Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları

Year 1969, Volume: 2 Issue: 2, 23 - 34, 31.12.1969

Abstract

Yazar, çalışmasında Türkiye'de domates üretimi için potansiyel olduğunu, ancak çok fazla çeşidi olduğunu ve diğer ihracat ülkelerine kıyasla düşük kalite ve verimleri nedeniyle üretim maliyetlerinin yüksek olduğunu belirtmektedir. Pazarlama organizasyonundaki verimsizlik, yüksek maliyetlere yol açmaktadır. Türkiye, işleme endüstrisi için tarla domatesi yetiştirme konusunda çoğu ithalatçı ülkeden daha iyi bir konumdadır. Ancak, taze veya işlenmiş domatesin uluslararası ticaretinde Türkiye'nin büyük rakipleri bulunmaktadır. Türkiye'nin Avrupa pazarına ulaşmak için diğer rekabetçi ülkelere göre daha uzun mesafeler kat etmesi gerektiği bir gerçektir. Yazar, Türkiye'nin ihracat amaçlı domates işleme çalışmalarına odaklanması gerektiği sonucuna varmaktadır.

References

  • Bayraktar, Kazım, 1953. Sebze Bahçelerinde Yetiştirilen Yerli ve Amerikan Domates Çeşitlerinin Özellikleri ve Teknolojik Değerleri Üzerinde Mukayeseli Araştırmalar.
  • Enquête sur la Production de fruits et légumes êtes perspectives. OCDE. DAA/1686 14. Fev. 1967. Fruit Intelligence Décembre 1968.
  • Sebze ve Meyve İşleme Sanayii, Devlet Planlama Teşkilatı 1967.
  • Transit-Courier, Münchener Aufgabe 1968. Vegetable improvement and seed production research centre, a joint VAR-FAO-UNDP project Ministry of Agriculture-Dokki, Giza SF/U.AR/39 No: 182/PHP/J.Coudert.
  • Yücel, Ayhan, 1968. Domateslerin Pazarlanması (Seminer notları).
  • Yücel, Ayhan, R. Schumann, 1968. Problems of Marketing Fresh Tomatoes in Turkey 1968 Yalova.

Marketing Problems of Tomatoes in Turkey

Year 1969, Volume: 2 Issue: 2, 23 - 34, 31.12.1969

Abstract

The author points out in the study that there is a potentiality for production of tomatoes in Turkey, but there are too many varieties and due to their low qualities and yields as compared with other export countries, production cost is high. Inefficiency in the organization of marketing makes for high costs. Tur key is in a better position to grow field tomatoes for processing industry than most of the importing countries. But there are big competitors for Turkey in international trade of either fresh or processed tomatoes. It is a fact that Tur key has to cross longer distances to reach European market than the other competitive countries. He reaches the conclusion that Turkey has to concentrate her efforts on processing of tomatoes for export purpose.

References

  • Bayraktar, Kazım, 1953. Sebze Bahçelerinde Yetiştirilen Yerli ve Amerikan Domates Çeşitlerinin Özellikleri ve Teknolojik Değerleri Üzerinde Mukayeseli Araştırmalar.
  • Enquête sur la Production de fruits et légumes êtes perspectives. OCDE. DAA/1686 14. Fev. 1967. Fruit Intelligence Décembre 1968.
  • Sebze ve Meyve İşleme Sanayii, Devlet Planlama Teşkilatı 1967.
  • Transit-Courier, Münchener Aufgabe 1968. Vegetable improvement and seed production research centre, a joint VAR-FAO-UNDP project Ministry of Agriculture-Dokki, Giza SF/U.AR/39 No: 182/PHP/J.Coudert.
  • Yücel, Ayhan, 1968. Domateslerin Pazarlanması (Seminer notları).
  • Yücel, Ayhan, R. Schumann, 1968. Problems of Marketing Fresh Tomatoes in Turkey 1968 Yalova.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Engineering (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Ayhan Yücel This is me

Publication Date December 31, 1969
Submission Date January 1, 1969
Acceptance Date January 31, 1969
Published in Issue Year 1969 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yücel, A. (1969). Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları. Bahçe, 2(2), 23-34.
AMA Yücel A. Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları. Bahçe. December 1969;2(2):23-34.
Chicago Yücel, Ayhan. “Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları”. Bahçe 2, no. 2 (December 1969): 23-34.
EndNote Yücel A (December 1, 1969) Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları. Bahçe 2 2 23–34.
IEEE A. Yücel, “Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları”, Bahçe, vol. 2, no. 2, pp. 23–34, 1969.
ISNAD Yücel, Ayhan. “Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları”. Bahçe 2/2 (December1969), 23-34.
JAMA Yücel A. Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları. Bahçe. 1969;2:23–34.
MLA Yücel, Ayhan. “Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları”. Bahçe, vol. 2, no. 2, 1969, pp. 23-34.
Vancouver Yücel A. Türkiye’de Domatesin Pazarlama Sorunları. Bahçe. 1969;2(2):23-34.

BAHCE Journal
bahcejournal@gmail.com
https://bahcejournal.org
Atatürk Horticultural Central Research Institute, Yalova 77100 TÜRKİYE
X (Twitter)LinkedinFacebookInstagram