Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Çağındaki Çocuklarda Teknoloji Bağımlılığının Postür ve Vücut Farkındalığı Üzerine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 4, 185 - 196, 29.12.2019

Öz

Amaç: Çalışmamızın amacı, çocuklarda teknolojik araçların kullanım sıklığı ve süresini araştırmak ve teknolojik araçların kullanımının postür ve vücut farkındalığı üzerine ilişkisini incelemektir. 

Yöntem: Çalışmaya toplam 83 sağlıklı çocuk dahil edildi. Çocukların demografik özelliklerinin yanı sıra, iletişim cihazları ile bilgi teknolojileri kullanımı ve eğitimleri, teknolojik araçları kullanım süreleri ve sıklığı, bilgisayar ve cep telefonunun farklı amaçlar için kullanım sıklığı sorgulandı. Postür değerlendirmeleri, New York Postür Analizi Skalası ile yapıldı. 

Bulgular: Katılımcıların teknolojik araç/internet kullanım sıklığı cep telefonu (%55.4), notebook (%28.9), tablet (77.1), masaüstü bilgisayar (%42.1), internet (%92.8) idi. Farklı teknolojik araçların günlük kullanım süresinin postürle ilişkisi ve yıllık kullanım süresinin postürle ilişkisi sadece masa üstü bilgisayar kullanımında korelasyon gösterdi 

Tartışma: Sonuçlarımız çocuklarda, tablet ilk sırada olmak üzere teknolojik araçların ve internetin yaygın kullanıldığını göstermektedir. Çocukların yaşları itibariyle teknolojik araçları kullanım yılları daha azdır. Gelecekteki çalışmalarda teknoloji bağımlılığının kas iskelet sistemine etkilerinin ayrıntılı araştırılması gerekmektedir.


Kaynakça

  • 1. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı Ve Medya, 2013 [Erişim tarihi: 2019 Ocak 14]. Erişim Adresi: Http://Www.Tuik.Gov.Tr/Veribilgi.Do?İd.
  • 2. NTT Docomo. Children’s Use Of Mobile Phones – A Special Report 2014. GSMA And The Mobile Society Research Institute, 2015.
  • 3. Australian Bureau Of Statistics. Children's Participation İn Cultural And Leisure Activities, Australia, 2003 [ Citied: 2019 January 14]. Available from: Http://Www.Abs.Gov.Au/
  • 4. Howie EK, Coenen P, Campbell AC, et al. Head, Trunk And Arm Posture Amplitude And Variation, Muscle Activity, Sedentariness And Physical Activity Of 3 To 5 Year-Old Children During Tablet Computer Use Compared To Television Watching And Toy Play. Appl Ergon 2017; 65: 41-50.
  • 5. Tüzün Ü. Gelişen İletişim Araçlarının Çocuk ve Gençlerin Etkileşimi Üzerine Etkisi. Düşünen Adam 2002; 15(1): 46-50.
  • 6. Neumann MM, Neumann DL. Touch Screen Tablets And Emergent Literacy. Early Childhood Education Journal 2014; 42(4): 231-239.
  • 7. Straker LM, Coleman J, Skoss R, et al. A Comparison Of Posture And Muscle Activity During Tablet Computer, Desktop Computer And Paper Use By Young Children. Ergonomics 2008; 51(4): 540-555.
  • 8. Savcı M, Aysan F. Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi. Dusunen Adam 2017; 30 (3): 202-216.
  • 9. American Psychiatric Association. Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub 2013.
  • 10. Ergüney M. İnternetin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri Hakkında Bir Araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2017; 5(17): 1917-1938.
  • 11. Harman JP, Hansen CE, Cochran ME, Lindsey CR. Liar, Liar: Internet Faking But Not Frequency Of Use Affects Social Skills, Self-Esteem, Social Anxiety, And Aggression. Cyberpsychology & Behavior 2005; 8(1): 1-6.
  • 12. İnal HS . Sporda ve Egzersizde Vücut Biyomekaniği. Papatya Yayıncılık; 2013 s.32- 33.
  • 13. Karacaoğlu S, Kayapinar FÇ. The Effect Of Core Training On Posture. Academic Journal Of Interdisciplinary Studies 2015; 4(1 S2): 221.
  • 14. Price CJ, Thompson EA. Measuring Dimensions Of Body Connection: Body Awareness And Bodily Dissociation. J Altern Complement Med 2007;13(9):945-53.
  • 15. Vatansever ÖM. Farklı Fiziksel Aktivite Düzeyindeki Sağlıklı Bireylerde Vücut Farkındalığı İle Denge Ve Postür Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2018.
  • 16. Erden A, Altuğ F, Cavlak U. Sağlıklı Kişilerde Vücut Farkındalık Durumu İle Ağrı, Emosyonel Durum Ve Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal Of Kartal Training & Research Hospital/Kartal Egitim Ve Arastirma Hastanesi Tip Dergisi 2013: 24(3).
  • 17. Koçyiğit E, Arslan N, Köksal E. Yetişkin Bireylerde Vücut Farkındalığı Ve Antropometrik Ölçümlerle İlişkisi. Beslenme Ve Diyet Dergisi 2018; 46(3): 248-256.
  • 18. Łubkowska W, Paczyńska-Jędrycka M, Eider J. The Significance Of Swimming And Corrective Exercises İn Water İn The Treatment Of Postural Deficits And Scoliosis. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine 2014; 6(2): 93–101.
  • 19. Murphy S, Buckle P, Stubbs D. Classroom Posture And Self-Reported Back And Neck Pain İn Schoolchildren. Appl Ergon 2004; 35(2): 113-120.
  • 20. Berber M, Karadibak D, Uçurum SG. Adolesan Dönemde Ekrana Bağlı Aktivitelerin Hamstring Kas Uzunluğu, Reaksiyon Zamanı Ve Vücut Kitle İndeksi Üzerine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2014; 28(1): 1-6.
  • 21. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler AR . Dijital Teknoloji Kullanımının Çocukların Gelişimi Ve Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri. Addicta: The Turkish Journal On Addictions 2018; 5(2): 1-21.
  • 22. Mcroberts LB, Cloud RM, Black CM. Evaluation Of The New York Posture Rating Chart For Assessing Changes İn Postural Alignment İn A Garment Study. Clothing And Textiles Research Journal 2013; 31(2): 81-96.
  • 23. Küçükali A. Çocuklarin oyun oynama hakki ve değişen oyun kültürü. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;8(1):1-14.
  • 24. ARNAS YA. 3-18 Yas Grubu Çocuk Ve Gençlerin İnteraktif İletisim Araçlarini Kullanma Aliskanliklarinin Degerlendirilmesi. TOJET: The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 2005; 4(4).
  • 25. Gürcan A, Özhan S, Uslu R. Dijital Oyunlar Ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Başbakanlık Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Ankara, 2008: 1-50.
  • 26. Mustafaoğlu R, Yasacı Z. Dijital Oyun Oynamanın Çocukların Ruhsal Ve Fiziksel Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri. Bağımlılık Dergisi, 2018; 19(3): 51-58.
  • 27. Akçay D, Özcebe H. Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların Ve Ailelerinin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi 2012;12(2): 66-71.
  • 28. Jacobs K, Hudak S, Mcgiffert J. Computer-Related Posture And Musculoskeletal Discomfort İn Middle School Students. Work 2009; 32(3): 275-283.
  • 29. Smalley KB, Warren JC, Morrissey MBD. Discrepancy Between Actual And Perceived Weight Status İn Rural Patients: Variations By Race And Gender. Journal Of Health Care For The Poor And Underserved, 2017; 28(1): 514.
  • 30. Dion J, Blackburn M E, Auclair J, et al. Development And Aetiology Of Body Dissatisfaction İn Adolescent Boys And Girls. International Journal Of Adolescence And Youth 2015; 20(2): 151-166.
  • 31. Canales JZ, Cordás TA, Fiquer JT, et al. Posture and body image in individuals with major depressive disorder: a controlled study. Brazilian Journal of Psychiatry 2010 Dec;32(4):375-80.

The Effect of Technology Addiction on Posture and Body Awareness in School Age Children

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 4, 185 - 196, 29.12.2019

Öz

Objective: The aim of our study is to investigate the frequency and duration of use of technological tools in children and to examine the relationship between the use of technological tools on posture and body awareness. 

Method: A total of 83 healthy children were included in the study. In addition to the demographic characteristics of children, the use and training of information technologies with communication devices, the duration and frequency of use of technological tools, the frequency of use of computers and mobile phones for different purposes were questioned. Posture evaluations were made with the New York Posture Analysis Scale. 

Results: The frequency of technological tools / internet usage of the participants was mobile phone (55.4%), notebook (28.9%), tablet (77.1), desktop computer (42.1%) and Internet (92.8%). The relationship between daily use of posture and posture of different technological tools was correlated only with the use of desktop computer.

Conclusion: Our results show that technological tools and internet are widely used in children. Children have fewer years of use of technological tools. The effects of technology dependence on musculoskeletal system should be further investigated. 


Kaynakça

  • 1. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı Ve Medya, 2013 [Erişim tarihi: 2019 Ocak 14]. Erişim Adresi: Http://Www.Tuik.Gov.Tr/Veribilgi.Do?İd.
  • 2. NTT Docomo. Children’s Use Of Mobile Phones – A Special Report 2014. GSMA And The Mobile Society Research Institute, 2015.
  • 3. Australian Bureau Of Statistics. Children's Participation İn Cultural And Leisure Activities, Australia, 2003 [ Citied: 2019 January 14]. Available from: Http://Www.Abs.Gov.Au/
  • 4. Howie EK, Coenen P, Campbell AC, et al. Head, Trunk And Arm Posture Amplitude And Variation, Muscle Activity, Sedentariness And Physical Activity Of 3 To 5 Year-Old Children During Tablet Computer Use Compared To Television Watching And Toy Play. Appl Ergon 2017; 65: 41-50.
  • 5. Tüzün Ü. Gelişen İletişim Araçlarının Çocuk ve Gençlerin Etkileşimi Üzerine Etkisi. Düşünen Adam 2002; 15(1): 46-50.
  • 6. Neumann MM, Neumann DL. Touch Screen Tablets And Emergent Literacy. Early Childhood Education Journal 2014; 42(4): 231-239.
  • 7. Straker LM, Coleman J, Skoss R, et al. A Comparison Of Posture And Muscle Activity During Tablet Computer, Desktop Computer And Paper Use By Young Children. Ergonomics 2008; 51(4): 540-555.
  • 8. Savcı M, Aysan F. Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi. Dusunen Adam 2017; 30 (3): 202-216.
  • 9. American Psychiatric Association. Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub 2013.
  • 10. Ergüney M. İnternetin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri Hakkında Bir Araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2017; 5(17): 1917-1938.
  • 11. Harman JP, Hansen CE, Cochran ME, Lindsey CR. Liar, Liar: Internet Faking But Not Frequency Of Use Affects Social Skills, Self-Esteem, Social Anxiety, And Aggression. Cyberpsychology & Behavior 2005; 8(1): 1-6.
  • 12. İnal HS . Sporda ve Egzersizde Vücut Biyomekaniği. Papatya Yayıncılık; 2013 s.32- 33.
  • 13. Karacaoğlu S, Kayapinar FÇ. The Effect Of Core Training On Posture. Academic Journal Of Interdisciplinary Studies 2015; 4(1 S2): 221.
  • 14. Price CJ, Thompson EA. Measuring Dimensions Of Body Connection: Body Awareness And Bodily Dissociation. J Altern Complement Med 2007;13(9):945-53.
  • 15. Vatansever ÖM. Farklı Fiziksel Aktivite Düzeyindeki Sağlıklı Bireylerde Vücut Farkındalığı İle Denge Ve Postür Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2018.
  • 16. Erden A, Altuğ F, Cavlak U. Sağlıklı Kişilerde Vücut Farkındalık Durumu İle Ağrı, Emosyonel Durum Ve Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal Of Kartal Training & Research Hospital/Kartal Egitim Ve Arastirma Hastanesi Tip Dergisi 2013: 24(3).
  • 17. Koçyiğit E, Arslan N, Köksal E. Yetişkin Bireylerde Vücut Farkındalığı Ve Antropometrik Ölçümlerle İlişkisi. Beslenme Ve Diyet Dergisi 2018; 46(3): 248-256.
  • 18. Łubkowska W, Paczyńska-Jędrycka M, Eider J. The Significance Of Swimming And Corrective Exercises İn Water İn The Treatment Of Postural Deficits And Scoliosis. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine 2014; 6(2): 93–101.
  • 19. Murphy S, Buckle P, Stubbs D. Classroom Posture And Self-Reported Back And Neck Pain İn Schoolchildren. Appl Ergon 2004; 35(2): 113-120.
  • 20. Berber M, Karadibak D, Uçurum SG. Adolesan Dönemde Ekrana Bağlı Aktivitelerin Hamstring Kas Uzunluğu, Reaksiyon Zamanı Ve Vücut Kitle İndeksi Üzerine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2014; 28(1): 1-6.
  • 21. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler AR . Dijital Teknoloji Kullanımının Çocukların Gelişimi Ve Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri. Addicta: The Turkish Journal On Addictions 2018; 5(2): 1-21.
  • 22. Mcroberts LB, Cloud RM, Black CM. Evaluation Of The New York Posture Rating Chart For Assessing Changes İn Postural Alignment İn A Garment Study. Clothing And Textiles Research Journal 2013; 31(2): 81-96.
  • 23. Küçükali A. Çocuklarin oyun oynama hakki ve değişen oyun kültürü. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;8(1):1-14.
  • 24. ARNAS YA. 3-18 Yas Grubu Çocuk Ve Gençlerin İnteraktif İletisim Araçlarini Kullanma Aliskanliklarinin Degerlendirilmesi. TOJET: The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 2005; 4(4).
  • 25. Gürcan A, Özhan S, Uslu R. Dijital Oyunlar Ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Başbakanlık Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Ankara, 2008: 1-50.
  • 26. Mustafaoğlu R, Yasacı Z. Dijital Oyun Oynamanın Çocukların Ruhsal Ve Fiziksel Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri. Bağımlılık Dergisi, 2018; 19(3): 51-58.
  • 27. Akçay D, Özcebe H. Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların Ve Ailelerinin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi 2012;12(2): 66-71.
  • 28. Jacobs K, Hudak S, Mcgiffert J. Computer-Related Posture And Musculoskeletal Discomfort İn Middle School Students. Work 2009; 32(3): 275-283.
  • 29. Smalley KB, Warren JC, Morrissey MBD. Discrepancy Between Actual And Perceived Weight Status İn Rural Patients: Variations By Race And Gender. Journal Of Health Care For The Poor And Underserved, 2017; 28(1): 514.
  • 30. Dion J, Blackburn M E, Auclair J, et al. Development And Aetiology Of Body Dissatisfaction İn Adolescent Boys And Girls. International Journal Of Adolescence And Youth 2015; 20(2): 151-166.
  • 31. Canales JZ, Cordás TA, Fiquer JT, et al. Posture and body image in individuals with major depressive disorder: a controlled study. Brazilian Journal of Psychiatry 2010 Dec;32(4):375-80.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Arzu Razak Özdinçler Bu kişi benim 0000-0003-1783-3992

Derya Azim Rezaei Bu kişi benim 0000-0002-5011-8723

Ebru Şeker Abanoz Bu kişi benim 0000-0002-7810-3654

Canan Atay Bu kişi benim 0000-0002-7706-7196

Yasemin Aslan Keleş Bu kişi benim 0000-0003-3842-7141

Özge Tahran 0000-0001-5487-1942

Fahri Köroğlu 0000-0002-3917-9832

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 4

Kaynak Göster

AMA Razak Özdinçler A, Azim Rezaei D, Şeker Abanoz E, Atay C, Aslan Keleş Y, Tahran Ö, Köroğlu F. Okul Çağındaki Çocuklarda Teknoloji Bağımlılığının Postür ve Vücut Farkındalığı Üzerine Etkisi. Bağımlılık Dergisi. Aralık 2019;20(4):185-196.

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence