Bu çalışmada Batı Trakya Müslüman-Türk azınlığın ileri gelenleri, siyasi temsilcileri ile yapılan mülakatlarda ve yerel yayın organlarında sıkça dile getirilen ve nesilden nesile aktarıldığı göze çarpan “biz burada bırakıldık” söylemi güven teorileri ve azınlıkların soydaş ülke-vatan ülke arasındaki ilişkileri üzerine Brubaker’in öne sürdüğü triadik bağ teorisi kullanılarak incelenmiştir. 1920’den beri yerel ve ulusal düzeyde Yunan siyasetinde temsil edilen, 1981’den beri AB üyesi olan Yunanistan vatandaşı olan bu topluluk neden bu söylemi sürdürmektedir? Bu çalışma göstermiştir ki Yunanistan tarafından Lozan Anlaşması’na dayanarak etnik kimlikleri inkâr edilen, mütekabiliyet ilkesi altında sürekli azınlık haklarının ihlaline maruz kalan ve vatan ülke ile güven ilişkisi kuramayan bu topluluk, azınlık haklarının korunmasında Lozan antlaşmasını ve Türkiye’yi garantör unsur olarak görmektedir. Siyasi davranışlarında hem Yunan hem de Türk hükümetleri ile temas içinde olan azınlığın Türkiye ile olan güçlü bağının sürmesinde geç dernekleşme, siyasi-ruhani lider eksikliği, dil ve eğitim konusundaki yetersizlikler etkilidir.
This study analyzes the common discourse “we were left here” which is frequently expressed in the interviews made with Muslim-Turkish minority’s prominents, political representatives, and in local broadcast organs, through utilizing trust teories and Brubaker’s triadic nexus between the minorities- home states and kin states, showing the expression has been multiplied by generations. Why does this community which has been represented in Greek politics at local and national level since 1920 and citizens of an EU member state since 1981, maintain this discourse? This community, whose ethnic identity has been denied, its minority rights have been violated by Greece under the reciprocity rule, and fails to construct a trust relationship with the home state, perceives the Treaty of Lausanne and the kin-state Turkey as guarantor elements for the protection of their rights. This study claims that in terms of politial behavior, minority groups are in contact with both the Greek and Turkish governments. However, the continuation of strong bonds with Turkey originates due to their late organizational skills; the lack of a political and spiritual leader uniting them; weak abilities in their commands of language and several problems in education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Relations |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |
For submission of articles to the JBRI: baedergisi@gmail.com
Creative Commons Attribution 4.0 International License