Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve Polonya’daki
İngilizce öğretmen yetiştirme sistemlerini tartışarak, benzerlik ve
farklılıkları ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, Türkiye ve Polonya’da İngilizce
öğretmeni yetiştiren iki üniversitede hâlihazırda uygulanmakta olan ders
programları karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Bu incelemenin, iyi
uygulamaları ortaya çıkarmak ve her iki ülkenin İngilizce öğretmen yetiştirme
politikalarını geliştirmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir.
In today’s world, the English language has secured its role as a lingua
franca. Yet, it is hard to claim that the English proficiency level in Turkey
has reached the international standards. It is clear that some weaknesses of English
language teacher education programs in the country have a role in these low
levels of English proficiency. The aim of
the current study is to discuss English language teacher education programs in
Turkey and Poland, with a focus on the similarities and differences of the
educational systems. The first part of the study discusses the social and
historical background of the status of the English language in society and in
the educational system in both countries. In the second part of the study, the current
English language teacher education programs at Dokuz Eylul University in Izmir,
Turkey and Adam Mickiewicz University in Poznań, Poland are presented. The
objective of the third part of the study is to compare and contrast the main
differences and similarities between the programs and define the potential
factors influencing the programs in both countries. It is expected that the
best practices identified will lead to better English language teacher
education programs for both countries, especially for Turkey.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |