İnsanın hayatta sağlıklı bir şekilde yaşaması, ibadet ve işlerini normal şekilde yerine getirmesi esas olmakla beraber hastalığa yakalanması da mümkündür. Hastalık dinimizde ruhsat sebeplerinden birisi olarak kabul edilmiştir. Bu doğrultuda hastalık, ibadetler, muâmelât konuları, aile hukuku ve cezaî işlemlerde birçok konuya etki ederek hükümlerin kolaylık, tehir veya kalkmasına sebebiyet vermektedir. Hastalığa yakalanan kişilerin sağlıklı bir şekilde yaşayabilmesi için tedavi olmaları gerekir. Tedavi, ruhî veya bedenî yönden hastalananların ilaç veya başka yöntemlerle sağlığına kavuşmaları için yapılan faaliyetlerdir. İslâm hukukunda tedavinin hükmü konusunda değişik değerlendirmeler yapılmış olmakla beraber hastaların sağlığına kavuşmak için tedavi olmaları tavsiye edilmiştir. Dinimizde tedavinin hükmü, zâruret hâlinde açlık durumundaki bir insanın haram gıdalardan yemesinin hükmü ile kıyas edilerek ortaya konulmaya çalışılmıştır. İslâm hukukçularının çoğunluğu tedavi olmayı farz değil mubah olarak değerlendirilmiştir. Tedaviye başlanılmaması veya sonlandırılması yahut tedavinin fayda sağlamadığı durumlarda nasıl hareket edileceği konusunda değişik hükümler bulunmaktadır. Günümüzde modern tıpta hastaların iyileşmeleri için gerek tedavi imkanları olan doktor, hastane, personel, alet edevat konusunda; gerekse tedavi yöntemleri hususunda hayli ilerlemeler kat edilmiştir.
Although it is essential for a person to live a healthy life and perform his worship and work normally, it is also possible to contract a disease. Illness is accepted as one of the reasons for permission in our religion. In this regard, illness affects many issues in worship, transactions, family law and criminal proceedings, causing the provisions to be eased, postponed or abolished. People who are infected with the disease must receive treatment in order to live a healthy life. People infected with the disease must receive treatment in order to live a healthy life. Treatment is the activities carried out to help those who are mentally or physically ill to regain their health through medication or other methods. Although different evaluations have been made regarding the provision of treatment in Islamic law, patients are recommended to receive treatment to regain their health. The ruling of treatment in our religion has been tried to be revealed by comparing it with the ruling of a hungry person eating forbidden food in case of necessity. The majority of Islamic jurists consider treatment as permissible, not obligatory. There are different provisions on how to act when treatment is not started or terminated or if treatment does not provide any benefit. Nowadays, in modern medicine, in terms of doctors, hospitals, personnel and equipment that provide treatment opportunities for the recovery of patients; Considerable progress has been made both in terms of treatment methods and treatment methods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 6, 2025 |
Acceptance Date | June 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 21 |
Baberti is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.