Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Matematik Öğretim Deneyimleri

Yıl 2021, , 293 - 320, 28.06.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.858655

Öz

Covid-19 pandemisi sadece sağlık alanında değil birçok alanda etkilerini göstermeye devam etmektedir. Bu alanlardan biri de eğitimdir. Pandeminin hızlı bir şekilde yayılması sebebiyle birçok ülkede olduğu gibi Türkiye de eğitim sürecine uzaktan eğitim yoluyla devam etmektedir. Bu çalışma, Covid-19 nedeniyle ilk defa uzaktan eğitim süreciyle karşı karşıya gelen ortaokul matematik öğretmenlerinin bahar döneminde ne tür sorunlar yaşadıklarını ve bu sorunları çözmek için güz döneminde ne tür tedbirler aldıklarını, hangi yöntem ve teknikleri kullanmaya başladıklarını, başarılı bir ders için ne tür öğretimsel içerikler hazırladıklarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu nedenle çalışma, nitel araştırma türlerinden biri olan fenomenolojik araştırma yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmıştır. Çalışma, 2020 yılının Aralık ayında Türkiye’nin farklı bölgelerinde devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 25 ortaokul matematik öğretmeni ile yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde kırsal, varoş ve şehir merkezinde görev yapan öğretmenlere ulaşılarak maksimum çeşitlilik sağlanmaya çalışılmıştır. Katılımcı öğretmenlerin deneyimleriyle ilgili kapsamlı bilgi elde etmek amacıyla görüşme tekniği kullanılmıştır. Pandemi nedeniyle görüşmeler online gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin incelenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin uzaktan eğitimde öğretim elemanları (öğrenci, öğretici, matematiğe özgü), teknoloji, dış faktör kaynaklı zorluklar yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin bu zorlukların üstesinden gelebilmek için teknolojiyi takip etme ve kullanma, doküman/materyal eksikliğini giderme, öğrencinin aktif katılımını sağlama, ders süresini etkin kullanma, iletişim yollarını artırma şeklinde önlemler aldıkları görülmüştür. Çalışmanın sonucunda, varoş ve kırsal bölgelerde görev yapan öğretmenler ile şehir merkezinde görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlara bağlı olarak aldıkları tedbirlerinin farklılaştığı söylenebilir. Bu durum, eğitimde fırsat eşitsizliğinin uzaktan eğitim sürecine yansıması olarak değerlendirilebilir.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Barış, M. F., & Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Berge, Z. L. (1995). The role of the online instructor/facilitator. Educational Technology, 35(1), 22-30.
  • Billings, D. M., Connors, H. R., & Skiba, D. J. (2001). Benchmarking best practices in Web-based nursing courses. Advances in Nursing Science, 23, 41-52.
  • Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. AUAd, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 6(2), 11-153.
  • Cabı, E., & Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 419-429.
  • Chang, G. C., & Satako, Y. (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policy-measures/ adresinden 10 Ekim 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Çınar, M., Tüzün, H., Yıldırım, D., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H. G., & Yüksel, Y. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri’nde sunulmuş bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesin Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 203-212.
  • Dennen, V. P., Darabi, A. A., & Smith, K. J. (2007). Instructor-learner interaction in online courses: The relative perceived importance of particular instructor actions on performance and satisfaction. Distance Education, 28, 65-79.
  • Dougiamas, M. (2000). Improving the effectiveness of tools for the internet-based education. 9th. Annual Teaching Learning Forum, Curtin University of Technology, USA. Falowo, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • Gillies, D. (2008). Student perspectives on video-conferencing in teacher education at a distance. Distance Education, 29(1), 107-118.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 47-78.
  • Hillman, D. C. A., Willis, D. J., & Gunawardena, C. N. (1994). Learner–interface interaction in distance education: An extension of contemporary models. American Journal of Distance Education, 8(2), 30–42.
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y. & Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the coronavirüs (covid 19) pandemic. International Journal of Technology in Education and Science. 4(4), 2651-5369.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jansen, D. G., & Lewis, W. B. (1996). Creating high levels of interaction in distance education courses. ATEA Journal 24(1), 8-9.
  • Karabey, S., & Karaman, S. (2020). Uzaktan öğretimde canlı ders uygulama ilkeleri ve örnekleri. S. Karaman, & E. Kurşun (Eds.), Canlı derslerin genel özellikleri ve işleyişi içinde (ss. 1-10). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınevi.
  • Karadağ, E. & Yücel, C. (2020). Yeni tip korona virüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Journal of Higher Education (Turkey). 10(2), 181-192.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kearsely, G. (1995). The nature and value of interaction in distance learning. Distance Education, 12, 83-92.
  • Kim, K. J., & Bonk, C. J. (2006). The future of online teaching and learning in higher education. Educause quarterly, 29(4), 22-30.
  • Koohang, A., Riley, L., Smith, T., & Schreurs, J. (2009). E-learning and constructivism: From theory to application. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 5(1), 91-109.
  • Kyriacou, C. (1992). Active learning in secondary school mathematics. British Educational Research Journal, 18(3), 309-318.
  • Lau, J., Yang, B., & Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral. Times Higher Education.
  • Lehman, R. M., & Conceição, S. C. (2010). Creating a sense of presence in online teaching: How to "be there" for distance learners. John Wiley & Sons.
  • Leinwand, S., Huinker, DA. & Brahier, D. (2020). Principles to actions: mathematics programs as the core for student learning. National Council of Teachers of Mathematics, 19(9), 516-519.
  • Li, X. (2009). Review of distance education used in higher education in China. Asian Journal of Distance Education, 7(2), 22-27.
  • Lin, C. Y. (2020). Social reaction toward the 2019 novel coronavirus (COVID-19). Social Health Behavior, 3, 1-2.
  • Moore, M. G. (1989). Three types of interaction. The American Journal of Distance Education, 3(2), 1-6.
  • Moore, M.G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A system view of online learning (3rd ed.). Boston, MA: Wadsworth Publishing.
  • Niemi, H. M., & Kousa, P. (2020). A case study of students’ and teachers’ perceptions in a Finnish high school during the COVID pandemic. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 352-369.
  • Osmanoğlu, A. E. (2020). Social studies teachers’ views on televisional distance education. Journal of Current Researches on Educational Studies, 10(1), 67-88.
  • Palloff, R. M., & Pratt, K. (2001). Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Romiszowski, A. (2004). How’s the e-learning baby? Factors leading to success or failure of an educational technology innovation. Educational Technology, 44(1), 5-27.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Schlosser, L. A., & Simonson, M. (2009). Distance education: Definition and glossary of terms (3rd ed.). Charlotte, NC: Information Age.
  • Smith, P. L., & Dillon, C.L. (1999). Comparing distance learning and classroom learning: Conceptual considerations. American Journal of Distance Education, 13(2), 6-23. https://www.learntechlib.org/p/89072/
  • Şahin İzmirli, Ö., & Mısırlı, Z. A. (2018). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Necatibey Eğitim ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi (UNESAK 2018). Balıkesir, Türkiye.
  • Thurmond, V., & Wambach, K. (2004). Understanding interactions in distance education: A review of literature. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 1(1), 9-27. https://citeseerx.ist.psu.edu
  • Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25, 142-153. https://doi.org/10.21673/anadoluklin.721864
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Özdemir Baki 0000-0002-1497-6528

Elif Çelik 0000-0001-5007-6415

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özdemir Baki, G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Matematik Öğretim Deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320. https://doi.org/10.51460/baebd.858655

Cited By






















Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri
Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.53444/deubefd.970496