Geleneksel medya anlayışı teknolojinin her geçen gün gelişmesi ile güncellenmektedir. 1800’lü yıllarda fotoğrafın icat edilmesi ve 1960’lı yıllarda video sanatının ortaya çıkışıyla farklı bir döneme giren tasarım süreci, hareketli görüntü tasarımının gelişimine katkı sağlamıştır. 1987’de basit hareketli görüntülerin elde edilmesi, sinemagrafların geleceğine ışık tutmuş ve 2011’de tasarıma dijital çağın gereksinimlerine uygun yeni bir anlatım dili kazandıran sinemagraf (cinemagraph) kavramı ortaya çıkmıştır. Sinemagraf, sinema-video ve fotoğraf tekniğinin arasında kalan popüler ve heyecan verici yeni bir görsel medya türüdür. Aynı zaman diliminde hem fotoğraf karesi hem de hareketli görüntü sunulmaktadır. Sinemagraf tekniği, hipergerçek görüntünün yeni bir biçimi olarak da görülebilir. İnsan gözü harekete duyarlıdır; sinemagraflar da döngüsel bir yaklaşımla sonsuz bir hareket halindedir ve hareketli bölgenin ritim duygusu, renk-leke etkileri, hareketsiz bölgenin önüne geçerek hareketi izleyenin zihninde oluşturacaktır. İzleyiciyi doğal olarak sürekli kendine çekerek daha fazla iletişim kurulabilecektir.
Küresel markalar, sinemagrafların marka hikâye anlatımı konusunda ideal bir araç olduğuna inanarak, bu tasarım dilini dijital kampanyalarında tercih etmektedir. Sinemagrafta yalnız odaklanılan kısım ön plana çıkarıldığı için reklamı yapılan bir ürünün tasarımında yaygın olarak kullanılabilmektedir. Ayrıca, sinemagraf dosyaları video dosyalarından daha küçük boyutta olduğundan tercih edilmektedirler. Bu durum iletişim konusunda videolara kıyasla daha iyi bir ortam haline gelmesini ve avantajlı olmasını sağlamaktadır. Yapılan çalışmada yeni bir görsel medya türü olarak değerlendirilen sinemagraf tekniği irdelenmiştir. Araştırmanın amacı; yeni görme biçimi arayışları kapsamında dijitalleşen çağ ile birlikte sosyal medyada yaygınlaşan sinemagraf tekniğini video ve fotoğraf ilişkisi bağlamında değerlendirmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |