Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul müdürlerinin meslektaş dayanışmasına yönelik görüşlerini almak, en çok dayanışma içinde oldukları konularla, dayanışmaya en fazla ihtiyaç duydukları alanları belirleyerek birbirleriyle dayanışmalarını artırmak ve geliştirmek için yapılması gerekenleri ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemiyle olgu bilim deseni kullanılarak yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 yılında Bolu ili merkez ilçede bulunan bağımsız anaokullarında görev yapan 15 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmaya 6’sı kadın 5’i erkek olmak üzere 11 okul müdürü gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler, içerik ve betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiş ve ulaşılan bulgular doğrultusunda öneriler getirilmiştir. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin en çok mevzuattaki değişikliklerin yorumlanması ve uygulanması, eğitimde iyi örneklerin paylaşılması, okul öncesi eğitim alanındaki yenilikler ve güncellemelerin alana etkisi ve uygulanabilirliği ile öğretmen ve velilerle iletişimde yaşanan sorunlar konusunda dayanışma içinde oldukları tespit edilmiştir.
The aim of the study is to get the opinions of administrators working in preschool education institutions about colleague solidarity, to determine the issues they are in the most solidarity with and the areas where they need solidarity the most, and to reveal what needs to be done to increase and improve their solidarity with each other. The study group of this research, which was conducted using qualitative research method and phenomenology design, consists of 15 people who were working as administrators in independent kindergartens in the central district of Bolu province in 2022-2023. Eleven administrators, 6 of whom were female and 5 of whom were male, voluntarily participated in the study. The data obtained with the semi-structured interview form prepared by the researcher were evaluated by content and descriptive analysis method and suggestions were made in line with the findings. As a result of the research, it was determined that the administrators were in solidarity mostly on the interpretation and implementation of changes in legislation, sharing good examples in education, the impact and applicability of innovations and updates in the field of preschool education, and problems in communication with teachers and parents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 21, 2024 |
Acceptance Date | December 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |
Deniz Demiryakan