This study was performed in order to present opinions of 5, 6, 7, and 8th grade students on elective
application of Mathematics course. The research is a survey research. Working group of the research
includes 80 students at 5, 6, 7, and 8th grade. Students were chosen three different schools in İzmir
City. Open-ended questions developed by the researchers, data were collected with semi-structured
interviews. With the questions, it was aimed to determine opinions of students on reasons of choosing
the course and expectations from the course. Data obtained from semi-structured interviews were
analyzed by descriptive analysis method. Answers of students were categorized by transforming
descriptive codes. Findings of the study are those; especially 5th grade students chose this course for
their families wanted, but the other students chose the course to take a higher note. Expectations of the
5th and 6th grade students have fun while learning, but the other students want to increase their
mathematics success. Students presented positive opinion about course and think choosing the course
again.
Bu çalışmanın amacı, matematik uygulamaları dersini seçen 5, 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin bu derse
ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bir tarama araştırması olan çalışma, İzmir ili merkezinde üç
farklı ortaokulda öğrenim gören ve bu dersi seçen 80 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler,
araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmelerle
elde edilmiştir. Görüşme soruları ile öğrencilerin matematik uygulamaları dersini seçme nedenleri, bu
dersten beklentileri ve bu beklentilerin ne ölçüde karşılandığı gibi görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesi, betimsel analiz yöntemleri ile gerçekleştirilmiştir.
Öğrenci cevapları betimsel kodlara dönüştürülerek kategoriler oluşturulmuştur. Buna göre,
öğrencilerin matematik uygulamaları dersini seçme nedenleri, ilk yıllarda aile faktörü ile
açıklanabilirken son sınıflara doğru not ortalamalarına yapacağı katkının belirleyici olduğu
görülmüştür. Öğrenciler, dersten beklentilerinin ortaokulun ilk yıllarında eğlenerek öğrenme
yönünde ve son sınıflara doğru ise çoğunlukla matematik dersi başarısına katkı sağlaması yönünde
olduğunu ve dersten beklentilerinin karşılandığını ifade etmişlerdir. Öğrenciler, bir sonraki yıl
matematik uygulamaları dersini tekrar seçmeyi düşündüklerini belirtmişlerdir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Submission Date | November 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 14 |