BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilim Defterlerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.67850

Abstract

Bilim defterleri okul öncesinde bilimsel süreç becerilerini ve öğrenmelerini desteklemek için etkili bir araçtır. Bu amaçla bilim defterleri, okul öncesi dönem çocuklarının sorgulama temelli bilim etkinliklerinde gözlemledikleri olguları, sınıf ortamındaki tartışmaları ve o olguya ilişkin düşüncelerini kendi bakış açılarından özgürce yansıtmalarına olanak veren bir dokümantasyon biçimi olarak tanımlanabilmektedir. Bu çalışmada öğretmenlerin bilim defterlerine ilişkin görüşlerini ortaya çıkararak bilim defterleri hakkında genel yaklaşımlarını belirlemek amaçlanmaktadır. Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin bilim defterleri hakkında görüşlerini inceleyen nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, ülkemizin farklı coğrafi bölgelerinde hizmet veren anaokulları/anasınıflarında görev yapan 57’si kadın, 1 tanesi erkek 58 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilim Defterleri ile ilgili Görüşleri” isimli yapılandırılmamış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırmada, toplanan verilerin analizinde, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bilim defterinin ne olduğu hususunda okul öncesi öğretmenlerinin %29,3’ünün çocukların kullanırken meraklarını pekiştiren bir defter, %20,7’si bilgi içerikli defter ve %19’u ise bu konuda bir bilgisi olmadığını belirtmiştir.

References

  • Akman, B., & Güçhan Özgül, S. (2015). Role of play in teaching science in the early childhood years. In K. Trundle, M. Saçkes (Eds.), Research in Early Childhood Science Education, Dordrecht: Springer.
  • Altun, E. ve Yıldız Demirtaş, V. (2013). 6 yaş çocukları için hazırlanan bilim ve bilim insanı eğitim programının etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 67-97.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Andersson, K., & Gullberg, A. (2012). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children? Cultural Studies of Science Education, 7:3, --.
  • Ayvacı, H., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara, Türkiye.
  • Bingham, G., Holbrook, T., & Meyers, L. E. (2010). Using self-assessments in elementary classrooms. Phi Delta Kappan, 91(5), 59-61.
  • Brenneman, K., & Louro, I. F. (2008). Science journals in the preschool classrooms. Early Childhood Education Journal, 36, 113-119.
  • Bulunuz, M. (2013). Teaching science through play in kindergarten: Does integrated play and science instruction build understanding? European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 226-249.
  • Dağlı, H. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Fen Eğitiminin İçeriği Konusunda Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Eshach, H., & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Faulkner-Schneider, L. A. (2005). Child care teachers’attitudes, beliefs, and knowledge regarding science and the impact on early childhood learning opportunitites. Unpublished doctoral dissertation, Oklahoma State University, Oklahoma.
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19, 138-149.
  • Gelman, R., & Brenneman, K. (2004). Science learning pathways for young children. Early Childhood Education Quarterly, 19, 150-158.
  • Gervasi-Geist, V. M. (2010). An experiential kindergarten science curriculum engaging students in the scientific inquiry process. Unpublished doctoral dissertation, Humboldt State University, Arcata.
  • Ginsburg, H. P., & Golbeck, S. L. (2004). Thoughts on the future of research on mathematics and science learning and education. Early Childhood Education Quarterly, 19, 190-200.
  • Greenfield, D. B., Jirout, J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M., & Fuccillo, J. (2009). Science in the preschool classroom: A programmatic research agenda to improve science readiness. Early Education and Development, 20(2), 238-264.
  • Kallery, M. (2004). Early-years teachers’ late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2), 147-165.
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 113-127.
  • Kloos, H., Pfeiffer, D., Luken, E., Baker, H., Brown, R., & Carr, V. (2012). Preschoolers learning science: Myth or reality? INTECH Open Access Publisher, 3, 45-55.
  • Mantzicopoulos, P., Patrick, H., & Samarapungavan, A. (2008). Young children’s motivational beliefs about learning science. Early Childhood Research Quarterly, 23, 378-394.
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A., Patrick, H., & French, B. (2009). The development and validation of the science learning assessment (SLA): A measure of kindergarten science learning. Journal of Advance Academics, 20, 502-535.
  • Metz, K. E. (1995). Reassessments of developmental constraints on children’s science instruction. Review of Educational Research, 65(2), 93-127.
  • Miller, G., & Dingwall, R. (1997). Context and Method in Qualitative Research. London: Sage.
  • National Research Council, (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. Retrieved from http://www.nap.edu/catalog/4962.html.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (Second edition). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
  • Saçkes, M. (2014). How often do early childhood teachers teach science concepts? Determinants of the frequency of science teaching in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 169-184.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., Bell, R. L., & O’Connell A. A. (2011). The influence of early science experience in kindergarten on children’s immediate and later science achievement: Evidence from the early childhood longitudinal study. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 217-235.
  • Samarapungavan, A., Mantzicopoulos, P., & Patrick, H. (2008). Learning science through inquiry in kindergarten. Science Education, 92(5), 868-908.
  • Shepardson, D. P., & Britsch, S. J. (2001). The role of children’s journals in elementary school science activities. Journal of Research in Science Teaching, 38(1), 43-69.
  • Sığırtmaç, A. ve Özbek, S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşleri ve uygulamalarının incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1039-1056.
  • Tu, T. (2006). Preschool science environment: What is available in a preschool classroom? Early Childhood Education Journal, 33(4), 245–25.
  • Watters, J., Diezmann, C., Grieshaber, S., & Davis, J. (2001). Enhancing science education for young children: A contemporary initiative. Australian Journal of Early Childhood, 26(2), 1-8.
  • Wellman, H. M., & Gelman, S. A. (1998). Knowledge acquisition in foundational domains. In D. Kuhn & R. Siegler (Vol. eds.), Eisenberg, N. (Series Ed.). Handbook of Child Psychology: Cognition, Perception and Language (5th ed.), New York: Wiley.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, J., & Onchwari, J. A. (2006). Teaching Young Children Science: Three Key Points, Early Childhood Education Journal, 33(6), 419-423.
Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.67850

Abstract

References

  • Akman, B., & Güçhan Özgül, S. (2015). Role of play in teaching science in the early childhood years. In K. Trundle, M. Saçkes (Eds.), Research in Early Childhood Science Education, Dordrecht: Springer.
  • Altun, E. ve Yıldız Demirtaş, V. (2013). 6 yaş çocukları için hazırlanan bilim ve bilim insanı eğitim programının etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 67-97.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Andersson, K., & Gullberg, A. (2012). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children? Cultural Studies of Science Education, 7:3, --.
  • Ayvacı, H., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara, Türkiye.
  • Bingham, G., Holbrook, T., & Meyers, L. E. (2010). Using self-assessments in elementary classrooms. Phi Delta Kappan, 91(5), 59-61.
  • Brenneman, K., & Louro, I. F. (2008). Science journals in the preschool classrooms. Early Childhood Education Journal, 36, 113-119.
  • Bulunuz, M. (2013). Teaching science through play in kindergarten: Does integrated play and science instruction build understanding? European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 226-249.
  • Dağlı, H. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Fen Eğitiminin İçeriği Konusunda Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Eshach, H., & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Faulkner-Schneider, L. A. (2005). Child care teachers’attitudes, beliefs, and knowledge regarding science and the impact on early childhood learning opportunitites. Unpublished doctoral dissertation, Oklahoma State University, Oklahoma.
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19, 138-149.
  • Gelman, R., & Brenneman, K. (2004). Science learning pathways for young children. Early Childhood Education Quarterly, 19, 150-158.
  • Gervasi-Geist, V. M. (2010). An experiential kindergarten science curriculum engaging students in the scientific inquiry process. Unpublished doctoral dissertation, Humboldt State University, Arcata.
  • Ginsburg, H. P., & Golbeck, S. L. (2004). Thoughts on the future of research on mathematics and science learning and education. Early Childhood Education Quarterly, 19, 190-200.
  • Greenfield, D. B., Jirout, J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M., & Fuccillo, J. (2009). Science in the preschool classroom: A programmatic research agenda to improve science readiness. Early Education and Development, 20(2), 238-264.
  • Kallery, M. (2004). Early-years teachers’ late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2), 147-165.
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 113-127.
  • Kloos, H., Pfeiffer, D., Luken, E., Baker, H., Brown, R., & Carr, V. (2012). Preschoolers learning science: Myth or reality? INTECH Open Access Publisher, 3, 45-55.
  • Mantzicopoulos, P., Patrick, H., & Samarapungavan, A. (2008). Young children’s motivational beliefs about learning science. Early Childhood Research Quarterly, 23, 378-394.
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A., Patrick, H., & French, B. (2009). The development and validation of the science learning assessment (SLA): A measure of kindergarten science learning. Journal of Advance Academics, 20, 502-535.
  • Metz, K. E. (1995). Reassessments of developmental constraints on children’s science instruction. Review of Educational Research, 65(2), 93-127.
  • Miller, G., & Dingwall, R. (1997). Context and Method in Qualitative Research. London: Sage.
  • National Research Council, (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. Retrieved from http://www.nap.edu/catalog/4962.html.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (Second edition). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
  • Saçkes, M. (2014). How often do early childhood teachers teach science concepts? Determinants of the frequency of science teaching in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 169-184.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., Bell, R. L., & O’Connell A. A. (2011). The influence of early science experience in kindergarten on children’s immediate and later science achievement: Evidence from the early childhood longitudinal study. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 217-235.
  • Samarapungavan, A., Mantzicopoulos, P., & Patrick, H. (2008). Learning science through inquiry in kindergarten. Science Education, 92(5), 868-908.
  • Shepardson, D. P., & Britsch, S. J. (2001). The role of children’s journals in elementary school science activities. Journal of Research in Science Teaching, 38(1), 43-69.
  • Sığırtmaç, A. ve Özbek, S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşleri ve uygulamalarının incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1039-1056.
  • Tu, T. (2006). Preschool science environment: What is available in a preschool classroom? Early Childhood Education Journal, 33(4), 245–25.
  • Watters, J., Diezmann, C., Grieshaber, S., & Davis, J. (2001). Enhancing science education for young children: A contemporary initiative. Australian Journal of Early Childhood, 26(2), 1-8.
  • Wellman, H. M., & Gelman, S. A. (1998). Knowledge acquisition in foundational domains. In D. Kuhn & R. Siegler (Vol. eds.), Eisenberg, N. (Series Ed.). Handbook of Child Psychology: Cognition, Perception and Language (5th ed.), New York: Wiley.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, J., & Onchwari, J. A. (2006). Teaching Young Children Science: Three Key Points, Early Childhood Education Journal, 33(6), 419-423.
There are 35 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Hatice Uysal This is me

Şule Tepetaş Cengiz This is me

Sinem Güçhan Özgül This is me

Arzu Akar Gençer This is me

Berrin Akman This is me

Publication Date June 26, 2016
Submission Date June 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Uysal, H., Tepetaş Cengiz, Ş., Güçhan Özgül, S., Akar Gençer, A., et al. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilim Defterlerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1). https://doi.org/10.17522/nefefmed.67850