BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Analitik Geometri Problemlerine Yönelik Çözüm Yaklaşımları

Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.25441

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının görsel ve cebirsel temsillerle verilen doğrunun ve çemberin analitiği ile ilgili problemleri çözerken benimsedikleri yaklaşımları incelemektir. Araştırmanın katılımcıları bir Devlet Üniversitesinin Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalının 3. sınıfında öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşan 63 kişilik bir gruptur. Öğretmen adaylarının çözüm yaklaşımları görsel ve cebirsel temsillerle sunulan, doğrunun ve çemberin analitiği konularını içeren dört probleme ait çözümler analiz edilerek belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının cevapları incelendiğinde hem doğrunun ve çemberin analitiği konularını içeren hem de görsel ve cebirsel formdaki problemleri çözerken katılımcıların büyük çoğunluğunun geometrik çözüm yaklaşımını benimsediği görülmüştür. Problemin konu alanının öğretmen adaylarının temsil tercihlerine göre dağılımı istatistiksel olarak anlamlı bulunmazken, temsil biçimlerinin öğretmen adaylarının temsil tercihlerine göre dağılımındaki farklılıklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu sonuçlar ışığında her problem için geometrik yaklaşımın çözüme ulaştırmada yeterli olmayacağı göz önüne alındığında, öğrencilere farklı çözüm yaklaşımları ile ilgili deneyimlerin yaşatılmasının önemi ortaya çıkmaktadır.

References

  • Adu-Gyamfi, K. (1993). External multiple representations in mathematics teaching. Unpublished Master Thesis.. Graduate Faculty of North Carolina State University, USA.
  • Akkuş, O, & Çakıroğlu, E. (2006). Seventh grade students' use of multiple representations in pattern related algebra tasks. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31).
  • Arslan, S. (2008). Diferansiyel denklemlerin öğretiminde farklı yaklaşımlar ve nitel yaklaşımın gerekliliği. Milli Eğitim Dergisi, 179, 153-163.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Derya Kitapevi, Trabzon.
  • Baki, A. (2014). Matematik Tarihi ve Felsefesi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Bingölbali, E. (2008). Türev kavramına ilişkin öğrenme zorlukları ve kavramsal anlama için öneriler. M.F. Özmantar, E. Bingölbali & H. Akkoç (Ed.), Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, D. (2007). Öğretmen adaylarının cebirsel düşünme becerilerinin analitik incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Delice, A. & Sevimli, E. (2010). Matematik öğretmeni adaylarının belirli integral konusunda kullanılan temsiller ile işlevsel ve kavramsal bilgi düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3). 581-605.
  • Edwards, B. (2008). Using Task-Based Interviews to Discover College Physics Majors’ Mathematical Thinking and Problem-solving Skills. Retrieved from https://mathed.asu.edu/crume2008/Proceedings/BEdwards%20LONG.pdf on 28/05/2015.
  • Even, R. (1998). Factors involved in linking representations of functions. Journal of Mathematical Behavior, 17(1), 105-121.
  • Fennell, F. S. & Rowan, T. (2001). Represantation: An important process. Teaching and Learning Mathematics. 7(5), 288-292.
  • Girard, N. R. (2002). Students’ representational approaches to solving calculus problems:Examining the role of graphing calculators. Unpublished EdD, Pittsburg: University of Pittsburg.
  • Goerdt, L. S. (2007). The Effect of Emphasizing Multiple Representations on Calculus Students’ Understanding of the Derivative Concept. Unpublished. EdD, The University of Minnesota.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve Öğretimi. (1.Baskı). Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • Kaput, J. J. (1998). Represantations, inscipions, descriptions and learning: A kaleidoscope of Windows. Journal of Mathemetical Behavior, 17 (2), 265-281.
  • Kardeş, D. (2010). Matematik Öğretmen Adaylarının Lineer Denklem Sistemleri Çözüm Süreçlerinin Öz-Yeterlik Algısı ve Çoklu Temsil Bağlamında İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kartallıoğlu, S. (2005). İlköğretim 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinin sözel matematik problemlerini modellemesi: çarpma ve bölme işlemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keller, B. A. & Hirsch, C. R. (1998). Student preference for representations of functions. International Journal in Mathematics Education Science Technology, 29 (1), 1-17.
  • Lesh, R. & Doerr, H. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh & H. Doerr (Eds.) Beyond contructivism (pp.3-34). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Lubinski, C. A. & Otto, A.D. (2002). Meaningful Mathematical Representations and Early Algebraic Reasoning. Teaching Children Mathematics, 9 (2). 76-80.
  • McGowan, M. ve Tall, D. (2001). Flexible Thinking, Consistency, and Stability of Responses:A Study of Divergence http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/drafts/dot2001-mcgowen-tall-draft.pdf adresinden 03.06.2015 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Ed. S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık. (2013).
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (1992). Analitik Geometri Dersi Öğretim Programı (10-11.Sınıf). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12.Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2007). Mathematics Teaching Today. Reston, VA: NCTM Publications.
  • Neria, D. & Amit, M. (2004). Students preference of non-algebraic representations in mathematical communication'. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 409-416).
  • Oktaç, A.(2008). Ortaöğretim düzeyinde lineer cebir ile ilgili kavram yanılgıları. Akkoç, H., Bingölbali, E., Özmantar , M. F (Ed). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Orhun, N. (2000). 11.Sınıf öğrencilerinin fonksiyon limit süreklilik türev konularında bilişsel davranışlarının ölçülmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (1), 99-105.
  • Özgün-Koca, S.A. (1998). Students‟ use of representations in mathematics education. North American Chapter of the Internetional Group for the Psychology of Mathematics Education, NC: Raleigh.
  • Özhan-Turan, A. (2011). 12.Sınıf Öğrencilerinin Analitik Geometrideki Temsil Geçişlerinin Krutetskii Düşünme Yapıları Bağlamında İncelenmesi; Doğruların Birbirine Göre Durumları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Schultz, J. E. ve Waters, M. S. (2000). Why representations?. Mathematics Teacher, 93(6), 448-453.
  • Sevimli, E. (2009). Matematik Öğretmen Adaylarının Belirli İntegral Konusundaki Temsil Tercihlerinin Uzamsal Yetenek ve Akademik Başarı Bağlamında İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Stewart, S. & Thomas, M. O. J. (2004). The learning of Linear Algebra Concepts: Instrumentation of CAS calculators. Proceedings of the 9th Asian Technology Conference in Mathematics. Singapore, 377-386.
  • Yerushalmy, M. & Schwartz, J. L. (1993). Seizing the oppurtunity to make algebra mathematically and pedagogically interesting (s.41-68)., In T. A. Romberg, E. Fennema & T.P. Carpenter (Eds.) Interrating research on the graphical representation of functions. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.25441

