Victimization, which means injustice and dignity, has a powerful role in social discourse. As a result of the changes in social discourse, people have come to compete to be victims. The victim continues to be dissatisfied with the injustice, the pattern of complaints, and any response from the Other. The position of the victim can be explained by the discourse of hysteric, one of Lacan's four fundamental discourses, which also marks the points where the subject experiences jouissance. When the victim position and victim subject are mentioned, they are often confused with masochism. There are fundamental differences between these two. While the masochist subject aroused anxiety in the Other and made the law come through voice, the subject in the position of victim positions himself through the gaze of the Other. In the discourse of the hysteric, the lacking subject transmits a demand to the other that he assumes that he has this lack, and this other constantly tries to produce knowledge in order to maintain the supposed subject position. The barred subject in hysteric discourse is never satisfied with this product, and this dissatisfaction keeps the discourse continuing. The victim makes a demand to the Other to either remedy her unjust treatment or to be seen. She is never satisfied with the product produced by the Other, which is called knowledge, and maintains victimization. In this article, jouissance of the position of victimization will be discussed over the discourse of hysteric and the hysterical case example.
Haksızlığa uğramış, kıygın anlamlarına gelen mağduriyet, toplumsal söylem içinde güçlü bir role sahiptir. Toplumsal söylem içindeki değişimlerin sonucunda insanlar mağdur olmak için yarışır gelmiştir. Mağdur özne, haksızlığa uğraması, şikayetlenen örüntüsü ve Başka’dan gelen her türlü cevap karşısında tatminsizliğini devam ettirmektedir. Söylem içindeki örüntüsü bakımından Lacan’ın dört temel söyleminden biri olan histeriğin söylemi ile açıklanabilen mağdur konumu, aynı zamanda öznenin jouissance aldığı noktaları da göstermektedir. Mağdur konumu ve mağdur özne denildiği zaman genellikle mazoşizm ile karıştırılmaktadır. Bu ikisi arasında temel farklılıklar mevcuttur. Mazoşist özne Başka’da kaygı uyandırıp ses aracılığı ile yasanın gelmesini sağlarken; mağdur konumundaki özne Başka’dan gelen bakış üzerinden kendisini konumlandırır. Histeriğin söyleminde, eksiği olan özne, eksik olduğu nesneye sahip olduğunu varsaydığı Başka’ya bir talep iletir ve bu Başka bildiği varsayılan özne konumunu korumak için sürekli olarak bilgi üretmeye çalışır. Üretilen bu üründen histerik söylemdeki bölünmüş özne hiçbir zaman tatmin olmaz ve bu tatminsizlik söylemin sürekli olarak devam etmesini sağlar. Mağduriyet konumundaki özne için de aynı şey geçerlidir. Mağdur özne, Başka’ya ya mağduriyetinin giderilmesi veya görülmesi için talepte bulunur. Başka’nın ürettiği ürün olan bilgiden hiçbir zaman tatmin olmaz ve mağduriyetini devam ettirir. Bu makalede, mağduriyet konumundan alınan jouissance, histeriğin söylemi ve histerik yapılanmadaki vaka örneği üzerinden tartışılacaktır.
Hastadan onam alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Psychology |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 4, 2025 |
Acceptance Date | September 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 3 |