BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Şekil Oluşturma Düzeylerinin Bazı Değişkenlerle İlişkisi

Year 2016, , 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.54491

Abstract

 Araştırmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının şekil oluşturma düzeylerini belirlemek ve bazı değişkenler ile ilişkilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın amacı doğrultusunda tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, ilköğretim matematik öğretmenliğinde okuyan 47 birinci sınıf, 86 ikinci sınıf, 82 üçüncü sınıf ve 77 dördüncü sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 290 öğrenciden ibarettir. Araştırmanın verilerini, “şekil oluşturma düzeyleri belirleme testi” ile elde edilen veriler ile cinsiyet, sınıf ve kümülatif ortalama değişkenleri oluşturmaktadır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde hesaplamalarının yanı sıra  “İlişkisiz Örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi” ve “İlişkisiz Örneklemler t Testi” istatistiği kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğrencilerin şekil oluşturma düzeylerinin ilk dört düzeyde yığıldığı ve daha üst düzeye ulaşan öğrenci sayısının oldukça az olduğu görülmüştür. Öğrencilerin şekil oluşturma düzeyleri ile cinsiyetleri arasında kız öğrencilerin lehine anlamlı fark bulunmuştur. Ayrıca, şekil oluşturma düzeyleri ile sınıf düzeyleri ve kümülatif puanları arasında da anlamlı fark bulunmuştur.

References

  • Armstrong, J.M. (1981). Achievement and participation of women in mathematics. Results of two national surveys. Journal for Research in Mathematics Education. 12, 356-372.
  • Baykul, Y (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (6-8. sınıflar). Ankara, Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk,Ş. (2001). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Clements, D.H., & Battista, M.T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, 420-464. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Clements, D.H., Battista, M.T., Sarama, J. & Swaminathan, S. (1997). Development of students’ spatial thinking in a unit on geometric motions and area. The Elementary School Journal. 98(2), 171-186.
  • Clements, D.H., Sarama, J. & Wilson, D.C. (2001). Composition of geometric figures. Proceedings Of The 25 th Conference Of The International Group For The Psychology Of Mathematics Education: Vol. 2. pp (273-280). Ultrecht- The Netherlands,
  • Clements, D.H., Wilson, D.C. & Sarama, J. (2004). Young children’s composition of geometric figures: a learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning: 6(2), 163-184.
  • Clements, D.H. & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math the learning trajectories approach. Madison Ave, Newyork. Routledge.
  • Duatepe, A. (2000). An Investigation on the relationship between van hiele geometric level of thinking and demographic variables for preservice elementary school teachers. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ethington, C.A. & Wolfle, L.M. (1984). Sex differences in a causal model of mathematics achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 15 (5), 361-377.
  • Fennema, E. & Sherman, J.A. (1978). Sex-related differences in mathematics achievement and related factors: a further study. Journal for Research in Mathematics Education, 7 (3), 189-203.
  • Fennema, E. & Tartre, L.A. (1985). The use of spatial visualization in mathematics by girls and boys. Journal for Research in Mathematics Education, 16 (3), 184-206.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2003). How to design and evaluate research in education. Boston: McGrawHill.
  • Gündoğdu-Alaylı, F. (2012). Geometride şekil oluşturma ve şekli parçalarına ayırma çalışmalarında ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin düşünme süreçlerinin incelenmesi ve bu süreçteki düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Gündoğdu-Alaylı,F. & Türrnüklü, E. (2014). Ortaokul öğrencilerinin geometrik şekil oluşturma düzeylerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yayında.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. (17. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Linn, M.C. & Petersen, A.C. (1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: a-meta analysis. Child Development, 56, 1479-1498.
  • Mansfield, H. & Scott, J. (1990). Young children solving spatial problems. In G. Booker ve P. Cobb ve T. N. De Mendicuti (Eds.). Proceedings of the 14th Annual Conference of The International Group for The Psychology of Mathematics Education: Vol. 2. (pp. 275-282). Oaxlepec, Mexico.
  • Markopoulos, Ch., Potari, D. & Schini, E. (2007). The process of composition and decomposition of geometric figures within the frame of dynamic transformations. Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education: (pp. 1042-1051). Larnaca, Cyprus.
  • McClurg, P.A. & Chaille, C. (1987). Computer games: environments for developing spatial cognition. Journal of Educational Computing Research, 3(1), 95-111.
  • Mcgee, M.G. (1979). Human spatial abilities: sources of sex differences. New York: Praeger.
  • Olkun, S. & Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology.2 (4),
  • Pepin, M., Beaulie, R., Matte, R. & LeRoux,Y. (1985). Microcomputer gamer and sex-related differences: spatial, verbal and mathematical abilities. Psychological Reports, 56, 783-786.
  • Roorda, J. (1994). Visual perception, spatial visualization and engineering drawing. Engineering Design Graphics Journal. 58, 12-21.
  • Sarama, J., Clements, D.H. & Vukelic, E. B. (1996). Role of computer manipulative ın fostering specific psychological/mathematical processes. In E. Jakubowski ve D. Watkins ve H. Biske (Eds.). Proceedings of The Eighteenth Annual Meeting of The North America Chapter of The International Group for The Psychology of Mathematics Education. Vol. 2, pp: 567-572. Columbus, OH.
  • Struchens, M. E., Harris, K.A. and Martin, W. G. (2001). Assesing geometric and measurement understanding using manipulatives. Mathematics Teaching in the Middle School, (6)7, 402-405.
  • Tan, Ş. (2007). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tartre, L.A.(1990). Spatial orientation skill and mathematical problem solving. Journal for Research in Matehmatics Education, 21 (3), 216-229.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turgut, M. (2010). Teknoloji destekli lineer cebir öğretiminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Wilson, D.C. (2002). Young children’s composition of geometric figures: a learning trajectory. Doktora Tezi, The State University, Buffalo, New York.
Year 2016, , 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.54491

Abstract

References

  • Armstrong, J.M. (1981). Achievement and participation of women in mathematics. Results of two national surveys. Journal for Research in Mathematics Education. 12, 356-372.
  • Baykul, Y (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (6-8. sınıflar). Ankara, Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk,Ş. (2001). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Clements, D.H., & Battista, M.T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, 420-464. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Clements, D.H., Battista, M.T., Sarama, J. & Swaminathan, S. (1997). Development of students’ spatial thinking in a unit on geometric motions and area. The Elementary School Journal. 98(2), 171-186.
  • Clements, D.H., Sarama, J. & Wilson, D.C. (2001). Composition of geometric figures. Proceedings Of The 25 th Conference Of The International Group For The Psychology Of Mathematics Education: Vol. 2. pp (273-280). Ultrecht- The Netherlands,
  • Clements, D.H., Wilson, D.C. & Sarama, J. (2004). Young children’s composition of geometric figures: a learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning: 6(2), 163-184.
  • Clements, D.H. & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math the learning trajectories approach. Madison Ave, Newyork. Routledge.
  • Duatepe, A. (2000). An Investigation on the relationship between van hiele geometric level of thinking and demographic variables for preservice elementary school teachers. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ethington, C.A. & Wolfle, L.M. (1984). Sex differences in a causal model of mathematics achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 15 (5), 361-377.
  • Fennema, E. & Sherman, J.A. (1978). Sex-related differences in mathematics achievement and related factors: a further study. Journal for Research in Mathematics Education, 7 (3), 189-203.
  • Fennema, E. & Tartre, L.A. (1985). The use of spatial visualization in mathematics by girls and boys. Journal for Research in Mathematics Education, 16 (3), 184-206.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2003). How to design and evaluate research in education. Boston: McGrawHill.
  • Gündoğdu-Alaylı, F. (2012). Geometride şekil oluşturma ve şekli parçalarına ayırma çalışmalarında ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin düşünme süreçlerinin incelenmesi ve bu süreçteki düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Gündoğdu-Alaylı,F. & Türrnüklü, E. (2014). Ortaokul öğrencilerinin geometrik şekil oluşturma düzeylerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yayında.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. (17. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Linn, M.C. & Petersen, A.C. (1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: a-meta analysis. Child Development, 56, 1479-1498.
  • Mansfield, H. & Scott, J. (1990). Young children solving spatial problems. In G. Booker ve P. Cobb ve T. N. De Mendicuti (Eds.). Proceedings of the 14th Annual Conference of The International Group for The Psychology of Mathematics Education: Vol. 2. (pp. 275-282). Oaxlepec, Mexico.
  • Markopoulos, Ch., Potari, D. & Schini, E. (2007). The process of composition and decomposition of geometric figures within the frame of dynamic transformations. Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education: (pp. 1042-1051). Larnaca, Cyprus.
  • McClurg, P.A. & Chaille, C. (1987). Computer games: environments for developing spatial cognition. Journal of Educational Computing Research, 3(1), 95-111.
  • Mcgee, M.G. (1979). Human spatial abilities: sources of sex differences. New York: Praeger.
  • Olkun, S. & Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology.2 (4),
  • Pepin, M., Beaulie, R., Matte, R. & LeRoux,Y. (1985). Microcomputer gamer and sex-related differences: spatial, verbal and mathematical abilities. Psychological Reports, 56, 783-786.
  • Roorda, J. (1994). Visual perception, spatial visualization and engineering drawing. Engineering Design Graphics Journal. 58, 12-21.
  • Sarama, J., Clements, D.H. & Vukelic, E. B. (1996). Role of computer manipulative ın fostering specific psychological/mathematical processes. In E. Jakubowski ve D. Watkins ve H. Biske (Eds.). Proceedings of The Eighteenth Annual Meeting of The North America Chapter of The International Group for The Psychology of Mathematics Education. Vol. 2, pp: 567-572. Columbus, OH.
  • Struchens, M. E., Harris, K.A. and Martin, W. G. (2001). Assesing geometric and measurement understanding using manipulatives. Mathematics Teaching in the Middle School, (6)7, 402-405.
  • Tan, Ş. (2007). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tartre, L.A.(1990). Spatial orientation skill and mathematical problem solving. Journal for Research in Matehmatics Education, 21 (3), 216-229.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turgut, M. (2010). Teknoloji destekli lineer cebir öğretiminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Wilson, D.C. (2002). Young children’s composition of geometric figures: a learning trajectory. Doktora Tezi, The State University, Buffalo, New York.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Elif Türnüklü

Funda Gündoğdu Alaylı This is me

Ayşe Simge Ergin This is me

Burcu Nur Baştürk Şahin This is me

Publication Date June 26, 2016
Submission Date June 26, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Türnüklü, E., Gündoğdu Alaylı, F., Ergin, A. S., Baştürk Şahin, B. N. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Şekil Oluşturma Düzeylerinin Bazı Değişkenlerle İlişkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1). https://doi.org/10.17522/nefefmed.54491