–The aim of the study was to examine the effects of geometry instruction, which was performed with a dynamic software, on the success of prospective elementary mathematics teachers in the analytical analysis of the circle, and to reveal their opinions in this performed geometry instruction. The embedded research design, which is among the mixed research approaches, was used in the study. The research applied 29 prospective elementary mathematics teachers and the data obtained from circle success test and semi-structured focus group interview form. In view of the analysis of the data, it was observed that the instruction, which was performed with a dynamic software, provided a positive contribution to the success of prospective teachers in the subject of the analytical analysis of the circle. Moreover, it was observed that the prospective teachers expressed that geometry instruction in a dynamic environment enabled them to understand point of power and the points on the circle, and it had positive effects on developing thinking skills, visuality, retention, learning in a short time, concretization and focusing the attention of the students with dynamism. In contrast, it was determined that the use of technology was low in mathematics and geometry courses in the secondary education institutions, and prospective teachers wanted to perform geometry instruction in dynamic environments in their teaching profession
dynamic mathematics software geometry instruction analytical analysis of circle GeoGebra prospective teachers analytic geometry DOI No: 10.12973/nefmed.2014.8.1.a7
Bu araştırma, dinamik bir yazılım kullanılarak yapılan geometri öğretiminin ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının, çemberin analitik incelenmesi konusundaki başarılarına etkisini incelemek ve yapılan geometri öğretimine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada karma araştırma yaklaşımlarından biri olan gömülü desen kullanılmıştır. 29 ilköğretim matematik öğretmeni adayına uygulanan bu araştırmada veriler, başarı testi ve odak grup görüşmesinden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, dinamik ortamda yapılan öğretimin, çemberin analitik incelenmesi konusunda öğretmen adaylarının başarılarına olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının, dinamikliğin; kuvvet noktasının ve çember üzerindeki noktaların anlaşılmasını sağladığını belirttikleri ve dinamik ortamda geometri öğretiminin düşünme becerilerini geliştirme, görsellik, kalıcı öğrenme, kısa sürede öğrenme, somutlaştırma ve öğrencinin dikkatini toplaması üzerine olumlu etkisinin olduğunu söyledikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri liselerde matematik ve geometri derslerinde teknoloji kullanımının az olduğunu ifade ettikleri ve öğretmenlik yaşamlarında dinamik ortamlarda geometri öğretimi yapmak istedikleri belirlenmiştir.
dinamik matematik yazılımı geometri öğretimi çemberin analitik incelenmesi GeoGebra öğretmen adayları analitik geometri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |