Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Okumanın Ortaöğretim Öğrencilerinin Fizik Dersi Başarılarına Etkisi: Hareket Konusu Örneği

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 11, 65 - 81, 01.06.2015

Öz

Bu araştırma, görsel okuryazarlığın ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersindeki başarılarına etkisini
araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla görsel okuryazarlığın, hareket konusunun
öğrenilmesindeki etkililiği araştırılmış ve sonuçlar ortaya konularak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Araştırmada, ön test-­‐‑son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 50
Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencisinden oluşmuştur. Deney ve kontrol grupları bu öğrenciler arasından
yansız olarak belirlenmiştir. Deney gruplarında, görsel okuma ağırlıklı bir yöntem; kontrol
gruplarında ise görsel okumanın dikkate alınmadığı geleneksel yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın
alt problemlerini denemek amacıyla iki farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Öğrencilere uygulanan test
sonuçlarını değerlendirmek üzere istatistik program kullanılarak, bağımlı ve bağımsız gruplar için t-­‐‑
testleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin fizik dersi hareket konusundaki başarılarının
arttırılmasında görsel okuma ağırlıklı yöntemin, geleneksel yöntemden daha etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçam, K. (2006). Görsel okumanın ilköğretim 5. sınıf bilgi verici metinlerde anlam kurmaya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. Sınıflar Türkçe Öğretim Programları Görsel Okuma ve Sunu Öğrenme Alanının Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 34 (154), 37-­‐‑49. Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık. Ateş, S. (2006). İlköğretim 4. sınıf metinlerindeki görsellerin okuduğunu anlama ve özetlemeye etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ausburn, L.J. & Ausburn F.B. (1978). Visual Literacy: Background, Theory And Practice. Programmed Learning and Educational Technolgy, 15 (4), 391-­‐‑297. Begoray, D. (2001). Through A Class Darkly: Visual Literacy in The Classroom, Canadian Journal of Education, 26 (2), 201-­‐‑217. Braden, A. (1996). Visual Literacy (Ed. D.H. Jonassen), Handbook of Research for Educational Communications and Tecnology. USA: Prentice Hall. Demirel, Ö. (1993). Genel Öğretim Yöntemleri. Ankara, Usem Yayıncılık. Dondis, D.A. (1973). A Primer of Visual Literacy, Cambridge: Massachusetts Institute of Technolgy. Heinich, R., Molenda, M. & Russell J. D. (1989). Instructional Media and The New Technologies of Instruction (Third Edition). NY: Macmillan Publishing Company. Hoffman, G. (2000). Visual Literacy Needed in The 21st Century, Et Cetera, 57 (2), 219-­‐‑222. İpek, İ. (2003). Bilgisayarlar, Görsel Tasarım ve Görsel Öğrenme Stratejileri, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2 (3), 68-­‐‑76. İşler, A.Ş. (2002). Günümüzde Görsel Okuryazarlık ve Görsel Okuryazarlık Eğitimi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 153-­‐‑161. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Web Ofset. Kuvvetli, E. (2008). Görsel okumanın ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersi başarılarına etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kuvvetli Arpaguş, E., Ünsal, Y. & Moğol S. (2011). Görsel Okumanın Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel Aynalar ve Mercekler Konusundaki Başarılarına Etkisi, e-­‐‑ Journal of New World Sciences Academy -­‐‑ Education Sciences, 6 (3), 1972-­‐‑1983. Köksal, K. (2003). Okuma Yazmanın Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Lowe, R. (2000). Visual Literacy And Learning in Science, ERIC Digest: ED463945. [Online] Retrieved on 10-­‐‑June-­‐‑2010, at http://www.ericdigests.org/2003-­‐‑1/visual.htm. [Online 1]: http://www.grafiturk.com/modules.php adresinden 16 Nisan 2006 tarihinde indirilmiştir. [Online 2]: http://www.orgm.meb.gov.tr/ozelegitimprogramlar/meslekiegitimmerkprog/turkce.Ht m adresinden 17 Şubat 2008 tarihinde indirilmiştir. Petterson, R. (1993). Visual Information. NJ: Educational Technology Englewood Cliffs. Sinatra, R. (1986). Visual Literacy Connections To Thinking, Reading And Writing, USA: Charles C Publisher. Tanışlı, D. & Yavuzsoy Köse, N. (2009). Lineer Şekil Örüntülerine İlişkin Genelleme Stratejileri: Görsel ve Sayısal İpuçlarının Etkisi, Eğitim ve Bilim, 36 (160), 184-­‐‑198. Wileman, R.E (1993). Visual Communicating. NJ: Educational Technolgy Publications.

The Effect of Visual Literacy on The Success of Physics Course of Secondary Education Students: The Sample of Motion Subject

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 11, 65 - 81, 01.06.2015

Öz

This research has been held in order to look into the effects of visual literacy on the success of physics
course of secondary education students. By this, the effectiveness of visual literacy method on learning
of motion subject has been researched and some ideas have been proposed according to the results.
Sampling of the research includes 50 10th grade students in Kıkkonaklar Anatolian High School. Experiment and control groups have been formed objectively by drawing. During the research pre-­‐‑
test and post-­‐‑test controlled group experimental design has been used. While visual literacy method
has been used in experimental groups, for control groups traditional method has been used. To
examine the sub-­‐‑topics of the research, two different instruments were applied. To evaluate the test
results, for independent groups and dependent groups “t-­‐‑test” were applied and statistic program
was used. In conclusion, the research showed that visual literacy turned out to be more efficient than
traditional method in improving the students success in movement issue.

Kaynakça

  • Akçam, K. (2006). Görsel okumanın ilköğretim 5. sınıf bilgi verici metinlerde anlam kurmaya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. Sınıflar Türkçe Öğretim Programları Görsel Okuma ve Sunu Öğrenme Alanının Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 34 (154), 37-­‐‑49. Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık. Ateş, S. (2006). İlköğretim 4. sınıf metinlerindeki görsellerin okuduğunu anlama ve özetlemeye etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ausburn, L.J. & Ausburn F.B. (1978). Visual Literacy: Background, Theory And Practice. Programmed Learning and Educational Technolgy, 15 (4), 391-­‐‑297. Begoray, D. (2001). Through A Class Darkly: Visual Literacy in The Classroom, Canadian Journal of Education, 26 (2), 201-­‐‑217. Braden, A. (1996). Visual Literacy (Ed. D.H. Jonassen), Handbook of Research for Educational Communications and Tecnology. USA: Prentice Hall. Demirel, Ö. (1993). Genel Öğretim Yöntemleri. Ankara, Usem Yayıncılık. Dondis, D.A. (1973). A Primer of Visual Literacy, Cambridge: Massachusetts Institute of Technolgy. Heinich, R., Molenda, M. & Russell J. D. (1989). Instructional Media and The New Technologies of Instruction (Third Edition). NY: Macmillan Publishing Company. Hoffman, G. (2000). Visual Literacy Needed in The 21st Century, Et Cetera, 57 (2), 219-­‐‑222. İpek, İ. (2003). Bilgisayarlar, Görsel Tasarım ve Görsel Öğrenme Stratejileri, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2 (3), 68-­‐‑76. İşler, A.Ş. (2002). Günümüzde Görsel Okuryazarlık ve Görsel Okuryazarlık Eğitimi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 153-­‐‑161. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Web Ofset. Kuvvetli, E. (2008). Görsel okumanın ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersi başarılarına etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kuvvetli Arpaguş, E., Ünsal, Y. & Moğol S. (2011). Görsel Okumanın Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel Aynalar ve Mercekler Konusundaki Başarılarına Etkisi, e-­‐‑ Journal of New World Sciences Academy -­‐‑ Education Sciences, 6 (3), 1972-­‐‑1983. Köksal, K. (2003). Okuma Yazmanın Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Lowe, R. (2000). Visual Literacy And Learning in Science, ERIC Digest: ED463945. [Online] Retrieved on 10-­‐‑June-­‐‑2010, at http://www.ericdigests.org/2003-­‐‑1/visual.htm. [Online 1]: http://www.grafiturk.com/modules.php adresinden 16 Nisan 2006 tarihinde indirilmiştir. [Online 2]: http://www.orgm.meb.gov.tr/ozelegitimprogramlar/meslekiegitimmerkprog/turkce.Ht m adresinden 17 Şubat 2008 tarihinde indirilmiştir. Petterson, R. (1993). Visual Information. NJ: Educational Technology Englewood Cliffs. Sinatra, R. (1986). Visual Literacy Connections To Thinking, Reading And Writing, USA: Charles C Publisher. Tanışlı, D. & Yavuzsoy Köse, N. (2009). Lineer Şekil Örüntülerine İlişkin Genelleme Stratejileri: Görsel ve Sayısal İpuçlarının Etkisi, Eğitim ve Bilim, 36 (160), 184-­‐‑198. Wileman, R.E (1993). Visual Communicating. NJ: Educational Technolgy Publications.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Kuvvetli Arpaguş Bu kişi benim

Selma Moğol

Yasin Ünsal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kuvvetli Arpaguş, E., Moğol, S., & Ünsal, Y. (2015). Görsel Okumanın Ortaöğretim Öğrencilerinin Fizik Dersi Başarılarına Etkisi: Hareket Konusu Örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 65-81.