Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Düzeyindeki Çocuklarda İnternet Bağımlılığının Sosyal Beceri Düzeyi ile İlişkisi

Yıl 2023, , 73 - 84, 31.03.2023
https://doi.org/10.51982/bagimli.1102609

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinde internet bağımlılığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve bu değişkenlerin demografik ve internet kullanım özelliklerine göre nasıl farklılaştığını incelemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, bir ilde bir ortaokulda çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 500 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri; “Öğrenci Bilgi Formu”, “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” ve “Matson Sosyal Beceriler Ölçeği” ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin internet bağımlılığı ölçeği puanları ile cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim düzeyi, okul başarısı ve internet kullanım süreleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlendi. Matson sosyal beceri ölçeği puanları ile cinsiyet, okul başarısı, sosyal paylaşım sitelerine üyelik ve internet kullanım süreleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin internet bağımlılığı ölçeği puanları ile Matson sosyal beceri ölçeği olumlu alt boyut puanları arasında negatif, olumsuz alt boyut puanları arasında ise pozitif yönde anlamlı ilişki vardı..
Sonuç: Öğrencilerin internet bağımlılık düzeyleri sosyodemografik ve internet kullanım özelliklerinden etkilenmektedir. İnternet bağımlılığı düzeyi arttıkça sosyal beceri düzeyi düşmektedir. Bu sonuçlara göre öğretmenler ve sağlık profesyonelleri olarak öğrencilere, ailelere ve hemşirelere internet kullanımında riskler açısından çeşitli görevler düştüğü ve paydaşların ortak alanlarda işbirliği yapması gerektiği önerilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Üneri, Ö. Ş., & Tanıdır, C. Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: Kesitsel bir çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 2011; 24(4), 265-272.
  • Muslu, G. K., & Bolışık, B. Çocuk ve Gençlerde İnternet Kullanımı. TAF Prev Med Bull, 2009; 8(5), 445-450.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2009; 1(1), 55-67.
  • Davis, R. A. A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in Human Behavior, 2001; 17(2), 187-195.
  • Subrahmanyam, K., Kraut, R. E., Greenfield, P. M., & Gross, E. F. The impact of home computer use on children's activities and development. Future Child., 2000, Fall-Winter;10(2):123-44. PMID: 11255703.
  • Öcel N. İletişim ve Çocuk, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, 2002; No: 15, İstanbul.
  • Chi, X., Hong, X., & Chen, X. (2020). Profiles and sociodemographic correlates of Internet addiction in early adolescents in southern China. Addict Behav., 2020 Jul;106:106385. doi: 10.1016/j.addbeh.2020.106385.
  • Leung, L., & Lee, P. S. The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New media & society, 2012; 14(1), 117-136. doi: 10.1177/1461444811410406
  • Tahiroğlu, A. Y., Çelik, G. G., Bahalı, K., & Avcı, A. Medyanın Çocuk ve Gençler Üzerine Olumsuz Etkileri; Şiddet Eğilimi ve İnternet Bağımlığı. In Yeni Symposium, 2010; Vol. 48, No. 1.
  • Shaw M, Black DM. Internet addiction: definition, assessment, epidemiology and clinical management. CNS Drugs, 2008;22: 353-365.
  • Kim K, Ryu E, Chon MY, Yeun EJ, Choi SY, Seo JS, Nam BW. Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud. , 2006; 43: 185-192.
  • Demir, Y, Kutlu, M. Ergenlerde İnternet Bağımlılığı, Akademik Motivasyon, Akademik Erteleme ve Okula Bağlanma Arasındaki İlişkiler. Uluslararası Çevrimiçi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018; Cilt. 10 Sayı 5, 315-332.
  • Johansson, A., & Götestam, K. G. Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12–18 years). Scandinavian Journal of Psychology, 2004; 45, 223-229.
  • Siomos, K. E, Dafouli, E. D, Braimiotis, D. A., Mouzas, O. D. & Angelopoulos, N. V. Internet addiction among greek adolescent students. CyberPsychology & Behavior, 2008; 11(6), 653-657.
  • Gökçearslan, Ş., & Seferoğlu, S. S. Ortaokul öğrencilerinin internet kullanım biçimleri: Riskli davranışlar ve fırsatlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2016; 24(1), 383-404.
  • Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The future of children, 2008; 18(1), 119-146.
  • Çeliker, V. B., & Aşiroğlu, S. Ortaokul Öğrencilerinin İnternet Bağımlılıkları ile Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2020; 9(11):43-57.
  • Yalcin, H., Guvener, E., & Kasal, D. Relatıonshıp Between Gıfted Chıldren’s Internet Gamıng Addıctıon And Qualıty Of Lıfe. European Journal Of Special Education Research, 2020; 6(4): 35-54.
  • Tagay, Ö., Baydan, Y., & Acar, N. V. Sosyal beceri programının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri üzerindeki etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010; (3), 19-28.
  • Samancı, O., & Uçan Z. Çocuklarda sosyal beceri eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017; 21(1), 281-288.
  • Özabacı, N. Çocukların sosyal becerileri ile ebeveynlerin sosyal becerileri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2006; 16(1), 163-179.
  • Ogelman, H.G.,& Seven, S. The effect social information processing in six-year-old children has on their social competence and peer relationships. Early Child Development and Care, 2012; 182.12: 1623-1643.
  • Beyazkürk, D., Anliak, Ş., ve Dinçer, Ç. Çocuklukta akran ilişkileri ve arkadaşlık. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 2007; 26, 13-26.
  • Chen, X., Chang, L., He, Y. and Liu, H. The peer group as a context: moderating effectson relations between maternal parenting and social and school adjusment in chinese children, Child Development, 2005; 2(76), 417-434.
  • Kısa, Ö.,&Karageyim Karşıdağ, A. Investigation of the Association Between Loneliness, Social Skill Levels and Internet Addiction in Junior High School Students’. Humanistic Perspective, 2021; 3 (1) , 43-59 . doi: 10.47793/hp.815185
  • Arabacı, L. B., Gülsenay, T. A. Ş., & Dikeç, G. Çocuk ve ergenlerde madde kullanımı, suça yönelme, ruhsal bozukluklar ve hemşirelik bakımı. Bağımlılık Dergisi, 2017; 18(4), 135-144.
  • Akbulut, Y. Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013; 3(2), 53-68.
  • Bacanlı H., Erdoğan F. Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği’nin (MESSY) Türkçe’ye Uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2003, 3(2), 351-379.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. Bilimsel araştırma yöntemleri. (25. Baskı), Ankara: Pegem Yayıncılık. 2018: 1-360.
  • Mellouli, M., Zammit, N., Limam, M., Elghardallou, M., Mtiraoui, A., Ajmi, T., & Zedini, C. Prevalence and predictors of ınternet addiction among college students in Sousse, Tunisia. Journal of Research in Health Sciences, 2018; 18(1), e00403.
  • Xin, M., Xing, J., Pengfei, W., Houru, L., Mengcheng, W., & Hong, Z. Online activities, prevalence of ınternet addiction and risk factors related to family and school among adolescents in China. Addictive Behaviors Reports, 2018; 7, 14-18. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2017.10.003.
  • Kilic, M., Avci, D., & Uzuncakmak, T. Internet addiction in high school students in Turkey and multivariate analyses of the underlying factors. Journal of Addictions Nursing, 2016; 27(1), 39-46.https://doi.org/10.1097/JAN.0000000000000110.
  • Lau, J.T.F., Gross, D.L., Wu, A.M.S., Cheng, K.M., & Lau, M.M.C. Incidence and predictive factors of ınternet addiction among Chinese secondary school students in Hong Kong: a longitudinal study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 2017; 52(6), 657-667. https://doi.org/10.1007/s00127-017-1356-2.
  • Hanımoğlu, E. Lojistik Regresyon Analizi ile İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Beceri Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2019; 27.2: 467-474.
  • Duran, M., Çeliköz, N., & Topaloğlu, A. Ö. Ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013; 14(2), 121-137.
  • Gustavsen, A. M. Longitudinal relationship between social skills and academic achievement in a gender perspective. Cogent education, 2017; 4(1), 1411035.
  • Karayurt, Ö., & Akyol, Ö. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri İle Akademik Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2008; 11(1), 33-39.
  • Milani, L., Osualdella, D., & Di Blasio, P. Quality of interpersonal relationships and problematic Internet use in adolescence. CyberPsychology & Behavior, 2009; 12(6), 681-684.
  • Knapp, M. L., Hall, J. A., & Horgan, T. G. Nonverbal communication in human interaction. Cengage Learning. 2013; 3-89.
  • Khazaei, F., Khazaei, O., & Ghanbari-H., B. Positive psychology interventions for internet addiction treatment. Computers in Human Behavior, 2017; 72, 304–311. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.065
  • Ceyhan, E. ve Ceyhan, A. A. Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. A. Kuzu (Ed.), Bilgisayar II, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 2011; ss.165-188.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Facebook Bağımlılığı:“Selçuk Üniversitesi Örneği”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2013; (34), 255-278.
  • Torrente, E., Piqueras, A. J., Orgilés, M., & Espada, J. P. Association of Internet addiction with social anxiety and lack of social skills in Spanish adolescents. Ter. psicol, 2014; 32(3):175-184.
  • Zegarra Zamalloa, C. O., & Cuba Fuentes, M. S. Frequency of Internet addiction and development of social skills in adolescents in an urban area of Lima. Medwave 2017, Ene-Feb;17(1):e6857 doi: 10.5867/medwave.2017.01.6857.
  • Affouneh, S., Mahamid, F. A., Berte, D. Z., Shaqour, A. Z., & Shayeb, M. The efficacy of a training program for social skills in reducing addictive Internet behaviors among Palestinian university students. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2021; 34(1), 1-9.

Relationship between Internet Addiction and Social Skill Level in Children at Secondary School Level

Yıl 2023, , 73 - 84, 31.03.2023
https://doi.org/10.51982/bagimli.1102609

Öz

Objective: The aim of this study is to reveal the relationship between internet addiction and social skill levels in secondary school students and to examine how these variables differ according to demographic and internet usage characteristics.
Method: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 500 students who voluntarily agreed to participate in the study at a secondary school in a province. Data; It was collected with “Student Information Form”, “Internet Addiction Scale” and “Matson Social Skills Scale”.
Results: There was a significant difference between students' Internet addiction scale scores and gender, grade level, father's education level, school success and duration of internet use. A significant difference was found between Matson social skill scale scores and gender, success at school, membership in social networking sites and duration of internet use. There was a negative relationship between students' internet addiction scale scores and Matson social skills scale positive sub-dimension scores, and a positive significant relationship between negative sub-dimension scores.
Conclusion: Internet addiction levels of students are affected by socio-demographic and internet usage characteristics. As the level of internet addiction increases, the level of social skills decreases. According to these results, it has been suggested that students, families, teachers and nurses as health professionals have various duties in terms of risks in internet use and that stakeholders should cooperate in common areas.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Üneri, Ö. Ş., & Tanıdır, C. Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: Kesitsel bir çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 2011; 24(4), 265-272.
  • Muslu, G. K., & Bolışık, B. Çocuk ve Gençlerde İnternet Kullanımı. TAF Prev Med Bull, 2009; 8(5), 445-450.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2009; 1(1), 55-67.
  • Davis, R. A. A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in Human Behavior, 2001; 17(2), 187-195.
  • Subrahmanyam, K., Kraut, R. E., Greenfield, P. M., & Gross, E. F. The impact of home computer use on children's activities and development. Future Child., 2000, Fall-Winter;10(2):123-44. PMID: 11255703.
  • Öcel N. İletişim ve Çocuk, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, 2002; No: 15, İstanbul.
  • Chi, X., Hong, X., & Chen, X. (2020). Profiles and sociodemographic correlates of Internet addiction in early adolescents in southern China. Addict Behav., 2020 Jul;106:106385. doi: 10.1016/j.addbeh.2020.106385.
  • Leung, L., & Lee, P. S. The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New media & society, 2012; 14(1), 117-136. doi: 10.1177/1461444811410406
  • Tahiroğlu, A. Y., Çelik, G. G., Bahalı, K., & Avcı, A. Medyanın Çocuk ve Gençler Üzerine Olumsuz Etkileri; Şiddet Eğilimi ve İnternet Bağımlığı. In Yeni Symposium, 2010; Vol. 48, No. 1.
  • Shaw M, Black DM. Internet addiction: definition, assessment, epidemiology and clinical management. CNS Drugs, 2008;22: 353-365.
  • Kim K, Ryu E, Chon MY, Yeun EJ, Choi SY, Seo JS, Nam BW. Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud. , 2006; 43: 185-192.
  • Demir, Y, Kutlu, M. Ergenlerde İnternet Bağımlılığı, Akademik Motivasyon, Akademik Erteleme ve Okula Bağlanma Arasındaki İlişkiler. Uluslararası Çevrimiçi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018; Cilt. 10 Sayı 5, 315-332.
  • Johansson, A., & Götestam, K. G. Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12–18 years). Scandinavian Journal of Psychology, 2004; 45, 223-229.
  • Siomos, K. E, Dafouli, E. D, Braimiotis, D. A., Mouzas, O. D. & Angelopoulos, N. V. Internet addiction among greek adolescent students. CyberPsychology & Behavior, 2008; 11(6), 653-657.
  • Gökçearslan, Ş., & Seferoğlu, S. S. Ortaokul öğrencilerinin internet kullanım biçimleri: Riskli davranışlar ve fırsatlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2016; 24(1), 383-404.
  • Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The future of children, 2008; 18(1), 119-146.
  • Çeliker, V. B., & Aşiroğlu, S. Ortaokul Öğrencilerinin İnternet Bağımlılıkları ile Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2020; 9(11):43-57.
  • Yalcin, H., Guvener, E., & Kasal, D. Relatıonshıp Between Gıfted Chıldren’s Internet Gamıng Addıctıon And Qualıty Of Lıfe. European Journal Of Special Education Research, 2020; 6(4): 35-54.
  • Tagay, Ö., Baydan, Y., & Acar, N. V. Sosyal beceri programının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri üzerindeki etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010; (3), 19-28.
  • Samancı, O., & Uçan Z. Çocuklarda sosyal beceri eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017; 21(1), 281-288.
  • Özabacı, N. Çocukların sosyal becerileri ile ebeveynlerin sosyal becerileri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2006; 16(1), 163-179.
  • Ogelman, H.G.,& Seven, S. The effect social information processing in six-year-old children has on their social competence and peer relationships. Early Child Development and Care, 2012; 182.12: 1623-1643.
  • Beyazkürk, D., Anliak, Ş., ve Dinçer, Ç. Çocuklukta akran ilişkileri ve arkadaşlık. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 2007; 26, 13-26.
  • Chen, X., Chang, L., He, Y. and Liu, H. The peer group as a context: moderating effectson relations between maternal parenting and social and school adjusment in chinese children, Child Development, 2005; 2(76), 417-434.
  • Kısa, Ö.,&Karageyim Karşıdağ, A. Investigation of the Association Between Loneliness, Social Skill Levels and Internet Addiction in Junior High School Students’. Humanistic Perspective, 2021; 3 (1) , 43-59 . doi: 10.47793/hp.815185
  • Arabacı, L. B., Gülsenay, T. A. Ş., & Dikeç, G. Çocuk ve ergenlerde madde kullanımı, suça yönelme, ruhsal bozukluklar ve hemşirelik bakımı. Bağımlılık Dergisi, 2017; 18(4), 135-144.
  • Akbulut, Y. Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013; 3(2), 53-68.
  • Bacanlı H., Erdoğan F. Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği’nin (MESSY) Türkçe’ye Uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2003, 3(2), 351-379.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. Bilimsel araştırma yöntemleri. (25. Baskı), Ankara: Pegem Yayıncılık. 2018: 1-360.
  • Mellouli, M., Zammit, N., Limam, M., Elghardallou, M., Mtiraoui, A., Ajmi, T., & Zedini, C. Prevalence and predictors of ınternet addiction among college students in Sousse, Tunisia. Journal of Research in Health Sciences, 2018; 18(1), e00403.
  • Xin, M., Xing, J., Pengfei, W., Houru, L., Mengcheng, W., & Hong, Z. Online activities, prevalence of ınternet addiction and risk factors related to family and school among adolescents in China. Addictive Behaviors Reports, 2018; 7, 14-18. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2017.10.003.
  • Kilic, M., Avci, D., & Uzuncakmak, T. Internet addiction in high school students in Turkey and multivariate analyses of the underlying factors. Journal of Addictions Nursing, 2016; 27(1), 39-46.https://doi.org/10.1097/JAN.0000000000000110.
  • Lau, J.T.F., Gross, D.L., Wu, A.M.S., Cheng, K.M., & Lau, M.M.C. Incidence and predictive factors of ınternet addiction among Chinese secondary school students in Hong Kong: a longitudinal study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 2017; 52(6), 657-667. https://doi.org/10.1007/s00127-017-1356-2.
  • Hanımoğlu, E. Lojistik Regresyon Analizi ile İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Beceri Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2019; 27.2: 467-474.
  • Duran, M., Çeliköz, N., & Topaloğlu, A. Ö. Ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013; 14(2), 121-137.
  • Gustavsen, A. M. Longitudinal relationship between social skills and academic achievement in a gender perspective. Cogent education, 2017; 4(1), 1411035.
  • Karayurt, Ö., & Akyol, Ö. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri İle Akademik Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2008; 11(1), 33-39.
  • Milani, L., Osualdella, D., & Di Blasio, P. Quality of interpersonal relationships and problematic Internet use in adolescence. CyberPsychology & Behavior, 2009; 12(6), 681-684.
  • Knapp, M. L., Hall, J. A., & Horgan, T. G. Nonverbal communication in human interaction. Cengage Learning. 2013; 3-89.
  • Khazaei, F., Khazaei, O., & Ghanbari-H., B. Positive psychology interventions for internet addiction treatment. Computers in Human Behavior, 2017; 72, 304–311. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.065
  • Ceyhan, E. ve Ceyhan, A. A. Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. A. Kuzu (Ed.), Bilgisayar II, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 2011; ss.165-188.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Facebook Bağımlılığı:“Selçuk Üniversitesi Örneği”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2013; (34), 255-278.
  • Torrente, E., Piqueras, A. J., Orgilés, M., & Espada, J. P. Association of Internet addiction with social anxiety and lack of social skills in Spanish adolescents. Ter. psicol, 2014; 32(3):175-184.
  • Zegarra Zamalloa, C. O., & Cuba Fuentes, M. S. Frequency of Internet addiction and development of social skills in adolescents in an urban area of Lima. Medwave 2017, Ene-Feb;17(1):e6857 doi: 10.5867/medwave.2017.01.6857.
  • Affouneh, S., Mahamid, F. A., Berte, D. Z., Shaqour, A. Z., & Shayeb, M. The efficacy of a training program for social skills in reducing addictive Internet behaviors among Palestinian university students. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2021; 34(1), 1-9.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikiyatri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Tülay Ayyıldız 0000-0002-8924-5957

Şirin Harkın Gemicioğlu 0000-0002-1331-7635

Fatma Topçu 0000-0001-5332-5843

Aleyna Demir 0000-0001-9090-8204

Kübra Nur Kaya 0000-0002-3875-2756

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

AMA Ayyıldız T, Harkın Gemicioğlu Ş, Topçu F, Demir A, Kaya KN. Ortaokul Düzeyindeki Çocuklarda İnternet Bağımlılığının Sosyal Beceri Düzeyi ile İlişkisi. Bağımlılık Dergisi. Mart 2023;24(1):73-84. doi:10.51982/bagimli.1102609

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence