styles fully mediated the relationship between cognitive flexibility and perceived stress. The research findings were discussed in the light of national and international literature and suggestions were made for future studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cognitive Development, Stress |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 22, 2025 |
Acceptance Date | September 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 3 |