The aim of the research is to determine the students' success and
misconceptions about the sun, earth and moon. The study group of the research,
which was conducted by using the single screening model which is one of the
general screening model types, consisted of 102 students studying in the fifth
grade. The data were obtained by Achievement Test consisting of 5 open-ended
questions. The obtained data were grouped according to categories of “no understanding”, “specific misconception”, “partial
understanding with a specific misconception”, “partial understanding” and “sound
understanding”. As a result of the research, it was determined that the
students do not have enough knowledge about the movements of the earth and the
moon, the formation of day and night, the reason of the moon and the sun
appearing in the same size from the world and they have some misconceptions
about these subjects.
Araştırmada “güneş, dünya
ve ay” konularına yönelik olarak öğrencilerin başarılarının ve kavram
yanılgılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama modeli türlerinden olan tekil tarama modeli kullanılarak
yürütülen araştırmanın çalışma grubunu 5. sınıfta öğrenim gören 102
öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, 5 açık uçlu sorudan oluşan Başarı Testi
kullanılarak “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesi işlendikten sonra toplanmıştır. Elde
edilen veriler “anlaşılmama”, “belirli bir kavram yanılgısı”, “belirli bir kavram yanılgısıyla kısmen
anlama”, “kısmen anlama” ve “tam anlama” kategorilerine göre
değerlendirilerek gruplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin güneş, dünya
ve ayın şekli ile büyüklükleri konusunda yeterli bilgiye sahip oldukları
belirlenmiştir. Ancak öğrencilerin dünya ve ayın hareketleri, gece ve gündüz
oluşumu, dünyadan bakıldığında ay ve güneşin aynı büyüklükte görünmesinin
nedenine yönelik olarak gerekli başarıyı gösteremedikleri ve bu konularda bir
takım kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |