Bu çalışma, ana dili Arapça olmayanlara Arapça öğretiminde yaşanan problemlerden önemli bir problem olan ikinci bir yabancı dil olarak hazırlık sınıfında Arap dilini öğrenen öğrencilerin çektiği psikolojik zorlukları ele almaktadır. Araştırma, dil öğretimine yönelik modern yaklaşımlarda öğretim işleminin özü sayıldığından öğrenciye odaklanmaktadır. Çalışmanın ekseni; tüm unsurları ve dayanakları itibariyle yabancı dil eğitiminin plan ve programları, yöntemleri ve bu öğretimde görülen başarının delilleri etrafında dönmektedir. Öğretim; öğretmen, mesaj (ileti) ve öğrenci olmak üzere üç temel unsurdan oluşan iletişimsel bir eylemdir. Öğretmen mesajı yani iletiyi gönderen kişiyken, mesaj; öğretilmesi ve öğrenciye ulaştırılması talep edilen şeydir. Üçüncü unsur, öğretmenin mesajını ilettiği kimse yani öğrenci olarak addedilmektedir. Ne var ki öğrenci kitlesinde problemlerin var olması, sarf edilen tüm çabaların yok (zayi) olmasına ve öğretmenin iletmek istediği mesajın kendisine ulaşmamasına sebep olacaktır. Yukarıda zikredilenlerden hareketle, bu çalışma; korku, gerginlik, öz güven eksikliği ve savunma mekanizması zayıflığı gibi öğrenci kitlesinin karşılaştığı problemlere ışık tutmaya odaklanmıştır. Bu vesileyle bu çalışmada adları zikredilen araştırmacılar, bahsi geçen problemleri belirledikten sonra; bu problemlerin sebeplerini ortaya çıkarmaya ve bu sebeplerin çözümüne ilişkin uygun öneriler sunmaya çalışmıştır. Son olarak söz konusu iki araştırmacı, bu çalışmada analitik nitel çözümleme yöntemine başvurmuştur.
يُحاول هذا البحث أن يُعالج مُشكلة مُهمّة من مشُكلات تعليم اللغة العربية للنّاطقين بغيرها وهي الصُّعوبات النَّفسيَّة الّتي يُعاني منها طُلَّاب الصَّف التَّحضيريّ عندَ تَعَلُّمهم اللغة العربيَّة كَلُغةٍ ثانية. ويُركّز البحث على الـمُتَعَلِّم كونه يُعَدُّ في الـمَداخل الحديثة في تعليم اللُّغات جوهر العمليّة التَّعليميَّة، والمحور الذّي تدور حوله ومن أجلهِ كلّ الخِطَّط والبرامج، والمناهج، ونجاحه دليل على نجاح المؤسّسة بكامل أركانها وعناصرها. وبما أنَّ التعليم عمليّة تواصليّة اتِّصالية عناصرها الـمُعَلِّم وهو الـمُرسِل، والرِّسالة وهي اللُّغة الـمُراد تعليمها وإيصالها أمَّا العنصر الثالث فهو الـمُرسَل إليهِ وهو الـمُتعلِّم، ووجود الـمُشكلة في الـمُستقبِل أو الـمُرسَل إليهِ سيؤدي إلى ضَياع كلّ المجهودات المبذولة، وإلى عدم وصول الرِّسالة. وانطلاقًا ممّا سبق فإنَّ هذا البحث يُركِّزُ على تسليط الضَّوء على الـمشكلات الَّتي تواجه الـمُتَعَلِّم، كالخوف والتَّوتُّر وفقدان الدّافعيّة والحصر النَّفسي، وغيرها ويحاول الباحثان في هذه الدِّراسة بعدَ أن عايَنا هذِهِ المشكلات مُعاينةً مُباشرةً الكشفَ عن أسبابها، واقتراح الحلول المناسبة لها، كما سيعتمد الباحثان في هذه الدِّراسة على الـمَنهج الوصفيّ التَّحليليّ
This research attempts to address an important problem of teaching Arabic to non-native speakers which is the psychological difficulties experienced by preparatory students when they learn Arabic as a second language. The research focuses on the learner, as he is considered in the modern approaches to teaching languages the essence of the educational process. And the axis around which all plans, programs, and curricula revolve, and its success is evidence of the success of the institution with all its pillars and elements. Since education is a communicative process, its elements are the teacher, who is the sender, and the message, which is the language to be taught and delivered. The third element is the addressee, who is the learner. The presence of the problem in the future or the addressee will lead to the loss of all the efforts made, and to the non-delivery of the message. Based on the foregoing, this research focuses on shedding light on the problems facing the learner, such as fear, tension, loss of motivation, psychological confinement, and others. The study is based on the descriptive analytical method.
Primary Language | Arabic |
---|---|
Subjects | Law and Humanities |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | August 20, 2024 |
Acceptance Date | October 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |