Research Article
BibTex RIS Cite

Atatürk Üniversitesi Merkez Yerleşkesi açık-yeşil alan avlusu peyzaj tasarımı ve uygulama süreci

Year 2019, Volume: 8 Issue: 1, 127 - 134, 01.06.2019
https://doi.org/10.29278/azd.594038

Abstract

Üniversite yerleşkeleri fiziki
yapılaşması, açık-yeşil alan planlamaları ile bulundukları kentlere
sosyo-ekonomik, kültürel yönden katkıları kadar, estetik, ekolojik, ekonomik,
rekreasyonel katkılar sağlayan alanlardır. Atatürk Üniversitesi yerleşkesi
kuruluşundan günümüze sürekli gelişerek, ulaşım, eğitim, konut dokusu ve açık
yeşil alanları ile ülkemizin en prestijli yerleşkelerinden birisi durumuna
gelmiştir. Bu çalışmada Atatürk üniversitesi merkez yerleşkesindeki eğitim
dokusu arasında yer alan merkez açık yeşil alan avlusu için hazırlanıp
uygulaması yapılan peyzaj tasarım projesi üzerinde durulmuştur. Konu peyzaj
tasarım süreci kapsamında ele alınmış ve mevcut durum ortaya konmuştur.

References

  • Aksu, A., 2016. Atatürk Üniversitesi Merkezi Açık-Yeşil alandaki Fiziki Değişim Memnuniyetinin Belirlenmesi. Atatürk Üniv. Fen Bilimleri Enst. (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, Erzurum. 129s.
  • Bulut, Z., Yilmaz, H., 2009. Determination of waterscape beauties through visual quality assessment method .Environmental Monitoring and Assessment 154(1-4): 459-468.
  • Dober, R.P., 2000. Campus Landscape:Functions, form, Features. John Wiley and Sons, Inc, New York.
  • Donovan, G.H., Prestemon, J.P., 2012. The effects of trees on crime in Portland, Oregon. Environment and Behavior. 44: 13-30.
  • Fuller, R.A., Invine, K.N., Devine-Wright, P., Warren, P.H., Gaston, K.J., 2007. Psychological benefits of green spaces increase with biodivinity. Biology Letters, 3(4): 390-384.
  • Hajrasouliha, A., 2017. Campus score:Measuring universty campus qualities. Landscape and Urban Planning, 158: 166-176.
  • Hipp, J.A., Gulvadi, G.B., Alves, S., Sequeri,a S., 2016. The relationship between perceived greness and perceived restorativeness of universty campus and student_reported quality of life. Environment and Behavior, 48(10): 1292-1308.
  • Hodson, C.B, Sander, H.A., 2017. Green urban landscapes and school-level academiz performance. Landscape and Urban Planning, 160: 16-27.
  • Kılıçaslan, Ç., Deniz, B., Göktuğ, T.H., Kara, B., 2015. Adnan Menderes Üniv. Güney Yerleşkesi Örneğinde Töreb ve Toplanma Alanı Tasarım Süreci. ISBN 978-605-9932-89-9, Ankara, 47s.
  • Liu, D., Sullivan, W.C., 2016. Impact of views to school landscapes on recovery from stress and menral fatigue. Landscape and Urban Planning, 148: 149-158.
  • Matloob, F.A., Sulaiman, A.B., Turki, H.A., Shamsuddin, S., Mardyya, W.N., 2014. Sustaining Campuses through Physical Character–The Role of Landscape. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140: 282-290.
  • Peschardt, K.K., Stigsdotter, U.K., Schipperrijn, J., 2016. Identififying features of pocket parks that may be related to heallty promoting use. Landscape Research, 41(1): 79-94.
  • Önder, S., Polat, A.T., 2001. Konya Büyükşehir Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğü açık alan tasarımı üzerine bir araştırma. SÜ. Ziraat Fak. Dergisi, 15(28): 153-167.
  • Özkan, M.B., Küçükerbaş, E.V., Kaplan, A., Aslan, N., 1993. Ülkemizde Peyzaj Düzenleme Çalışmalarında Tasarım Süreci Açısından Gözlenen Sonuçların Bademler Mahmut Türkmenoğlu Parkı Örneğinde Çözümü Üzerine araştırmalar. EÜ. Ziraat Fak. İzmir. 29s.
  • Öztürk, M., Gökyer, E., Çorbacı, Ö.L., 2016. Evaluation of student perception on landscape planning and design of university campuses around the case of Ağdacı campus, Bartın University, Turkey. İnönü University Journal of Art and Design 6(13): 49-55.
  • Srivanit, M., Hokau, K., 2013. Evaluating the cooling effects of greening for improving the outdoor thermal environment at an institutional campus in the summer. Building and Environment. 66: 158-172.
  • Rumao, G.S., 2016. Assessing users’ perceptions of campus landscapes learning from the university of Texas at Arlington. Degree of Master of Landscape Arcitecture. https//uta-ir.tdl.org.
  • Turgut, H., Yeşil P., Yılmaz S., 2009. Determining the recreational demands and tendencies of students at Atatürk University through questionnaires, Scientific Research and Essay.4(3): 152-158.
  • WEB, 2017a. Campus Plan Princeton University/ Landscape master plan. https//campusplan princeton.edu (Erişim tarihi:29.03.2018)
  • WEB, 2017b. Campus Master Planning Process. senata.Illinois.edu/master.pdf. (Erişim tarihi:29.03.2018)
  • Virhinia, H., Kendal, D., Hahs, A.K., Threlfoll, C.G., 2018. Green space context and vegetation complexity shape people’s preferences for urban public parks and residental gardens. Landscape Research, 43(1): 150-162.
  • Yılmaz, H., Yılmaz, S., 2000. Peyzaj Mimarlığında Tasarım Süreci ve Proje Örnekleri.Bakanlar Matbaası, 106s.
  • Yılmaz, H., Demircioğlu, N., Yılmaz, S., 2008. Effects of snow reflected light levels on human visual comfort. Environmental monitoring and Assesment.144:367-375.
  • Yılmaz, H., Irmak, M.A., 2012. Yerleşke Planlamasında Bitkisel Tasarım İlkeleri: Atatürk Üniversitesi Yerleşkesi Örneği. Atatürk Üniv. Yayın No:1011,192s.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 1, 127 - 134, 01.06.2019
https://doi.org/10.29278/azd.594038

Abstract

References

  • Aksu, A., 2016. Atatürk Üniversitesi Merkezi Açık-Yeşil alandaki Fiziki Değişim Memnuniyetinin Belirlenmesi. Atatürk Üniv. Fen Bilimleri Enst. (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, Erzurum. 129s.
  • Bulut, Z., Yilmaz, H., 2009. Determination of waterscape beauties through visual quality assessment method .Environmental Monitoring and Assessment 154(1-4): 459-468.
  • Dober, R.P., 2000. Campus Landscape:Functions, form, Features. John Wiley and Sons, Inc, New York.
  • Donovan, G.H., Prestemon, J.P., 2012. The effects of trees on crime in Portland, Oregon. Environment and Behavior. 44: 13-30.
  • Fuller, R.A., Invine, K.N., Devine-Wright, P., Warren, P.H., Gaston, K.J., 2007. Psychological benefits of green spaces increase with biodivinity. Biology Letters, 3(4): 390-384.
  • Hajrasouliha, A., 2017. Campus score:Measuring universty campus qualities. Landscape and Urban Planning, 158: 166-176.
  • Hipp, J.A., Gulvadi, G.B., Alves, S., Sequeri,a S., 2016. The relationship between perceived greness and perceived restorativeness of universty campus and student_reported quality of life. Environment and Behavior, 48(10): 1292-1308.
  • Hodson, C.B, Sander, H.A., 2017. Green urban landscapes and school-level academiz performance. Landscape and Urban Planning, 160: 16-27.
  • Kılıçaslan, Ç., Deniz, B., Göktuğ, T.H., Kara, B., 2015. Adnan Menderes Üniv. Güney Yerleşkesi Örneğinde Töreb ve Toplanma Alanı Tasarım Süreci. ISBN 978-605-9932-89-9, Ankara, 47s.
  • Liu, D., Sullivan, W.C., 2016. Impact of views to school landscapes on recovery from stress and menral fatigue. Landscape and Urban Planning, 148: 149-158.
  • Matloob, F.A., Sulaiman, A.B., Turki, H.A., Shamsuddin, S., Mardyya, W.N., 2014. Sustaining Campuses through Physical Character–The Role of Landscape. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140: 282-290.
  • Peschardt, K.K., Stigsdotter, U.K., Schipperrijn, J., 2016. Identififying features of pocket parks that may be related to heallty promoting use. Landscape Research, 41(1): 79-94.
  • Önder, S., Polat, A.T., 2001. Konya Büyükşehir Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğü açık alan tasarımı üzerine bir araştırma. SÜ. Ziraat Fak. Dergisi, 15(28): 153-167.
  • Özkan, M.B., Küçükerbaş, E.V., Kaplan, A., Aslan, N., 1993. Ülkemizde Peyzaj Düzenleme Çalışmalarında Tasarım Süreci Açısından Gözlenen Sonuçların Bademler Mahmut Türkmenoğlu Parkı Örneğinde Çözümü Üzerine araştırmalar. EÜ. Ziraat Fak. İzmir. 29s.
  • Öztürk, M., Gökyer, E., Çorbacı, Ö.L., 2016. Evaluation of student perception on landscape planning and design of university campuses around the case of Ağdacı campus, Bartın University, Turkey. İnönü University Journal of Art and Design 6(13): 49-55.
  • Srivanit, M., Hokau, K., 2013. Evaluating the cooling effects of greening for improving the outdoor thermal environment at an institutional campus in the summer. Building and Environment. 66: 158-172.
  • Rumao, G.S., 2016. Assessing users’ perceptions of campus landscapes learning from the university of Texas at Arlington. Degree of Master of Landscape Arcitecture. https//uta-ir.tdl.org.
  • Turgut, H., Yeşil P., Yılmaz S., 2009. Determining the recreational demands and tendencies of students at Atatürk University through questionnaires, Scientific Research and Essay.4(3): 152-158.
  • WEB, 2017a. Campus Plan Princeton University/ Landscape master plan. https//campusplan princeton.edu (Erişim tarihi:29.03.2018)
  • WEB, 2017b. Campus Master Planning Process. senata.Illinois.edu/master.pdf. (Erişim tarihi:29.03.2018)
  • Virhinia, H., Kendal, D., Hahs, A.K., Threlfoll, C.G., 2018. Green space context and vegetation complexity shape people’s preferences for urban public parks and residental gardens. Landscape Research, 43(1): 150-162.
  • Yılmaz, H., Yılmaz, S., 2000. Peyzaj Mimarlığında Tasarım Süreci ve Proje Örnekleri.Bakanlar Matbaası, 106s.
  • Yılmaz, H., Demircioğlu, N., Yılmaz, S., 2008. Effects of snow reflected light levels on human visual comfort. Environmental monitoring and Assesment.144:367-375.
  • Yılmaz, H., Irmak, M.A., 2012. Yerleşke Planlamasında Bitkisel Tasarım İlkeleri: Atatürk Üniversitesi Yerleşkesi Örneği. Atatürk Üniv. Yayın No:1011,192s.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hasan Yılmaz

Publication Date June 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, H. (2019). Atatürk Üniversitesi Merkez Yerleşkesi açık-yeşil alan avlusu peyzaj tasarımı ve uygulama süreci. Akademik Ziraat Dergisi, 8(1), 127-134. https://doi.org/10.29278/azd.594038