Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD- 19 Sürecinde Çocukların Oyun Bağımlılığı Düzeylerinin Uyku Ve Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 4, 447 - 454, 27.12.2021
https://doi.org/10.51982/bagimli.930996

Öz

Amaç: Bu araştırma çocukların oyun bağımlılığı düzeylerinin uyku ve akademik başarılarına etkisini incelemek amacı ile yapıldı.
Yöntem: Araştırma 123 ebeveyn ve çocukla yapıldı. Araştırmada ‘ Ebeveyn ve Çocuk Bilgi Formu’ Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği’ ve ‘Çocuk Uyku Alışkanlıkları Anketi’ kullanıldı.
Bulgular: Çalışma kapsamına alınan çocukların %52’sinin kız, yaş ortalamalarının 10.21±1.30 ve çoğunlukla akademik başarılarının iyi olduğu saptanmıştır. Çocukların %92’sinin dijital oyun bağımlılığı için riskli grupta oldukları ve tamamının uyku sorunu yaşadığı bulunmuştur. Evde bilgisayar/tablet bulunması, çocukların bilgisayar/tablette geçirdikleri süre ve bilgisayar/tablette zaman geçirmelerine izin verilme durumlarının çocukların uykularını etkilediği belirlenmiştir. Çocukların akademik başarılarının uyku süreleri ile aralarında pozitif ilişki ve oyun bağımlılığı toplam puanı ve alt boyutları ile negatif ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca dijital oyun bağımlılığı ölçeği ve alt boyutlarının uyku kaygısı, gece uyanmaları, parasomnia, gün içinde uykululuk ve uyku ölçeği toplam puanlarını pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırmamızda çocukların dijital oyun bağımlılığı için riskli grupta oldukları ve uyku sorunu yaşadıkları belirlenmiştir. Bu doğrultuda çocukların teknoloji kullanımları ile uyku gereksinimlerine göre eğitim ve danışmanlık verilmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1. Aydoğdu F. Digital oyun oynayan çocukların digital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Derg. 2018;6(31):1–18. 2. Küçük Y, Çakır R. Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish J Prim Educ. 2020;5(2):133–54.
  • 3. Göldağ B. Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2018;15(1):1287–315.
  • 4. Taş İ, Sevinç H. Çocuklarda Aleksitimi, Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ve Empatik Eğilim Arasındaki İlişki: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Ayna Klin Psikol Derg. 2019;6(3):271–88.
  • 5. Yalçın Irmak A, Erdoğan S. Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turk Psikiyatr Derg. 2016;27(2):128–37.
  • 6. Gentile DA, Choo H, Liau A, Sim T, Li D, Fung D, et al. Pathological video game use among youths: A two-year longitudinal study. Pediatrics. 2011;127(2).
  • 7. Aksel N, Sarı E. Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı. 2020;10(2):436–44.
  • 8. Hazar Z, Hazar K, Gökyürek B, Hazar M, Çelikbilek S. Ortaokul öğrencilerinin oyunsallık, dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. J Hum Sci. 2017;14(4):4320–32.
  • 9. Hazar Z, Hazar M. Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. J Hum Sci. 2017;14(1):203–16.
  • 10. Green SC, Bavelier D. Action video game modifies visual selective attention. Nature. 2003;423:534–7.
  • 11. Tüzün Ü. Gelişen İletişim Araçlarının Çocuk ve Gençlerin Etkileşimi Üzerine Etkisi. Düşünen Adam. 2002;15(1):46–50.
  • 12. Şahin C, Tuğrul VM. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Vol. 4, Journal of World of Turks. 2012. p. 115–30.
  • 13. Kılıç KM. Ergenlerde Dijital Oyun Bağımlılığı, Zorbalık Bilişleri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Elem Educ Online. 2019;18(2):549–62.
  • 14. Öztürk Eyimaya A, Uğur S, Sezer TA, Tezel A. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Uyku ve Diğer Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. J Turkish Sleep Med 2020;283-90. 2020;2:83–90.
  • 15. Akçay D. Ebeveynlerin Çocukların Dijital Video Oyunları Bağımlılığı Karşısında Tutum ve Davranışları. Middle Black Sea J Commun Stud. 2020;5(2):65–71.
  • 16. Balcı E, Durmuş H, Sezer L. Corona Günlerinde Uzaktan Eğitim Bağımlılık Gelişiminde Bir Risk Oluşturur mu ? Bağımlılık DergisiDergisi. 2021;22(1):100–2.
  • 17. Göker ME, Turan Ş. Covid-19 pandemi̇si̇ süreci̇nde problemli̇ teknoloji̇ kullanımı. Estüdam Halk Sağlığı Dergisi. 2020;5:108–14. 18. Erol R. COVID-19 Enfeksiyonunun Çocuklar Üzerindeki Psikososyal Etkileri. YIU Saglik Bil Derg 2020;1109−114. 2020;1:109–14.
  • 19. Erol M, Erol A. Koronavirüs Pandemi̇si̇ Süreci̇nde Ebeveynleri̇ Gözünden İlkokul Öğrenci̇leri̇. Milli Eğitim Derg. 2020;49(1):529–51.
  • 20. Yektaş Ç. Ergenlerde Pandeminin Ruhsal Etkileri. Türkiye Klnikleri. 2020;(December):13–8.
  • 21. Öztürk A, Sezer TA, Tezel A. İlkokul Öğrencilerinin Uyku ve Televizyon İzleme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. J Turkish Sleep Med. 2018;5(3):73–80.
  • 22. Mastin DF, Bryson J, Corwyn R. Assessment of sleep hygiene using the sleep hygiene index. J Behav Med. 2006;29(3):223–7.
  • 23. Bruni O, Sette S, Fontanesi L, Baiocco R, Laghi F, Baumgartner E. Technology use and sleep quality in preadolescence and adolescence. J Clin Sleep Med. 2015;11(12):1433–41.
  • 24. Becker SP, Gregory AM. Editorial Perspective: Perils and promise for child and adolescent sleep and associated psychopathology during the COVID-19 pandemic. J Child Psychol Psychiatry Allied Discip. 2020;61(7):757–9.
  • 25. Bruni O, Malorgio E, Doria M, Finotti E, Spruyt K, Melegari MG, et al. Changes in sleep patterns and disturbances in children and adolescents in Italy during the Covid-19 outbreak. Sleep Med. 2021;1–9.
  • 26. Ghosh R, Dubey MJ, Chatterjee S, Dubey S. Impact of COVID-19 on children: Special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr. 2020;72(3):226–35.
  • 27. Hysing M, Pallesen S, Stormark KM, Jakobsen R, Lundervold AJ, Sivertsen B. Sleep and use of electronic devices in adolescence: Results from a large population-based study. BMJ Open. 2015;5(1):1–7.
  • 28. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Razak Özdinçler A. Digital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta Turkish J Addict. 2018;5(2):1–21.
  • 29. King DL, Gradisar M, Drummond A, Lovato N, Wessel J, Micic G, et al. The impact of prolonged violent video-gaming on adolescent sleep: An experimental study. J Sleep Res. 2013;22(2):137–43.
  • 30. Arora T, Broglia E, Thomas GN, Taheri S. Associations between specific technologies and adolescent sleep quantity, sleep quality, and parasomnias. Sleep Med. 2014;15(2):240–7.

Effect of Children's Game Addiction Levels on Sleep and Academic Achievement in the COVID-19 Process

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 4, 447 - 454, 27.12.2021
https://doi.org/10.51982/bagimli.930996

Öz

Objective: The aim of this study is to examine the effects of children's game addiction levels on their sleep and academic success.
Method: The study was conducted with 123 parents and children. In the study,‘Digital Game Addiction Scale for Children’ and ‘Children’s Sleep Habits Questionnaire’.
Results: 52% of the children included in the study were girls, the average age was 10.21 ± 1.30 and their academic achievement was mostly good. 92% of the children were in the risk group for digital game addiction and all of them had sleep problems. The availability of a computer/tablet at home, the time children spend on the computer/tablet and being allowed to spend time on the computer/tablet affect children's sleep.There was a positive correlation between the children's academic achievement and their sleep time while there was a negative correlation between children's academic achievement and the total score and subscales of game addiction. In addition, the digital game addiction scale and its subscales positively affected the total scores of sleep anxiety, night awakenings, parasomnia, daytime sleepiness and sleep scale.
Conclusion: Children were in the risk group for digital game addiction and had sleep problems. In this direction, it is recommended to provide education and counseling according to the technology use and sleep needs of children.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1. Aydoğdu F. Digital oyun oynayan çocukların digital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Derg. 2018;6(31):1–18. 2. Küçük Y, Çakır R. Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish J Prim Educ. 2020;5(2):133–54.
  • 3. Göldağ B. Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2018;15(1):1287–315.
  • 4. Taş İ, Sevinç H. Çocuklarda Aleksitimi, Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ve Empatik Eğilim Arasındaki İlişki: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Ayna Klin Psikol Derg. 2019;6(3):271–88.
  • 5. Yalçın Irmak A, Erdoğan S. Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turk Psikiyatr Derg. 2016;27(2):128–37.
  • 6. Gentile DA, Choo H, Liau A, Sim T, Li D, Fung D, et al. Pathological video game use among youths: A two-year longitudinal study. Pediatrics. 2011;127(2).
  • 7. Aksel N, Sarı E. Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı. 2020;10(2):436–44.
  • 8. Hazar Z, Hazar K, Gökyürek B, Hazar M, Çelikbilek S. Ortaokul öğrencilerinin oyunsallık, dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. J Hum Sci. 2017;14(4):4320–32.
  • 9. Hazar Z, Hazar M. Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. J Hum Sci. 2017;14(1):203–16.
  • 10. Green SC, Bavelier D. Action video game modifies visual selective attention. Nature. 2003;423:534–7.
  • 11. Tüzün Ü. Gelişen İletişim Araçlarının Çocuk ve Gençlerin Etkileşimi Üzerine Etkisi. Düşünen Adam. 2002;15(1):46–50.
  • 12. Şahin C, Tuğrul VM. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Vol. 4, Journal of World of Turks. 2012. p. 115–30.
  • 13. Kılıç KM. Ergenlerde Dijital Oyun Bağımlılığı, Zorbalık Bilişleri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Elem Educ Online. 2019;18(2):549–62.
  • 14. Öztürk Eyimaya A, Uğur S, Sezer TA, Tezel A. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Uyku ve Diğer Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. J Turkish Sleep Med 2020;283-90. 2020;2:83–90.
  • 15. Akçay D. Ebeveynlerin Çocukların Dijital Video Oyunları Bağımlılığı Karşısında Tutum ve Davranışları. Middle Black Sea J Commun Stud. 2020;5(2):65–71.
  • 16. Balcı E, Durmuş H, Sezer L. Corona Günlerinde Uzaktan Eğitim Bağımlılık Gelişiminde Bir Risk Oluşturur mu ? Bağımlılık DergisiDergisi. 2021;22(1):100–2.
  • 17. Göker ME, Turan Ş. Covid-19 pandemi̇si̇ süreci̇nde problemli̇ teknoloji̇ kullanımı. Estüdam Halk Sağlığı Dergisi. 2020;5:108–14. 18. Erol R. COVID-19 Enfeksiyonunun Çocuklar Üzerindeki Psikososyal Etkileri. YIU Saglik Bil Derg 2020;1109−114. 2020;1:109–14.
  • 19. Erol M, Erol A. Koronavirüs Pandemi̇si̇ Süreci̇nde Ebeveynleri̇ Gözünden İlkokul Öğrenci̇leri̇. Milli Eğitim Derg. 2020;49(1):529–51.
  • 20. Yektaş Ç. Ergenlerde Pandeminin Ruhsal Etkileri. Türkiye Klnikleri. 2020;(December):13–8.
  • 21. Öztürk A, Sezer TA, Tezel A. İlkokul Öğrencilerinin Uyku ve Televizyon İzleme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. J Turkish Sleep Med. 2018;5(3):73–80.
  • 22. Mastin DF, Bryson J, Corwyn R. Assessment of sleep hygiene using the sleep hygiene index. J Behav Med. 2006;29(3):223–7.
  • 23. Bruni O, Sette S, Fontanesi L, Baiocco R, Laghi F, Baumgartner E. Technology use and sleep quality in preadolescence and adolescence. J Clin Sleep Med. 2015;11(12):1433–41.
  • 24. Becker SP, Gregory AM. Editorial Perspective: Perils and promise for child and adolescent sleep and associated psychopathology during the COVID-19 pandemic. J Child Psychol Psychiatry Allied Discip. 2020;61(7):757–9.
  • 25. Bruni O, Malorgio E, Doria M, Finotti E, Spruyt K, Melegari MG, et al. Changes in sleep patterns and disturbances in children and adolescents in Italy during the Covid-19 outbreak. Sleep Med. 2021;1–9.
  • 26. Ghosh R, Dubey MJ, Chatterjee S, Dubey S. Impact of COVID-19 on children: Special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr. 2020;72(3):226–35.
  • 27. Hysing M, Pallesen S, Stormark KM, Jakobsen R, Lundervold AJ, Sivertsen B. Sleep and use of electronic devices in adolescence: Results from a large population-based study. BMJ Open. 2015;5(1):1–7.
  • 28. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Razak Özdinçler A. Digital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta Turkish J Addict. 2018;5(2):1–21.
  • 29. King DL, Gradisar M, Drummond A, Lovato N, Wessel J, Micic G, et al. The impact of prolonged violent video-gaming on adolescent sleep: An experimental study. J Sleep Res. 2013;22(2):137–43.
  • 30. Arora T, Broglia E, Thomas GN, Taheri S. Associations between specific technologies and adolescent sleep quantity, sleep quality, and parasomnias. Sleep Med. 2014;15(2):240–7.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikiyatri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Yeliz Suna Dağ

Yakup Yayan Bu kişi benim 0000-0001-5480-0159

Emriye Hilal Yayan 0000-0003-0075-4171

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Kabul Tarihi 23 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

AMA Suna Dağ Y, Yayan Y, Yayan EH. COVİD- 19 Sürecinde Çocukların Oyun Bağımlılığı Düzeylerinin Uyku Ve Akademik Başarılarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi. Aralık 2021;22(4):447-454. doi:10.51982/bagimli.930996

Cited By










Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence