Research Article
BibTex RIS Cite

Hazırlık Sınıflarında Anadili Arapça Olmayan Öğrencilerin Yaşadığı Psikolojik Problemler, Sebepleri ve Bu Sebeplerin Çözümüne Dair Öneriler

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 130 - 148, 25.12.2024

Abstract

Bu çalışma, ana dili Arapça olmayanlara Arapça öğretiminde yaşanan problemlerden önemli bir problem olan ikinci bir yabancı dil olarak hazırlık sınıfında Arap dilini öğrenen öğrencilerin çektiği psikolojik zorlukları ele almaktadır. Araştırma, dil öğretimine yönelik modern yaklaşımlarda öğretim işleminin özü sayıldığından öğrenciye odaklanmaktadır. Çalışmanın ekseni; tüm unsurları ve dayanakları itibariyle yabancı dil eğitiminin plan ve programları, yöntemleri ve bu öğretimde görülen başarının delilleri etrafında dönmektedir. Öğretim; öğretmen, mesaj (ileti) ve öğrenci olmak üzere üç temel unsurdan oluşan iletişimsel bir eylemdir. Öğretmen mesajı yani iletiyi gönderen kişiyken, mesaj; öğretilmesi ve öğrenciye ulaştırılması talep edilen şeydir. Üçüncü unsur, öğretmenin mesajını ilettiği kimse yani öğrenci olarak addedilmektedir. Ne var ki öğrenci kitlesinde problemlerin var olması, sarf edilen tüm çabaların yok (zayi) olmasına ve öğretmenin iletmek istediği mesajın kendisine ulaşmamasına sebep olacaktır. Yukarıda zikredilenlerden hareketle, bu çalışma; korku, gerginlik, öz güven eksikliği ve savunma mekanizması zayıflığı gibi öğrenci kitlesinin karşılaştığı problemlere ışık tutmaya odaklanmıştır. Bu vesileyle bu çalışmada adları zikredilen araştırmacılar, bahsi geçen problemleri belirledikten sonra; bu problemlerin sebeplerini ortaya çıkarmaya ve bu sebeplerin çözümüne ilişkin uygun öneriler sunmaya çalışmıştır. Son olarak söz konusu iki araştırmacı, bu çalışmada analitik nitel çözümleme yöntemine başvurmuştur.

References

  • Abdullah, Ömer es-Sıddık. (2008). Ta'lîmu'l-Lugati'l-'Arabiyyeti li Ğayri’n-Nâtikîne bihâ, et-Turuk, el-Esâlib, el-Vesâil, ed-Dâru’l-‘Alamiyye, Mısır.
  • ALNahar, Tarraf Tareq. (2016). Enmâtu't-Tevâsul Gayri'l-Lafzî fi'ş-Şi'ril Arabî, Fas, Agadir.
  • Brenz, Mark. (2016). Mu'allimu’d-Dakâ'iki’l-Hams, Çeviri: Muhammed Bilal El Ciyusi, Körfez Ülkeleri Eğitim Ofisi, Riyad.
  • Dukah, Hasan Muhammed. (2004). el-Hasr en-Nefsî el-Luğavî ve Devruhu fi Ta'allum el-Luğa el-Hedef, Arap Dili Araştırmaları Dergisi, Sayı 22, Hartum.
  • el-Avadi, Seyyid Muhammed. (2016). Muavvikat Ta'lîm el-'Arabiyye fi’l-Câmi'âti’l-ʻÂlemiyye, Kral Abdulaziz Uluslararası Dil Hizmetleri Merkezi, Riyad.
  • el-Beytar, Nejla. (2017) "el-Muşkilet ve el-Tahaddiyat elleti Tuvacihu Ed-Darisine li-Luğati'l-Arabiyyeti li Ğayri'n-Nâtikîne Biha, Uluslararası Konferans Kitabı: Arapça Öğrenenler İçin Dil Eğitimi, Arap Dili Bölümü, Kerala Üniversitesi, Hindistan.
  • el-Useyli, Abdulaziz. (1999). en-Nazariyyâtu’l-Lugaviyye ve’n-Nefsiyye ve Ta'lîmu’l-'Arabiyye, Kral Fahd Kütüphanesi, Suudi Arabistan.
  • er-Racihi, Abdeh. (2013). 'Ilmu’l-Lugati’t-Tatbîkiyyi ve Ta'lîmi’l-'Arabiyyeti, Dar ul-Ma'rifa, Mısır.
  • eş-Şayi, Ali B. Câser. (2020). Ta'lîmu’l-Luğati’l-'Arabiyye li’ğayri’n-Natigine biha Ma beyne es-Suhule ve’s-Suube, Kral Suud Üniversitesi, İslami Araştırmalar Dergisi, Daru'l-Ulûm Fakültesi, Minya Üniversitesi.
  • Fethi Ali Yunus ve Muhammed Abdurrauf El Şeyh. (2003). el-Merci' fi Ta'lîmi’l-'Arabiyye li’l-Ecânib mine’n-Nazariyye li’t-Tatbîk, Vahba Kütüphanesi, Kahire.
  • Nevâl, Muhammed Atiya. (1994). ʻİlmu’n-Nefsi’l-Lugavî, Kahire, Akademik Kütüphane.
  • Seyyid Yusuf, Hassan. (2017). Ehemmiyyetu’d-Devâfiʻ fî Teallumi’l-Luğati’l-ʻArabiyye ve Âliyât İstişâratihâ Lede’t-Tullâbi’l-Etrâk, Tarih: 01.03.2023, Site Bağlantısı: https://www.m-a-arabia.com/vb/showthread.php?t=25293
  • Şeyh Abdusselam, Ahmed. (2006). el-Luğaviyyat el-'Âmme Medhal İslamiyye ve Mavdû'ât Muhtâra, İslam Üniversitesi, Malezya.
  • Tuayma, Ruşdi. (1989). Arapça Öğretimi: Ta'lîmu’l-'Arabiyye li Ğayri’n-Nâtikîn, Menâhicuhû ve Esâlîbuhû, İslam Eğitimi, Bilim ve Kültür Teşkilatı Yayınları, Rabat.
  • Tuayma, Ruşdi. (2006). el-İttisâlu’l-Luğavî fî Muctemai’l-Marife, Arap Dil Araştırmaları Dergisi, Hartum Uluslararası Enstitüsü, Sudan, Sayılar 23/24.

المشكلات النَّفسيَّة الّتي يعاني منها طُلَّاب اللغة العربيَّة من غير النّاطقين بها في الصّفّ التحضيريّ أسبابها واقتراح الحلول لها

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 130 - 148, 25.12.2024

Abstract

يُحاول هذا البحث أن يُعالج مُشكلة مُهمّة من مشُكلات تعليم اللغة العربية للنّاطقين بغيرها وهي الصُّعوبات النَّفسيَّة الّتي يُعاني منها طُلَّاب الصَّف التَّحضيريّ عندَ تَعَلُّمهم اللغة العربيَّة كَلُغةٍ ثانية. ويُركّز البحث على الـمُتَعَلِّم كونه يُعَدُّ في الـمَداخل الحديثة في تعليم اللُّغات جوهر العمليّة التَّعليميَّة، والمحور الذّي تدور حوله ومن أجلهِ كلّ الخِطَّط والبرامج، والمناهج، ونجاحه دليل على نجاح المؤسّسة بكامل أركانها وعناصرها. وبما أنَّ التعليم عمليّة تواصليّة اتِّصالية عناصرها الـمُعَلِّم وهو الـمُرسِل، والرِّسالة وهي اللُّغة الـمُراد تعليمها وإيصالها أمَّا العنصر الثالث فهو الـمُرسَل إليهِ وهو الـمُتعلِّم، ووجود الـمُشكلة في الـمُستقبِل أو الـمُرسَل إليهِ سيؤدي إلى ضَياع كلّ المجهودات المبذولة، وإلى عدم وصول الرِّسالة. وانطلاقًا ممّا سبق فإنَّ هذا البحث يُركِّزُ على تسليط الضَّوء على الـمشكلات الَّتي تواجه الـمُتَعَلِّم، كالخوف والتَّوتُّر وفقدان الدّافعيّة والحصر النَّفسي، وغيرها ويحاول الباحثان في هذه الدِّراسة بعدَ أن عايَنا هذِهِ المشكلات مُعاينةً مُباشرةً الكشفَ عن أسبابها، واقتراح الحلول المناسبة لها، كما سيعتمد الباحثان في هذه الدِّراسة على الـمَنهج الوصفيّ التَّحليليّ

References

  • Abdullah, Ömer es-Sıddık. (2008). Ta'lîmu'l-Lugati'l-'Arabiyyeti li Ğayri’n-Nâtikîne bihâ, et-Turuk, el-Esâlib, el-Vesâil, ed-Dâru’l-‘Alamiyye, Mısır.
  • ALNahar, Tarraf Tareq. (2016). Enmâtu't-Tevâsul Gayri'l-Lafzî fi'ş-Şi'ril Arabî, Fas, Agadir.
  • Brenz, Mark. (2016). Mu'allimu’d-Dakâ'iki’l-Hams, Çeviri: Muhammed Bilal El Ciyusi, Körfez Ülkeleri Eğitim Ofisi, Riyad.
  • Dukah, Hasan Muhammed. (2004). el-Hasr en-Nefsî el-Luğavî ve Devruhu fi Ta'allum el-Luğa el-Hedef, Arap Dili Araştırmaları Dergisi, Sayı 22, Hartum.
  • el-Avadi, Seyyid Muhammed. (2016). Muavvikat Ta'lîm el-'Arabiyye fi’l-Câmi'âti’l-ʻÂlemiyye, Kral Abdulaziz Uluslararası Dil Hizmetleri Merkezi, Riyad.
  • el-Beytar, Nejla. (2017) "el-Muşkilet ve el-Tahaddiyat elleti Tuvacihu Ed-Darisine li-Luğati'l-Arabiyyeti li Ğayri'n-Nâtikîne Biha, Uluslararası Konferans Kitabı: Arapça Öğrenenler İçin Dil Eğitimi, Arap Dili Bölümü, Kerala Üniversitesi, Hindistan.
  • el-Useyli, Abdulaziz. (1999). en-Nazariyyâtu’l-Lugaviyye ve’n-Nefsiyye ve Ta'lîmu’l-'Arabiyye, Kral Fahd Kütüphanesi, Suudi Arabistan.
  • er-Racihi, Abdeh. (2013). 'Ilmu’l-Lugati’t-Tatbîkiyyi ve Ta'lîmi’l-'Arabiyyeti, Dar ul-Ma'rifa, Mısır.
  • eş-Şayi, Ali B. Câser. (2020). Ta'lîmu’l-Luğati’l-'Arabiyye li’ğayri’n-Natigine biha Ma beyne es-Suhule ve’s-Suube, Kral Suud Üniversitesi, İslami Araştırmalar Dergisi, Daru'l-Ulûm Fakültesi, Minya Üniversitesi.
  • Fethi Ali Yunus ve Muhammed Abdurrauf El Şeyh. (2003). el-Merci' fi Ta'lîmi’l-'Arabiyye li’l-Ecânib mine’n-Nazariyye li’t-Tatbîk, Vahba Kütüphanesi, Kahire.
  • Nevâl, Muhammed Atiya. (1994). ʻİlmu’n-Nefsi’l-Lugavî, Kahire, Akademik Kütüphane.
  • Seyyid Yusuf, Hassan. (2017). Ehemmiyyetu’d-Devâfiʻ fî Teallumi’l-Luğati’l-ʻArabiyye ve Âliyât İstişâratihâ Lede’t-Tullâbi’l-Etrâk, Tarih: 01.03.2023, Site Bağlantısı: https://www.m-a-arabia.com/vb/showthread.php?t=25293
  • Şeyh Abdusselam, Ahmed. (2006). el-Luğaviyyat el-'Âmme Medhal İslamiyye ve Mavdû'ât Muhtâra, İslam Üniversitesi, Malezya.
  • Tuayma, Ruşdi. (1989). Arapça Öğretimi: Ta'lîmu’l-'Arabiyye li Ğayri’n-Nâtikîn, Menâhicuhû ve Esâlîbuhû, İslam Eğitimi, Bilim ve Kültür Teşkilatı Yayınları, Rabat.
  • Tuayma, Ruşdi. (2006). el-İttisâlu’l-Luğavî fî Muctemai’l-Marife, Arap Dil Araştırmaları Dergisi, Hartum Uluslararası Enstitüsü, Sudan, Sayılar 23/24.

Psychological problems experienced by non-native speakers of the Arabic language in the preparatory class causes and propose solutions

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 130 - 148, 25.12.2024

Abstract

This research attempts to address an important problem of teaching Arabic to non-native speakers which is the psychological difficulties experienced by preparatory students when they learn Arabic as a second language. The research focuses on the learner, as he is considered in the modern approaches to teaching languages the essence of the educational process. And the axis around which all plans, programs, and curricula revolve, and its success is evidence of the success of the institution with all its pillars and elements. Since education is a communicative process, its elements are the teacher, who is the sender, and the message, which is the language to be taught and delivered. The third element is the addressee, who is the learner. The presence of the problem in the future or the addressee will lead to the loss of all the efforts made, and to the non-delivery of the message. Based on the foregoing, this research focuses on shedding light on the problems facing the learner, such as fear, tension, loss of motivation, psychological confinement, and others. The study is based on the descriptive analytical method.

References

  • Abdullah, Ömer es-Sıddık. (2008). Ta'lîmu'l-Lugati'l-'Arabiyyeti li Ğayri’n-Nâtikîne bihâ, et-Turuk, el-Esâlib, el-Vesâil, ed-Dâru’l-‘Alamiyye, Mısır.
  • ALNahar, Tarraf Tareq. (2016). Enmâtu't-Tevâsul Gayri'l-Lafzî fi'ş-Şi'ril Arabî, Fas, Agadir.
  • Brenz, Mark. (2016). Mu'allimu’d-Dakâ'iki’l-Hams, Çeviri: Muhammed Bilal El Ciyusi, Körfez Ülkeleri Eğitim Ofisi, Riyad.
  • Dukah, Hasan Muhammed. (2004). el-Hasr en-Nefsî el-Luğavî ve Devruhu fi Ta'allum el-Luğa el-Hedef, Arap Dili Araştırmaları Dergisi, Sayı 22, Hartum.
  • el-Avadi, Seyyid Muhammed. (2016). Muavvikat Ta'lîm el-'Arabiyye fi’l-Câmi'âti’l-ʻÂlemiyye, Kral Abdulaziz Uluslararası Dil Hizmetleri Merkezi, Riyad.
  • el-Beytar, Nejla. (2017) "el-Muşkilet ve el-Tahaddiyat elleti Tuvacihu Ed-Darisine li-Luğati'l-Arabiyyeti li Ğayri'n-Nâtikîne Biha, Uluslararası Konferans Kitabı: Arapça Öğrenenler İçin Dil Eğitimi, Arap Dili Bölümü, Kerala Üniversitesi, Hindistan.
  • el-Useyli, Abdulaziz. (1999). en-Nazariyyâtu’l-Lugaviyye ve’n-Nefsiyye ve Ta'lîmu’l-'Arabiyye, Kral Fahd Kütüphanesi, Suudi Arabistan.
  • er-Racihi, Abdeh. (2013). 'Ilmu’l-Lugati’t-Tatbîkiyyi ve Ta'lîmi’l-'Arabiyyeti, Dar ul-Ma'rifa, Mısır.
  • eş-Şayi, Ali B. Câser. (2020). Ta'lîmu’l-Luğati’l-'Arabiyye li’ğayri’n-Natigine biha Ma beyne es-Suhule ve’s-Suube, Kral Suud Üniversitesi, İslami Araştırmalar Dergisi, Daru'l-Ulûm Fakültesi, Minya Üniversitesi.
  • Fethi Ali Yunus ve Muhammed Abdurrauf El Şeyh. (2003). el-Merci' fi Ta'lîmi’l-'Arabiyye li’l-Ecânib mine’n-Nazariyye li’t-Tatbîk, Vahba Kütüphanesi, Kahire.
  • Nevâl, Muhammed Atiya. (1994). ʻİlmu’n-Nefsi’l-Lugavî, Kahire, Akademik Kütüphane.
  • Seyyid Yusuf, Hassan. (2017). Ehemmiyyetu’d-Devâfiʻ fî Teallumi’l-Luğati’l-ʻArabiyye ve Âliyât İstişâratihâ Lede’t-Tullâbi’l-Etrâk, Tarih: 01.03.2023, Site Bağlantısı: https://www.m-a-arabia.com/vb/showthread.php?t=25293
  • Şeyh Abdusselam, Ahmed. (2006). el-Luğaviyyat el-'Âmme Medhal İslamiyye ve Mavdû'ât Muhtâra, İslam Üniversitesi, Malezya.
  • Tuayma, Ruşdi. (1989). Arapça Öğretimi: Ta'lîmu’l-'Arabiyye li Ğayri’n-Nâtikîn, Menâhicuhû ve Esâlîbuhû, İslam Eğitimi, Bilim ve Kültür Teşkilatı Yayınları, Rabat.
  • Tuayma, Ruşdi. (2006). el-İttisâlu’l-Luğavî fî Muctemai’l-Marife, Arap Dil Araştırmaları Dergisi, Hartum Uluslararası Enstitüsü, Sudan, Sayılar 23/24.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Arabic
Subjects Law and Humanities
Journal Section Research Articles
Authors

Alaaddin Kiraz 0000-0003-0475-8911

Hazem Kajouj 0000-0002-2458-6945

Publication Date December 25, 2024
Submission Date August 20, 2024
Acceptance Date October 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

ISNAD Kiraz, Alaaddin - Kajouj, Hazem. “المشكلات النَّفسيَّة الّتي يعاني منها طُلَّاب اللغة العربيَّة من غير النّاطقين بها في الصّفّ التحضيريّ أسبابها واقتراح الحلول لها”. BALAGH - Journal of Islamic and Humanities Studies 4/2 (December 2024), 130-148.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)