Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Çin’e Yönelik Görüşlerinin Farklılıklara Saygı Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2021, , 54 - 69, 28.06.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.859367

Öz

Bu araştırmanın amacı, küresel ölçekte özellikle Covid-19 ile gündem olan Çin ile ilgili Ordu Üniversitesi Eğitim Fakültesinin sınıf öğretmenliği, okul öncesi öğretmenliği ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümlerinin 2. ve 3. sınıflarında öğrenimlerine devam eden 98 öğretmen adaylarının görüşlerinin farklılıklara saygı bağlamında incelenmesidir. Araştırma verilerinin toplanmasında öğretmen adaylarından açık uçlu sorudan oluşan bir forma Çin’e yönelik görüşlerini yazmaları istenmiştir. Forma verilen yanıtlar MAXQDA 2020 nitel analiz programıyla içerik analizine tabii tutulmuş, öğretmen adaylarının görüşlerinden kodlar, kategoriler ve temalar oluşturulmuş ve örnek alıntılar belirlenmiştir. Katılımcı görüşleri incelendiğinde, Çin’e ilişkin olumsuz görüşlerin genellikle “yemek kültürleri, beslenme alışkanlıkları, hijyen kurallarına uygun hareket etmemeleri, kalabalık olmaları” üzerinde yoğunlaşarak Covid-19 salgınına bağlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu olumsuz görüşler farklılıklara saygı değeri bağlamında incelendiğinde, bir milletin kültürünün medyanın yönlendirmesiyle hor görüldüğünü ortaya koymaktadır. Olumlu görüşler ise “çalışkan ve üretken olmaları, süper güç olmaları, güçlü bir geçmişe sahip olmaları” şeklinde özetlenebilir. Üretilen metaforlar anlamında bakıldığında ise kalabalık olması gerekçesiyle “karınca yuvasına”, sürprizlerle dolu olması gerekçesi ile “matruşka, sürpriz yumurta ve alışveriş merkezine vb.”, Covid-19 ve Türkmenlerle olan ilişkiler gerekçesiyle de “zararlı bir bakteri” benzetmelerinin yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2009). İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi,17 (2), 403-414.
  • Balogun, W. A. & Soile, O. I. (2020). ‘Pandemic diplomacy’ and the politics of paradox: ınternational cooperation in the age of national distancing. Gaziantep University Journal of Social Sciences, Special Issue, 413-428.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma, Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Baştürk, A. & Yiğit, N. (2019). Temel eğitim bölümü öğretmen adaylarının farklılıklara saygı düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (4), 888-900. doi: 10.16986/HUJE.2019050096
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53.
  • Demir, S. & Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15 (8), 3445-3470. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
  • Deniz, T. (2014). Yükselen güç Çin Halk Cumhuriyeti’nin stratejik hamleleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 50 (13), 188-212.
  • Fergeson, L. (2008). Çok kültürlülüğe giriş, Future Worlds Center, Editör: Yiannis Laouris, Nicoisa, Cyprus.
  • Friedmann, T. (2000). The lexus and the olive tree: Understanding Globalization, Farrar, Straus and Giroux, s.16.
  • Gladney, D. C. (2001). China’s national insecurity. Asia-Pacific Center for Security Studies. Honolulu.
  • Gündal, B. (2015). Çin ekonomisinin yapısal dönüşümü. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2), 55-72.
  • Güven, E. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılıklara saygı düzeyleri ile özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138-145.
  • KEDV (2006). Erken çocuklukta farklılıklara saygı eğitimi el kitabı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 283-289.
  • M.E.B. (1973). Milli eğitim temel kanunu, 1739 Sayılı Kanun, Resmi Gazete, 14574, 24 Haziran, 1973. M.E.B. (2018). Sosyal bilgiler dersi ( 4-7. sınıflar ) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Orwell, G. (1958). The Road to Wigan Pigan, New York, Hartcourt, Brace and Company, s. 197.
  • Örten, H. & Ünlü, İ. (2013). Öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 287-302.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pekdoğan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin farklılıklara saygı eğitimi konusundaki görüşlerinin incelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (65), 90-102.
  • Peters, M. A., Wang, H., Ogunniran, M. O., Huang, Y., Green, B., Chunga, J. O., Quainoo, E. E., Ren, Z., Hollings, S., Mou, C., Khomera, A. W., Zhang, M., Zhou, S., Laimeche, A., Zheng, W., Xu, R., Jackson, L. & Hayes, S. (2020). China’s internationalized higher education during covid-19: collective student auto ethnography. Postdigital Science and Education, 2: 968–988. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00128-1
  • Piştav-Akmeşe, P. & Kayhan, N. (2020). Özel eğitim öğretmenliği öğrencilerinin koronavirüs (covid-19) salgın sürecinde uygulama derslerine ilişkin deneyimleri. Turkish Studies, 15 (8), 3669-3688. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44410.
  • Polat, S. & Topcubaşı, T. (2018). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (2), 387-417.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş, Çev: Dursun Bayrak, H. Bedir Arslan ve Zeynep Akyüz, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sandıklı, A. (2009). Geleceğin süper gücü Çin. Bilge Strateji, 1 (1), 40-50.
  • Spiecker, B. & Steutel, J. (2001). Multiculturalism, pillarization and liberal civic education in the Netherlands. International Journal of Educational Research, 35, 293-304.
  • Telli Yamamoto, G. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
  • URL: https://diversity.universityofcalifornia.edu/policies-guidelines/covid-19.html
  • URL: https://tr.mehrnews.com/news/1885721
  • Wang, T. (2020). The covid-19 crisis and cross-cultural experience of china’s international students: a possible generation of globalized citizens? ECNU Review of Education, 1–6.
  • Yaşar, Ş. ve Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 1-23.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2020, 03 29). Basın açıklaması. yok.gov.tr: https:// www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx adresinden alındı.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Zayimoğlu Öztürk 0000-0002-9917-5841

Emre Bal 0000-0002-1934-4757

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Zayimoğlu Öztürk, F., & Bal, E. (2021). Öğretmen Adaylarının Çin’e Yönelik Görüşlerinin Farklılıklara Saygı Bağlamında İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 54-69. https://doi.org/10.51460/baebd.859367