Bu çalışmada fen eğitiminde araştırmaya
dayalı öğrenme konusunda yapılan lisansüstü tez çalışmalarının
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Betimsel nitelikteki araştırmada doküman
analizi kullanılmıştır. Çalışmada veri olarak kullanılan lisansüstü tezler;
Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında taranarak elde
edilmiştir. Bu veritabanında; ‘Kavram’ ve ‘Anabilim/Bilim Dalı’ taraması olmak
üzere iki aşamalı tarama yapılmıştır. Yapılan tarama sonucu konuya ilişkin 59
teze ulaşılmıştır. Çalışmada araştırmaya dayalı öğrenme konusundaki tezler
temel olarak ‘öğrenme ürünleri’, ‘öğrenme alanları’, ‘ünite’ ve ‘hedef
kitleleri’ne göre sınıflandırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre araştırmaya
dayalı öğrenme konusunda özellikle son yıllarda yapılan tez sayısının artığı
belirlenmiştir. Tezlerin öğrenme alanlarına göre sınıflandırılmasında ‘bilgi’
öğrenme alanının diğer öğrenme alanlarına göre ön sırada yer aldığı
görülmüştür. Öğrenme ürünleri açısından bakıldığında ise öğrenci başarısı,
tutum ve bilimsel süreç becerilerinin ön planda yer aldıkları belirlenmiştir. Tezler
ünite bazında incelendiğinde ‘maddenin yapısı ve özellikleri’ ünitesinin diğer
ünitelere göre daha fazla çalışıldığı belirlenmiştir. Fen eğitimi alanında
araştırmaya dayalı öğrenme konusunda yapılan lisansüstü tezlerde daha çok fen
bilgisi öğretmen adaylarına yönelik çalışıldığı dikkat çekmiştir.
The goal of this study was to evaluate the postgraduate
theses regarding to inquiry based learning in science education. Document
analysis was used in the qualitative descriptive study. Postgraduate theses
used as data in the study were obtained from the database of the National
Higher Education Council Thesis Center. In this database a two ranked browsing
was conducted as ‘Concept’ and ‘Academic Unit/Discipline’. 59 thesis were
reached related to the subject. In this study theses inquiry based learning are
basically classified according to ‘learning products’, ‘learning areas’, ‘unit’
and ‘target groups’. According to the obtained results based on the subject, it
is stated that in recent years there has been an increase in the number of
completed theses on inquiry based learning. In the classification of learning
areas of theses it was evident that the ‘knowledge’ learning field was more
prominent in comparison to the other learning fields. When looking in terms of
learning products it was determined that student success, attitude and science
process skills are at the forefront. . In the classification of unit based of
theses it was evident that the further work of unit of ‘the structure and
properties of matter’ in comparison to the other units. It has drew attention
that the postgraduate thesis about research based learning in the field of
science education focuses more on science teachers' candidates.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | January 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |