Bu araştırmada ilköğretim
öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygılarının ve tutumlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlamıştır. Bu amaçla, 2010-2011 öğretim
yılı bahar döneminde Şanlıurfa ilindeki 4. ve 7. Sınıftan seçilen toplam 437
öğrenciye matematik tutum ölçeği ve matematik dersi kaygı ölçeği uygulanmıştır.
Sonuç olarak ilköğretim öğrencilerin matematiğe yönelik kaygıları cinsiyet,
anne mesleği, baba mesleği, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, aylık
gelir ve destek eğitim alma değişkenlerine göre değişmezken, sınıf düzeyi,
kardeş sayısı, karne notu ve matematiği sevmede etkili kişi değişkenlerine göre
farklılık göstermektedir. İlköğretim öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları
cinsiyet, anne mesleği, baba mesleği, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu,
aylık gelir, kardeş sayısı ve karne notu değişkenlerine göre değişmezken, sınıf
düzeyi, destek eğitim alma ve matematiği sevmede etkili kişi değişkenlerine
göre farklılık göstermektedir. Matematiğe yönelik kaygı ile tutum arasında
pozitif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur . Araştırma sonuçları
hakkında öğretmen ve aileler bilgilendirilirse, öğrenci kaygılarını azaltmaya
dönük fikirler üretilebilir.
The aim of this research was to examine the
anxieties and attitudes of elementary school students towards mathematics in
terms of various variables. For this purpose, mathematics attitude scale and
mathematics lesson anxiety scale were conducted to total of 437 students
selected from the 4th and 7th grade in Şanlıurfa in the spring semester of
2010-2011 academic year. As a result, primary school students' anxieties toward
mathematics do not differ according to gender, parents’ occupation, parents’
education status, monthly income level and taking or not extra support course. Besides, students' anxieties toward
mathematics differ according to variables of class level, number of siblings,
math scores and the person who encourage them to love mathematics. The attitudes
of primary school students towards mathematics do not differ according to the
variables of gender, mother 's and father' s profession, parents’ education
status, family monthly income level, number of siblings and math scores of
students. But the attitudes of primary school students towards mathematics do
differ according to the variables of taking or not extra support course, class level, and the person who
encourage them to love mathematics. In this research, a positive low level of
relationship between anxiety and attitude towards mathematics were found.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | November 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |