During the Covid-19 period, the world has switched from face-to-face teaching to emergency remote teaching. Therefore, partners at all levels of education have necessarily entered a process that many of them have never experienced before and were not ready for. In the research to determine the partner perceptions formed by the experiences in this process, it has been reported that the partner perceptions towards the emergency remote teaching process are generally negative. With the reduction of the effects of the pandemic, the new normal process has been started and distance education has been continued in the basic compulsory courses at rates determined in each department in universities, while face-to-face education has started in other courses. Thus, the experiences of the partners differed in this new regulation. One of these partners is teacher candidates. Therefore, in this study, it is aimed to examine the metaphorical perceptions of the teacher candidates, who took the common compulsory course "Information Technologies" through distance education, about distance education in this process. Phenomenology, which is one of the qualitative research methods, was determined as a research method in order to reveal the perceptions of teacher candidates towards distance education. The data of the study were obtained with the metaphors produced by the teacher candidates about distance education. For this purpose, data were collected with the help of a questionnaire created online via Google Form. After removing 57 data that was not suitable for the metaphor structure from the data obtained from 221 candidates, the findings were created by taking into account the opinions of a total of 164 teacher candidates, 98 of whom were female and 66 were male. In the analysis process of the data, themes and categories for metaphors were created by using the content analysis method. As a result of the research, it was determined that the perceptions of the participants towards distance education were negative, the female participants had more negative perceptions than the male participants, and the perceptions of the teacher candidates in the verbal content departments were more positive than the candidates in the applied content departments.
Distance Education Metaphorical Perception Teacher Candidate New Normal.
Covid-19 döneminde tüm dünyada yüz yüze öğretimden acil uzaktan eğitime geçilmiştir. Bu nedenle, eğitimin her düzeyindeki paydaşlar zorunlu olarak birçoğunun daha önce hiç deneyimlemediği ve hazır olmadığı bir sürece girmişlerdir. Bu süreçte yaşanan deneyimlerle oluşan algıları belirlemeye yönelik araştırmalarda, acil uzaktan eğitim sürecine yönelik paydaş algılarının genelde olumsuz yönde olduğu rapor edilmiştir. Pandeminin etkilerinin azalmasıyla birlikte yeni normal sürece geçilmiş ve üniversitelerde, her bölümde, belirlenen oranlarda özellikle temel zorunlu derslerde uzaktan eğitime devam edilirken diğer derslerde yüz yüze eğitime başlanmıştır. Dolayısıyla bu yeni düzenlemede paydaşların deneyimleri farklılaşmıştır. Bu paydaşlardan biri de öğretmen adaylarıdır. Bu nedenle bu araştırmada, ortak zorunlu ders olarak “Bilişim Teknolojileri” dersini uzaktan eğitim yoluyla alan öğretmen adaylarının bu süreçteki uzaktan eğitime ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarını ortaya koymak için nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgubilim (fenomenoloji), araştırma yöntemi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın verileri öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin ürettikleri metaforlar ile elde edilmiştir. Bu amaçla veriler Google Form aracılığıyla çevrimiçi olarak oluşturulan bir anket yardımıyla toplanmıştır. Farklı bölümlerde öğrenim gören 221 öğretmen adayından elde edilen verilerden metafor yapısına uygun olmayan 57 veri çıkartıldıktan sonra 98’i kadın, 66’sı erkek olmak üzere toplam 164 öğretmen adayının görüşleri dikkate alınarak bulgular oluşturulmuştur. Verilerin analiz sürecinde temel olarak içerik analizi yöntemi kullanılarak metaforlara yönelik tema ve kategoriler oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda, katılımcıların uzaktan eğitime yönelik algılarının olumsuz yönde olduğu, kadın katılımcıların erkek katılımcılara oranla daha fazla olumsuz algıya sahip oldukları ve sözel içerikli bölümlerdeki öğretmen adaylarının algılarının uygulamalı içerikli bölümlerdeki adaylara göre daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |