1930’lu yılların başında, özellikle kültür, sanat, eğitim-öğretim ve spor gibi alanlarda Türk-Bulgar ilişkilerinde bir canlanma görülür. İki ülkenin eğitim-öğretim alanındaki ilişkileri; karşılıklı öğretmen ve öğretim üyesi ziyaretleri başlığı altında toplanabilir. Bu alandaki iyi niyetli temasların temelinde; yüzyıllık komşuyu tanıma, ayrıca eğitim-öğretim ve toplumsal yaşamındaki yenilikleri kaydetme isteği, dostluk ve kardeşliği geliştirme arzusu yatar. Etkinliklerin doruk noktasını; başmüfettişler, öğretim üyeleri ve bir milletvekili refakatinde 81 Bulgar tarih ve coğrafya mualliminin 27 Nisan–11 Mayıs 1932 tarihleri arasında İstanbul, Bursa ve Edirne’ye düzenledikleri bilimsel gezinin oluşturduğu söylenebilir. Ülkenin dört bir yanından toplanan Bulgar eğitimciler, yaklaşık iki haftalık Türkiye gezisi sırasında onlarca mektebi ve müzeyi ziyaret eder, Türk meslektaşlarıyla görüşerek komşunun eğitim-öğretim sistemi, sosyoekonomik durumu ve toplumsal eğilimleri hakkında gözlemlerde bulunurlar. Çalışmada, geziye katılan bazı muallimlerin hatıra ve raporlarından, ayrıca Bulgar ve Türk arşiv belgeleri ve ulusal ve yerel gazetelerden hareketle Bulgar eğitimcilerin, ülkelerine dönüş yolunda bir gün ve gece kaldıkları Edirne ziyareti incelenmekte, konukların sınır kentiyle ilgili izlenimleri üzerinde durulmaktadır
During the early 1930s, there was a revival in the Turkish-Bulgarian relations in areas such as culture, art, education and sports. The educational relations of the two country can be collected under a main topic; the mutual visits of teachers and academic members. The basis of this friendly contact is the willing of recognizing the century-old neighbour, examining the innovations in educational and social life, and also improving the friendship. The peak of the activities was the scientific İstanbul, Bursa and Edirne visit of 81 Bulgarian history and geography teachers under the company of chief inspectors, academic members and a congressman between 27th April – 11th May 1932. Bulgarian educators coming from the four corners of Bulgaria have visited tens of schools and museums during their two-week Turkey visit. Also they have contacted with their Turkish colleagues and make some observations related to the education system, socio-economic conditions and social tendencies of Turkey. In this study, by the help of both the memoirs and reports of some teachers attended to the visit and archive information with national and local newspapers, Edirne, where they have spent their one night and day during the way back to Bulgaria, visit of Bulgarian educators is examined and their impressions related with this border town was emphasized
Other ID | JA32HZ68BT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |
For submission of articles to the JBRI: baedergisi@gmail.com
Creative Commons Attribution 4.0 International License