This study examined the academic procrastination behaviours of university students in terms of gender, class level, socio-economic level, internet usage time, purpose of using social media and five factor personality traits. This research was conducted with relational survey method. Research data were collected in 2023-2024. The study group of the research consists of 410 university students, 73.9% of whom are female (303 people) and 26.1% of whom are male (107 people). The research data were obtained by using personal information form, Academic Procrastination Scale-Short form, Five Factor Personality Scale. The data were collected online. Pearson Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis were used to determine the relationship between variables. As a result of the analyses, it was found that academic procrastination behaviours did not differ according to gender, grade level and socio-economic level, but differed according to the duration of internet use and the purpose of using social media. A relationship was found between academic procrastination and five factor personality traits. A negative, low and significant relationship was found between extraversion, malleability, self-discipline and academic procrastination. Multiple linear regression analysis revealed that five factor personality traits explained 21% of academic procrastination.
Academic procrastination five factor personality traits internet usage time purpose of using social media.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyo-ekonomik düzey, internet kullanım süresi, sosyal medyayı kullanma amacı ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmiştir. Bu araştırma ilişkisel tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırma verileri 2023-2024 yılında toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu % 73.9’u kadın (303 kişi) ve % 26.1’i erkek (107 kişi) olmak üzere 410 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri kişisel bilgi formu, Akademik Erteleme Ölçeği-Kısa form, Beş Faktör Kişilik Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler çevirimiçi yolla toplanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon Katsayısı ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda akademik erteleme davranışlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve sosyo-ekonomik düzeye göre farklılık göstermediği; internet kullanım süresi ve sosyal medyayı kullanım amacına göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Akademik erteleme ile beş faktör kişilik özellikleri arasında bir ilişki bulunmuştur. Dışandönüklük, yumuşakbaşlılık, özdisiplin ile akademik erteleme arasında negatif yönde, düşük ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda beş faktör kişilik özelliklerinin akademik ertelemenin %21’ini açıkladığı ortaya çıkmıştır.
Akademik erteleme beş faktör kişilik özellikleri internet kullanım süresi sosyal medyayı kullanım amacı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 24, 2024 |
Acceptance Date | January 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |