Bu çalışmanın amacı, gerçek yaşamdan alınmış Disiplinler Arası Matematiksel Modelleme (DMM) etkinliklerini uygulama sürecinde ortaya çıkan matematiksel liderlik türlerini belirlemektir. Bu amaçla, araştırmacılar bir matematik ve bir fen bilimleri öğretmeni ile birlikte çalışarak disiplinlerarası iki etkinlik (Dere Problemi ve Enerji Tasarruf Problemi) geliştirmiştir. Etkinlikler Türkiye'nin Doğu bölgesinde bir il merkezinde 7. sınıfta öğrenim gören 3 ve 4 kişilik (11-12 yaş) iki gruba uygulanmıştır. Uygulama sürecinde öğrenciler matematik ve fen bilimleri ile ilgili bilgilerini bütünleşik bir yapıda kullanarak kendi matematiksel ve bilimsel fikirlerini ortaya atmış, bu fikirlerini grup içi tartışmalarla destekleyerek birbirinden farklı modeller (ürün) ortaya koymuşlardır. Model oluşturma sürecinde grup içinde bazı öğrencilerin matematiksel liderliklerinin ön plana çıktığı görülmüştür.
The aim of this study is to determine the types of mathematical leadership that emerge in the process of applying Interdisciplinary Mathematical Modeling activities taken from real life. For this purpose, the researchers, working with a mathematics teacher and a science teacher, developed two interdisciplinary activities (the Stream Problem and the Energy Saving Problem). The activities were implemented in two groups of 3 and 4 students (11-12 years of age) studying in the 7th grade in a provincial center in the Eastern region of Turkey. In the application process, students put forward their own mathematical and scientific ideas by using their knowledge of mathematics and science in an integrated structure, and by supporting these ideas with group discussions, they produced different models (products). In the process of creating a model, it was observed that some students' came forth within the group, with their mathematical leaderships.
Interdisciplinary mathematical modeling mathematical leadership middle school mathematics classroom
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | June 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |