Cannabinoids have been associated with a wide range of pharmacological effects, some of which have potential therapeutic benefit while others result in negative outcomes, such as dependence and impaired cognition. The most robust finding with respect to cognition is a deficit in working or short-term memory, which is a function requiring an intact hippocampus and prefrontal cortex, two brain regions richly expressing CB1 receptors. Starting with the discovery of an endogenous brain cannabinoid system with specific receptors, and their endogenous ligands and through the use of the tools such as specific CB1 receptor antagonist, and various transgenic models, considerable advances have been made in understanding the mechanisms underlying the effects of cannabinoids on memory. In studies that excluded the acute cannabis intoxication, chronic cannabis users’ poor performance on verbal learning and memory tasks reflect the potential chronic negatif effect of cannabinoids on learning and memory functions. Studies indicate the potential permanent side effects of cannabis use, especially during adolescence. The aim of this article is to review the current findings about the nature, size and reversibility of acute and chronic effects of cannabinoids on learning and memory functions and to discuss its relation with substance use characteristics.
Kannabinoidler klinik amaçlı
kullanımlarının yanı sıra bilişsel işlevler üzerinde bozucu etki yaratmakta ve
bağımlılık yapıcı potansiyelleriyle bilinmektedir. Kannabinoidlerin bilişsel işlevler üzerindeki
en belirgin ve tutarlı negatif etkisi kısa süreli bellek veya çalışma belleği
alanlarında görülmektedir. Bellek işlevlerinden sorumlu olan hipokampüs ve
prefrontal korteks gibi alanların her ikisi de CB1 reseptörleri
açısından zengin alanlardır. Özgül kannabinoid reseptörlerinin, bu reseptörlere
bağlanan endojen ligandların ve seçici CB1 reseptör antagonisti ile
transgenik modellerin sağladığı olanaklarla kannabinoidlerin öğrenme ve bellek
işlevleri üzerindeki bozucu etkilerinin altında yatan nöral mekanizma konusunda
önemli gelişmeler kaydedilmiştir. Akut madde intoksikasyonunun dışlandığı
çalışmalarda ise kronik esrar kullanıcılarının sözel öğrenme ve bellek
görevlerinde düşük performans göstermesi, kannabinoidlerin öğrenme ve bellek
işlevleri üzerindeki potansiyel kronik negatif etkisini yansıtmaktadır. Çalışmalar
özellikle ergenlik döneminde esrar kullanımının potansiyel kalıcı yan
etkilerine işaret etmektedir. Bu makalenin amacı, kannabinoidlerin öğrenme ve
bellek fonksiyonları üzerindeki hem akut hem de kronik etkisinin doğasını
mevcut insan ve hayvan çalışmaları kapsamında olabildiğince kapsamlı bir
şekilde incelemektir. Mevcut negatif etkinin boyutu, esrar kullanım
özellikleriyle olan ilişkisi, esrar kullanımın sonlandırılmasıyla birlikte
geriye döndürülebilir bir doğası olup olmadığı gibi sorular mevcut bulgular ışığında
cevaplandırılmaya çalışılacaktır. Konunun özellikle ergenlik dönemindeki
bireyler için eğitimsel doğurguları bulunmakla birlikte, dünyada esrar
kullanımının yasallaştırılması yönündeki girişimler açısından da toplumsal
önemi bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | November 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 4 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence