Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres, Sosyal Destek ve Sosyal Medya Bağımlılığı

Yıl 2022, , 95 - 104, 31.03.2022
https://doi.org/10.51982/bagimli.983412

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde algılanan stres, algılanan sosyal destek ve sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı ilişkisel bir çalışmadır. Örneklemi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 404 öğrenci oluşturdu. Veriler için Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Stres Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu kullanıldı.
Bulgular: Pandemi döneminde öğrencilerin %71,8’i ders çalışmak için cep telefonlarını kullandı. %73,8’i çalışma saatlerinin azaldığını, %94,1’i evde geçirilen zamanın arttığını, %91,8’i ise pandemi nedeniyle bilgisayar veya telefon kullanma saatlerinde artış olduğunu belirtti. Algılanan stres, sosyal destek ve sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasında çeşitli demografik değişkenlere göre anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Sonuçlar, öğrencilerin %86,9’unun pandemi döneminde internette geçirdikleri zamanın artırdığını gösterdi. Algılanan stres ve sosyal desteğin sosyal medya bağımlılığını etkilediği sonucuna varıldı.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Araştırmaya katılmayı kabul eden ve formları eksiksiz dolduran bilime katkı sunun öğrencilere teşekkür ederim.

Kaynakça

  • 1. Yavaş Çelik M. The effect of staying at home due to COVID‐19 outbreak on nursing students' life satisfaction and social competencies. Perspect Psychiatr Care. 2020;1–5. DOI: 10.1111/ppc.12590
  • 2. Krizanova O, Babula P, Pacak K. Stress, catecholaminergic system and cancer. Stress, 2016; 1-10. DOI: 10.1080/10253890.2016.1203415.
  • 3. Göksu Ö, Kumcağız H. Perceived stress level and anxiety levels in ındividuals in covid-19 outbreak. Turkish Studies, 2020; 15(4); 463-479. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44397
  • 4. Toreles J, O’Higgins M, Maia JM, Venrriglio A. The outbreak of Covid-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry, 2020; 66(4); 1-4. https://doi.org/10.1177/0020764020915212
  • 5. Sürme Y. Stres, stresle ilişkili hastalıklar ve stres yönetimi. The Journal of International Social Research. 2019;12(64); 525-529. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3374.
  • 6. Zadahmad M, Torkan H. Investigation of the multiple relationships between early maladaptive schemas and coping styles with anxiety. International Journal of Educational and Psychological Researches, 2016; 2(1); 49-53. Doi: 10.4103/2395-2296.174791
  • 7. Joos A. Psychosomatic medicine and covid-19 pandemic. Psychotherapy and Psychosomatics, 2020; 89; 263–264. https://doi.org/10.1159/00050764
  • 8. Czeisler ME, Lane RI , Petrosky E, et al., Mental health, substance use, and suicidal ideation during the COVID-19 pandemic—United States, Morbidity and Mortality Weekly Report, 2020; 69 (32);1049-1057. doi: 10.15585/mmwr.mm6932a1.
  • 9. Duan L, Zhu G. Psychological interventions for people affected by the Covıd-19 epidemic. The Lanset, 2020;7(4); 300-302. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30073-0.
  • 10. Şahin C, Yağcı M. Sosyal medya bağımlılığı ölçeği-yetişkin formu: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 2017; 18(1); 523-538.
  • 11. Deniz E, Kazu H. The impact of perceived social support on middle school students' social media attitudes through path analysis. Electronic Journal of Social Science. 2021; 20(78); 892-910. Doi:10.17755/esosder.811963
  • 12. Banyai F, Zsila A, Kiraly O, et al., Problematic social media use: results from a large-scale nationally representative adolescent sample. PLoS ONE, 2017;12(1); 1-13. DOI: 10.1371/journal.pone.0169839
  • 13. Tutkun Ünal A, Deniz L. Development of the social media addiction scale. Online Academic Journal of Information Technology, 2015; 6(21); 52-70. Doi: 10.5824/1309‐1581.2015.4.004.x
  • 14. Yıldız E, Koçak O. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 2020; 31(3); 1102-1126. DOI: 10.33417/tsh.681389
  • 15. Harmancı H, Dayıoğlu H, Kırkpınar SN. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile olumlu değerlendirilme korkusu ve olumsuz değerlendirilme korkusu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2019; S(3); 242-255.
  • 16. Sarıçam H, Karduz F. Sosyal medya kullanım bozukluğu ölçeği’nin türk kültürüne uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2018; IX/2, 116-135. DOI: 10.21031/epod.335607.
  • 17. Çetin C, Anuk Ö. Covid-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 2020; 7(5); 170–189. https://doi. org/10.1155/2010/706872.
  • 18. Internet World Stats. Usage and population statistics. 2021. http://www.internetworldstats.com/stats.htm. Accessed 15 Jan 2021.
  • 19. Türkiye internet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri 2020, https://dijilopedi.com/2020-turkiye-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri. Accessed 5 Jan 2021.
  • 20. YÖK, Basın açıklaması. 2020. Https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerdeuygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx. Accessed 1 Jan 2021.
  • 21. Turan Z, Gürol A. Eğitimde acil bir dönüşüm: covid-19 pandemisi döneminde çevrim içi ders alan üniversite öğrencilerinin stres algıları ve görüşleri. HAYEF: Journal of Education, 2020; 17(2); 222-242. DOI: 10.5152/hayef.2020.20018
  • 22. Eskin M, Harlak H, Demirkıran F, Dereboy Ç. Algılanan stres ölçeğinin türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. Yeni Symposium Journal. 2013; 51(3); 132-140. https://toad.halileksi.net/olcek/algilanan-stres-olcegi.
  • 23. Çiftçi H. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 7 (4); 417- 434. https://www.researchgate.net/publication/330716251_Universite_Ogrencilerinde_Sosyal_Medya_Bağımlılığı.
  • 24. Uzun Ö, Yıldırım V, Uzun E. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan ergenlerde sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve sosyal medya bağımlılığı, benlik saygısı ve algılanan sosyal destek ilişkisi. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 2016; 10 (3); 142-147. https://doi.org/10.21763/tjfmpc.16425.
  • 25. Eker D, Arkar H, Yaldız H. Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği’nin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi. 2001; 12(1); 17-25. https://toad.halileksi.net/olcek/cok-boyutlu-algilanan-sosyal-destek-olcegi.
  • 26. Yılmazsoy B, Kahraman M. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2017; 6 (1); 9-20. https://www.researchgate.net/publication/344450464.
  • 27. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein RA. Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior; 1983; 24; 385-396.
  • 28. Zimet GD, Dahlem NW, Zimet SG, et al., The multidimensional scale of perceived social support. J Pers Assess, 1988;52; 30-41.
  • 29. Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, Zheng J. The psychological impact of the covid-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Resesarch, 2020b; 287; 1-5. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • 30. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, Ho RC. Immediate psychological responses and associated factors during the ınitial stage of the 2019 coronavirus disease (covıd-19) epidemic among the general population in china. Environmental Research and Public Health, 2020; 17; 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
  • 31. Zhang W, Wang K, Yin L. et al., Mental health and psychosocial problems of medical health workers during the covid-19 epidemic in china. Psychotherapy and Psychosomatics, 2020; 89; 242–250. http://dx.doi.org/10.1159/000507639,
  • 32. Çolak TS, Doğan U. Does the use of social media ensure social support and happiness? International Online Journal of Educational Sciences, 2016; 1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2016.04.018.
  • 33. Eroğlu A, Bayraktar S. Investigation of variables associated with internet addiction. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2017; 3(1); 184-199. https://doi.org/10.24289/ijsser.270680.
  • 34. Karasu F, Bayır, B, Çam HH. Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2017; 7 (14); 374- 388. DOI: 10.31834/kilissbd.345142.
  • 35. Becan C. Sosyal medya bağımlılığının haber takibi motivasyonları üzerine etkisi. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2018; 5(3); 238-256. DOI: 10.17680/erciyesakademia.350085.
  • 36. Karada E, Yücel C. Distance education at universities during the novel coronavirus pandemic: An analysis of undergraduate students’ perceptions. Journal of Higher Education (Turkey), 2020; 10(2); 181–192. doi:10.2399/yod.20.730688

Perceived Stress, Social Support and Social Media Addiction in University Students During the COVID-19 Pandemic

Yıl 2022, , 95 - 104, 31.03.2022
https://doi.org/10.51982/bagimli.983412

Öz

Objective: The purpose of the study is to examine the relationship between perceived stress, perceived social support and social media addiction in university students.
Method: The research is a descriptive, relational study. The sample consisted of 404 students studying at the Faculty of Health Sciences. Personal Information Form, Perceived Stress Scale, Perceived Social Support Scale, and Social Media Addiction Scale-Adult Form were used for data.
Results: During the pandemic period, 71.8% of students used their mobile phones for study. 73.8% stated that their study hours have decreased. 94.1% of the students stated that the time spent at home increased, and 91.8% stated that there was an increase in the hours of using a computer or phone due to the pandemic. There were significant differences between perceived stress, social support, and social media addiction levels according to various demographic variables.
Conclusion: The results showed that 86.9% of students increased their time spent online during the pandemic period. It was concluded that perceived stress and social support affect social media addiction.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Yavaş Çelik M. The effect of staying at home due to COVID‐19 outbreak on nursing students' life satisfaction and social competencies. Perspect Psychiatr Care. 2020;1–5. DOI: 10.1111/ppc.12590
  • 2. Krizanova O, Babula P, Pacak K. Stress, catecholaminergic system and cancer. Stress, 2016; 1-10. DOI: 10.1080/10253890.2016.1203415.
  • 3. Göksu Ö, Kumcağız H. Perceived stress level and anxiety levels in ındividuals in covid-19 outbreak. Turkish Studies, 2020; 15(4); 463-479. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44397
  • 4. Toreles J, O’Higgins M, Maia JM, Venrriglio A. The outbreak of Covid-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry, 2020; 66(4); 1-4. https://doi.org/10.1177/0020764020915212
  • 5. Sürme Y. Stres, stresle ilişkili hastalıklar ve stres yönetimi. The Journal of International Social Research. 2019;12(64); 525-529. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3374.
  • 6. Zadahmad M, Torkan H. Investigation of the multiple relationships between early maladaptive schemas and coping styles with anxiety. International Journal of Educational and Psychological Researches, 2016; 2(1); 49-53. Doi: 10.4103/2395-2296.174791
  • 7. Joos A. Psychosomatic medicine and covid-19 pandemic. Psychotherapy and Psychosomatics, 2020; 89; 263–264. https://doi.org/10.1159/00050764
  • 8. Czeisler ME, Lane RI , Petrosky E, et al., Mental health, substance use, and suicidal ideation during the COVID-19 pandemic—United States, Morbidity and Mortality Weekly Report, 2020; 69 (32);1049-1057. doi: 10.15585/mmwr.mm6932a1.
  • 9. Duan L, Zhu G. Psychological interventions for people affected by the Covıd-19 epidemic. The Lanset, 2020;7(4); 300-302. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30073-0.
  • 10. Şahin C, Yağcı M. Sosyal medya bağımlılığı ölçeği-yetişkin formu: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 2017; 18(1); 523-538.
  • 11. Deniz E, Kazu H. The impact of perceived social support on middle school students' social media attitudes through path analysis. Electronic Journal of Social Science. 2021; 20(78); 892-910. Doi:10.17755/esosder.811963
  • 12. Banyai F, Zsila A, Kiraly O, et al., Problematic social media use: results from a large-scale nationally representative adolescent sample. PLoS ONE, 2017;12(1); 1-13. DOI: 10.1371/journal.pone.0169839
  • 13. Tutkun Ünal A, Deniz L. Development of the social media addiction scale. Online Academic Journal of Information Technology, 2015; 6(21); 52-70. Doi: 10.5824/1309‐1581.2015.4.004.x
  • 14. Yıldız E, Koçak O. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 2020; 31(3); 1102-1126. DOI: 10.33417/tsh.681389
  • 15. Harmancı H, Dayıoğlu H, Kırkpınar SN. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile olumlu değerlendirilme korkusu ve olumsuz değerlendirilme korkusu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2019; S(3); 242-255.
  • 16. Sarıçam H, Karduz F. Sosyal medya kullanım bozukluğu ölçeği’nin türk kültürüne uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2018; IX/2, 116-135. DOI: 10.21031/epod.335607.
  • 17. Çetin C, Anuk Ö. Covid-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 2020; 7(5); 170–189. https://doi. org/10.1155/2010/706872.
  • 18. Internet World Stats. Usage and population statistics. 2021. http://www.internetworldstats.com/stats.htm. Accessed 15 Jan 2021.
  • 19. Türkiye internet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri 2020, https://dijilopedi.com/2020-turkiye-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri. Accessed 5 Jan 2021.
  • 20. YÖK, Basın açıklaması. 2020. Https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerdeuygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx. Accessed 1 Jan 2021.
  • 21. Turan Z, Gürol A. Eğitimde acil bir dönüşüm: covid-19 pandemisi döneminde çevrim içi ders alan üniversite öğrencilerinin stres algıları ve görüşleri. HAYEF: Journal of Education, 2020; 17(2); 222-242. DOI: 10.5152/hayef.2020.20018
  • 22. Eskin M, Harlak H, Demirkıran F, Dereboy Ç. Algılanan stres ölçeğinin türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. Yeni Symposium Journal. 2013; 51(3); 132-140. https://toad.halileksi.net/olcek/algilanan-stres-olcegi.
  • 23. Çiftçi H. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 7 (4); 417- 434. https://www.researchgate.net/publication/330716251_Universite_Ogrencilerinde_Sosyal_Medya_Bağımlılığı.
  • 24. Uzun Ö, Yıldırım V, Uzun E. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan ergenlerde sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve sosyal medya bağımlılığı, benlik saygısı ve algılanan sosyal destek ilişkisi. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 2016; 10 (3); 142-147. https://doi.org/10.21763/tjfmpc.16425.
  • 25. Eker D, Arkar H, Yaldız H. Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği’nin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi. 2001; 12(1); 17-25. https://toad.halileksi.net/olcek/cok-boyutlu-algilanan-sosyal-destek-olcegi.
  • 26. Yılmazsoy B, Kahraman M. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2017; 6 (1); 9-20. https://www.researchgate.net/publication/344450464.
  • 27. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein RA. Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior; 1983; 24; 385-396.
  • 28. Zimet GD, Dahlem NW, Zimet SG, et al., The multidimensional scale of perceived social support. J Pers Assess, 1988;52; 30-41.
  • 29. Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, Zheng J. The psychological impact of the covid-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Resesarch, 2020b; 287; 1-5. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • 30. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, Ho RC. Immediate psychological responses and associated factors during the ınitial stage of the 2019 coronavirus disease (covıd-19) epidemic among the general population in china. Environmental Research and Public Health, 2020; 17; 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
  • 31. Zhang W, Wang K, Yin L. et al., Mental health and psychosocial problems of medical health workers during the covid-19 epidemic in china. Psychotherapy and Psychosomatics, 2020; 89; 242–250. http://dx.doi.org/10.1159/000507639,
  • 32. Çolak TS, Doğan U. Does the use of social media ensure social support and happiness? International Online Journal of Educational Sciences, 2016; 1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2016.04.018.
  • 33. Eroğlu A, Bayraktar S. Investigation of variables associated with internet addiction. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2017; 3(1); 184-199. https://doi.org/10.24289/ijsser.270680.
  • 34. Karasu F, Bayır, B, Çam HH. Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2017; 7 (14); 374- 388. DOI: 10.31834/kilissbd.345142.
  • 35. Becan C. Sosyal medya bağımlılığının haber takibi motivasyonları üzerine etkisi. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2018; 5(3); 238-256. DOI: 10.17680/erciyesakademia.350085.
  • 36. Karada E, Yücel C. Distance education at universities during the novel coronavirus pandemic: An analysis of undergraduate students’ perceptions. Journal of Higher Education (Turkey), 2020; 10(2); 181–192. doi:10.2399/yod.20.730688
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Filiz Taş 0000-0002-8466-2735

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Kabul Tarihi 25 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

AMA Taş F. Perceived Stress, Social Support and Social Media Addiction in University Students During the COVID-19 Pandemic. Bağımlılık Dergisi. Mart 2022;23(1):95-104. doi:10.51982/bagimli.983412

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence