The aim of the research is to develop, administer and test the effects of a Science and Technology program for gifted and normal learners. The research has been carried on a pilot school in İstanbul which enrolls gifted and normal learners. The study group of the research consisted of 48 sixth graders, 25 of them were included in experimental group, and 23 of them were in the control group. In the experimental group, the students received a differentiated education about “ Electricity In Our Lives” unit, whereas the students in control group received no intervention. The research data was derived from “Torrance Test of Creative Thinking” and “Achievement Test” which was developed by the researchers. Non-parametric MannWhitney-U and Wilcoxon Signed Rank tests were applied in order to analyze the statistical data. The findings of the research showed that the developed program increased the achievement levels of students and no difference observed for creativity
Araştırmada, farklı bilişsel özelliklere sahip üstün zekâlı öğrencilere yönelik onların akademik beklentilerini karşılayacak bir Fen ve Teknoloji programının geliştirilmesi, uygulanması ve etkililiğinin sınanması amaçlanmıştır. Çalışma, İstanbul’da, üstün zekâlı çocuklara farklılaştırılmış bir eğitim programı sunan bir proje okulunda, 6. sınıfa devam eden 25’i deney, 23’ü de kontrol grubundaki toplam 48 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesi boyunca probleme dayalı öğrenmeyi temele alan farklılaştırılmış program uygulanırken kontrol grubundaki öğrencilerin öğrenme-öğretmen süreçlerine herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından geliştirilen “Başarı Testi” ve “Torrance Yaratıcı Düşünme Testi” kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde non-parametric Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, üstün zekalı öğrencilere yönelik hazırlanan program öğrencilerin başarısını arttırırken, yaratıcı düşünme düzeylerini anlamlı düzeyde etkilememiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 |