Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Müdürlerinin Meslektaş Dayanışmasına Yönelik Görüşleri

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 53 - 65, 31.12.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul müdürlerinin meslektaş dayanışmasına yönelik görüşlerini almak, en çok dayanışma içinde oldukları konularla, dayanışmaya en fazla ihtiyaç duydukları alanları belirleyerek birbirleriyle dayanışmalarını artırmak ve geliştirmek için yapılması gerekenleri ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemiyle olgu bilim deseni kullanılarak yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 yılında Bolu ili merkez ilçede bulunan bağımsız anaokullarında görev yapan 15 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmaya 6’sı kadın 5’i erkek olmak üzere 11 okul müdürü gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler, içerik ve betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiş ve ulaşılan bulgular doğrultusunda öneriler getirilmiştir. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin en çok mevzuattaki değişikliklerin yorumlanması ve uygulanması, eğitimde iyi örneklerin paylaşılması, okul öncesi eğitim alanındaki yenilikler ve güncellemelerin alana etkisi ve uygulanabilirliği ile öğretmen ve velilerle iletişimde yaşanan sorunlar konusunda dayanışma içinde oldukları tespit edilmiştir.

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D. Ve Dal, M. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim Sorunları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research. 12 (32).
  • Barnard D., Street B & Love, A. W. (2006). Relationships between stresors, work supports, and burnout among cancer nurses. Cancer nursing. 29 (4). 338 345.
  • Brief, A.P. & Weiss, HM. (2002). Organizational Behavior: Affecting in the Workplace. Annu. Rev. Psychol. 53. 279-307.
  • Çetin, M. Ö. (2004). Örgütsel vatandaşlık davranışı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(1), 167-174.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Ellenbecker, C.H., Boylan, L.N. & Samia, L. (2006). What Home Healthcare Nurses are Saying About Their Jobs. Home HealthCare Nurse. 24 (5). 315-324.
  • Jarvis, A. (2012). The Necessity for Collegiality: Power, Authority and Influence in the Middle. Educational Management Administration & Leadership, 40(4), 480-493. https://doi.org/10.1177/1741143212438223 Jarzabkowski, L. M. (2002). The social dimensions of teacher collegiality. Journal of Educational Enquiry, 3(2), 1–20.
  • Hançerlioğlu, O. (2007). Toplum Bilim Sözlüğü. 4. Basım. Remzi Kitapevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koçak H. (2001). Türkiye’de Çalışan Sınıf Kültüründe Dayanışma Örüntüleri. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Kubbealtı sözlüğü, (2024). https://lugatim.com/s/dayan%C4%B1%C5%9Fma. 11.08.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Küçükyılmaz, Ü. Özer, F.G. & Taşçı, K.D. (2006). Devlet Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin İş Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi. Hemşirelik Forumu. Eylül 2006. 37-46.
  • Lacey, S.R., Teasley, S.L., Henion, J.S., Cox, K.S., Bonura, A., & Brown, J. (2008). Enhancing the Work Environment of Staff Nurses Using Targeted Interventions of Support. 38. 336-340.
  • McGilton, K.S., Hall, L.M., Wodchis, W.P. & Petroz, U. (2007). Supervisory Support, Job Stres and Job Satisfaction Among Long Term Care Nursing Staff. JONA. 37 (7/8). 366-372.
  • Shah, M (2011). The Dimensionality of Teacher Collegiality and the Development of Teacher Collegiality Scale. International Journal of Education. 3 (2). 1-20.
  • Uslusoy, E. (2010). Hemşirelerde Meslektaş Dayanışması Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Meslektaş Dayanışmasının İş Doyumu ile İlişkisi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul
  • Uygun, O. (2008). İbni Haldun’un Toplum ve Devlet Kuramı. İstanbul: Levha Yayıncılık.
  • Wilkins, K., Shields, M. (2009). Employer-provided Support Services and Job Dissatisfacion in Canadian Registered Nurses. Nursing Research. 58(4). 255-263.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Educational Administrators' Views on Colleague Solidarity

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 53 - 65, 31.12.2024

Abstract

The aim of the study is to get the opinions of administrators working in preschool education institutions about colleague solidarity, to determine the issues they are in the most solidarity with and the areas where they need solidarity the most, and to reveal what needs to be done to increase and improve their solidarity with each other. The study group of this research, which was conducted using qualitative research method and phenomenology design, consists of 15 people who were working as administrators in independent kindergartens in the central district of Bolu province in 2022-2023. Eleven administrators, 6 of whom were female and 5 of whom were male, voluntarily participated in the study. The data obtained with the semi-structured interview form prepared by the researcher were evaluated by content and descriptive analysis method and suggestions were made in line with the findings. As a result of the research, it was determined that the administrators were in solidarity mostly on the interpretation and implementation of changes in legislation, sharing good examples in education, the impact and applicability of innovations and updates in the field of preschool education, and problems in communication with teachers and parents.

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D. Ve Dal, M. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim Sorunları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research. 12 (32).
  • Barnard D., Street B & Love, A. W. (2006). Relationships between stresors, work supports, and burnout among cancer nurses. Cancer nursing. 29 (4). 338 345.
  • Brief, A.P. & Weiss, HM. (2002). Organizational Behavior: Affecting in the Workplace. Annu. Rev. Psychol. 53. 279-307.
  • Çetin, M. Ö. (2004). Örgütsel vatandaşlık davranışı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(1), 167-174.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Ellenbecker, C.H., Boylan, L.N. & Samia, L. (2006). What Home Healthcare Nurses are Saying About Their Jobs. Home HealthCare Nurse. 24 (5). 315-324.
  • Jarvis, A. (2012). The Necessity for Collegiality: Power, Authority and Influence in the Middle. Educational Management Administration & Leadership, 40(4), 480-493. https://doi.org/10.1177/1741143212438223 Jarzabkowski, L. M. (2002). The social dimensions of teacher collegiality. Journal of Educational Enquiry, 3(2), 1–20.
  • Hançerlioğlu, O. (2007). Toplum Bilim Sözlüğü. 4. Basım. Remzi Kitapevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koçak H. (2001). Türkiye’de Çalışan Sınıf Kültüründe Dayanışma Örüntüleri. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Kubbealtı sözlüğü, (2024). https://lugatim.com/s/dayan%C4%B1%C5%9Fma. 11.08.2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Küçükyılmaz, Ü. Özer, F.G. & Taşçı, K.D. (2006). Devlet Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin İş Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi. Hemşirelik Forumu. Eylül 2006. 37-46.
  • Lacey, S.R., Teasley, S.L., Henion, J.S., Cox, K.S., Bonura, A., & Brown, J. (2008). Enhancing the Work Environment of Staff Nurses Using Targeted Interventions of Support. 38. 336-340.
  • McGilton, K.S., Hall, L.M., Wodchis, W.P. & Petroz, U. (2007). Supervisory Support, Job Stres and Job Satisfaction Among Long Term Care Nursing Staff. JONA. 37 (7/8). 366-372.
  • Shah, M (2011). The Dimensionality of Teacher Collegiality and the Development of Teacher Collegiality Scale. International Journal of Education. 3 (2). 1-20.
  • Uslusoy, E. (2010). Hemşirelerde Meslektaş Dayanışması Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Meslektaş Dayanışmasının İş Doyumu ile İlişkisi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul
  • Uygun, O. (2008). İbni Haldun’un Toplum ve Devlet Kuramı. İstanbul: Levha Yayıncılık.
  • Wilkins, K., Shields, M. (2009). Employer-provided Support Services and Job Dissatisfacion in Canadian Registered Nurses. Nursing Research. 58(4). 255-263.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sibel Burukoğlu 0009-0001-4417-5799

Bahri Aydın 0000-0002-1720-6334

Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 21, 2024
Acceptance Date December 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Burukoğlu, S., & Aydın, B. (2024). Okul Müdürlerinin Meslektaş Dayanışmasına Yönelik Görüşleri. BABUR Research, 3(2), 53-65.

Deniz Demiryakan