Objective: In the literature, it is seen that school gardens are handled with different aspects (size, green area / hard ground balance, etc.). However, there are not many studies evaluating climatically. Evaluation of school gardens, where children and young people spend a significant part of their time, with a climate-balanced design focus should have an important place among the study subjects. For this reason, the aim of the study is to evaluate the school gardens from a microclimatic point of view. Materials and Methods: The outdoor areas of primary schools located in Nevşehir city center were chosen as the study area. Within the scope of the study, climate maps were produced by making climatic simulations of the outdoor design of schools with different qualities determined in Nevşehir city center with ENVI-met software. In the light of the data obtained, suggestions have been developed for the microclimatic improvement of both the school outdoor spaces and the urban climate. Results: As a result of the study, air temperature, relative humidity, mean radiant temperature and wind speed were evaluated. As a result of these evaluations, it was concluded that the temperature stress is high on impermeable surfaces in school gardens and low in planted areas. It has been determined that the relative humidity level is low in the areas where the temperature level rises, and the relative humidity is high at low temperatures. It has been determined that the mean radiant temperature has a high cooling effect in the areas where the plants are located. It has been observed that the wind speed is high in open areas and decreases at the points where the plant density increases. Conclusion: With this study, it has been concluded that green areas will provide important contributions in terms of climate as well as numerous benefits in school outdoor design. It is thought that better quality living spaces will be created with the increase of green areas in school gardens where the hard ground ratios are too high and the green areas are very small.
Amaç: Literatürde okul bahçelerinin farklı yönleriyle (büyüklükleri, yeşil alan / sert zemin dengesi vb.) ele alındıkları görülmektedir. Ancak iklimsel açıdan değerlendirildiği çalışmalar çok fazla sayıda değildir. Çocuk ve genç bireylerin zamanlarının önemli bir bölümünü geçirdikleri okul bahçelerinin iklimle dengeli tasarım odağında değerlendirilmesi çalışma konuları arasında önemli bir yer tutmalıdır. Bu nedenle çalışmanın amacını okul bahçelerinin mikroklimatik açıdan değerlendirilmesi oluşturmaktadır. Materyal ve Yöntem: Çalışma alanı olarak Nevşehir kent merkezinde yer alan ilkokulların dış mekanları seçilmiştir. Çalışma kapsamında ENVI-met yazılımıyla Nevşehir kent merkezinde belirlenen farklı niteliklerdeki okulların dış mekan tasarımının iklimsel simülasyonları yapılarak iklim haritaları üretilmiştir. Elde edilen veriler ışığında hem okul dış mekanlarının hem de kent ikliminin mikroklimatik açıdan iyileştirilmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir. Araştırma Bulguları: Çalışma sonucunda hava sıcaklığı, bağıl nem, ortalama ışıma sıcaklığı ve rüzgar hızı değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler sonucunda okul bahçelerinde sert zeminlerde sıcaklık stresinin yüksek, bitkilendirilmiş alanlarda düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sıcaklık seviyesinin yükseldiği alanlarda bağıl nem seviyesinin düşük, düşük sıcaklıklarda bağıl nemin yüksek olduğu saptanmıştır. Ortalama ışıma sıcaklığının bitkilerin bulunduğu alanlarda yüksek derecede serinletici etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Rüzgar hızının açık alanlarda yüksek, bitki yoğunluğunun arttığı noktalarda düştüğü gözlenmiştir. Sonuç: Bu çalışma ile okul dış mekan tasarımlarında yeşil alanların sayısız faydalarının yanında iklimsel yönden de önemli katkılar sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Sert zemin oranlarının çok fazla yeşil alanların çok az miktarda bulunduğu okul bahçelerinde yeşil alanların çoğaltılması ile birlikte daha kaliteli yaşam alanları oluşturulacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Ecology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 1 |