Bu çalışma, eğitim örgütlerinde makyavelist liderlik yaklaşımının kullanımını analiz ederek değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Makyavelist liderlik, İtalyan düşünür Niccolò Machiavelli'nin eserlerinden ilham alan ve liderlikte güç, manipülasyon ve stratejik düşünmeyi ön plana çıkaran bir yaklaşım olarak tanımlanabilir. Bu tür liderler, genellikle amaçlarına ulaşmak için her türlü yöntemi benimsemeye eğilimlidirler ve etik normlara esnek bir tutum sergileyebilirler. Makyavelist liderliğin avantajları arasında hızlı karar verme, etkili kriz yönetimi ve hedeflere odaklanma yeteneği bulunurken, aşırı kullanımı güven kaybına, işbirliğinin azalmasına ve uzun vadede olumsuz etkilere yol açabilir (Shultz & Shriver, 2014). Bu liderlik anlayışı, belirli durumlarda etkili olabilse de, dengeli ve dikkatli bir şekilde uygulanması gereklidir. Eğitim örgütlerinde bu yaklaşım, hızlı karar almayı, hedef odaklı çalışmayı ve yönetimde etkinliği teşvik edebilir. Ancak, ölçüsüz bir şekilde kullanıldığında, güvensizlik, işbirliği eksikliği ve öğrenci odaklılıktan uzaklaşma gibi olumsuz sonuçlar ortaya çıkabilir (Kessler et al, 2010; Park & Keil, 2009). Araştırmalar, makyavelist liderliğin örgüt içindeki performansı ve üretkenliği hem olumsuz hem de olumlu yönde etkileyebileceğini göstermektedir. Bu bağlamda, bu çalışma makyavelist liderliğin eğitim örgütleri üzerindeki etkilerini değerlendirirken, bu yaklaşımın dengeli bir şekilde uygulanmasının önemini vurgulamaktadır (O’Boyle et al., 2012). Liderlerin, güçlü karar alma ve hedefe yönelik çalışma gibi olumlu özellikleri benimserken, işbirliği, güven ve öğrenci odaklılık gibi temel değerlere de öncelik vermesi gerektiği belirtilmektedir. Özellikle, kendilerini geliştirmek veya çevrelerine olumlu bir izlenim bırakmak istediklerinde, makyavelist liderlerin prososyal kişilerarası stratejilere başvurarak, yıkıcı ve aldatıcı davranışlardan kaçınmaları gerektiği vurgulanmaktadır. Sonuç olarak, makyavelist liderlik yaklaşımının eğitim örgütlerinde bilinçli ve dengeli bir şekilde uygulanması, okul kültürünün iyileştirilmesine ve öğrenci başarısının artırılmasına katkı sağlayabilir.
This study aims to analyze and evaluate the use of Machiavellian leadership approach in educational organizations. Machiavellian leadership can be defined as an approach inspired by the works of the Italian philosopher Niccolò Machiavelli that emphasizes power, manipulation and strategic thinking in leadership. Such leaders are generally inclined to adopt any means to achieve their goals and may exhibit a flexible attitude towards ethical norms. While the advantages of Machiavellian leadership include quick decision-making, effective crisis management and the ability to focus on goals, its overuse can lead to loss of trust, reduced cooperation and negative long-term effects. While this leadership approach can be effective in certain situations, it needs to be applied in a balanced and careful manner. In educational organizations, this approach can encourage quick decision-making, goal-oriented work and management effectiveness. However, when used excessively, it can lead to negative consequences such as distrust, lack of cooperation and a shift away from student-centeredness. Research shows that Machiavellian leadership can affect performance and productivity within an organization both negatively and positively. In this context, this study emphasizes the importance of applying this approach in a balanced way while evaluating the effects of Machiavellian leadership on educational organizations. Leaders should prioritize core values such as collaboration, trust, and student-centeredness while embracing positive characteristics such as strong decision-making and goal-oriented work. In particular, Machiavellian leaders should avoid destructive and deceptive behaviors by resorting to prosocial interpersonal strategies when they want to improve themselves or leave a positive impression on others. In conclusion, a conscious and balanced application of Machiavellian leadership approach in educational organizations can contribute to improving school culture and increasing student achievement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 16, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | December 3, 2024 |
Acceptance Date | February 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |