The aim of the research is to examine the relationship between the perception of self-efficacy of the
candidate teachers and their viewpoint to inclusive education. The third grade candidate teachers who
undergraduate the faculty of education Dokuz Eylul University , used in the model of the Descriptive
type of scan (survey). They consisted of a branch that selected by intentional sampling model in the
Faculty of Education Department of Elementary Education, Secondary School Science and
Mathematics, Secondary Social departments, Turkish Education, Foreign Languages, Education, Fine
Arts Education, PDR, Computer Education and Instructional Technology departments.The data of
research were collected with Inclusive Education questionnaire Demographic Information Form
developed by the researcher, Tschannen-Moranand Hoy (1998) are developed by Çapa, Çakıroğlu,
and Sarıkaya (2005), adapted to Turkish by the validity and reliability of the Teacher Self-efficacy
Scale, Aksüt, Battal and Yaldız (2005) Integrated Education Questionnaire were utilized as data
gathering instrument. In this study, there were significant differences between the Perceptions of selfefficacy
gender. There were significant differences between the Qualifications of candidate teachers in
education, gender, section that were educated and making inclusive education.It was appropriate
between the relationship Adequacy of Inclusive Education Teacher Perceptions and Self-efficacy.
Candidate teachers' perceptions of self-efficacy increases the proficiency of inclusive education in the
positive direction.
Teacher candidates Inclusion The perception of self-efficacy
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine bakış
açıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Betimsel türde tarama (survey) modeli kullanılan araştırmanın
evrenini Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesinde lisans eğitimi gören 3. sınıf öğretmen
adayları, örneklemini ise Buca Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü, Ortaöğretim Fen ve Matematik
Alanları, Ortaöğretim Sosyal Alanları, Türkçe Eğitimi, Yabancı Diller Eğitimi, Güzel Sanatlar Eğitimi,
PDR, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümlerinden Kasti örneklem yöntemi ile seçilen
birer şube oluşturmuştur. Araştırmanın verileri; araştırmacı tarafından geliştirilen Demografik Bilgi
Formu, Tschannen-Moranand Hoy (1998) tarafından geliştirilen; Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005)
tarafından Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Öğretmen Öz-yeterlilik
Ölçeği, Aksüt, Battal ve Yaldız (2005) tarafından geliştirilen Kaynaştırma Eğitimi Anketi ile
toplanmıştır. Bu araştırmada, öz-yeterlilik algıları ile cinsiyet arasında farklılık anlamlı bulunmuştur.
Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilikleri ile cinsiyet, öğrenim gördükleri
bölüm, kaynaştırma eğitimi dersi alma arasında farklılık anlamlı bulunmuştur. Öğretmen Özyeterlilik
Algıları ile Kaynaştırma Eğitimi Yeterliliği arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Öğretmen
adaylarının öz-yeterlilik algıları kaynaştırma eğitimi yeterliliklerini pozitif yönlü artırmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 13 |