Abstract

References

  • Adu-Gyamfi, K. (1993). External multiple representations in mathematics teaching. Unpublished Master Thesis.. Graduate Faculty of North Carolina State University, USA.
  • Akkuş, O, & Çakıroğlu, E. (2006). Seventh grade students' use of multiple representations in pattern related algebra tasks. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31).
  • Arslan, S. (2008). Diferansiyel denklemlerin öğretiminde farklı yaklaşımlar ve nitel yaklaşımın gerekliliği. Milli Eğitim Dergisi, 179, 153-163.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Derya Kitapevi, Trabzon.
  • Baki, A. (2014). Matematik Tarihi ve Felsefesi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Bingölbali, E. (2008). Türev kavramına ilişkin öğrenme zorlukları ve kavramsal anlama için öneriler. M.F. Özmantar, E. Bingölbali & H. Akkoç (Ed.), Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, D. (2007). Öğretmen adaylarının cebirsel düşünme becerilerinin analitik incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Delice, A. & Sevimli, E. (2010). Matematik öğretmeni adaylarının belirli integral konusunda kullanılan temsiller ile işlevsel ve kavramsal bilgi düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3). 581-605.
  • Edwards, B. (2008). Using Task-Based Interviews to Discover College Physics Majors’ Mathematical Thinking and Problem-solving Skills. Retrieved from https://mathed.asu.edu/crume2008/Proceedings/BEdwards%20LONG.pdf on 28/05/2015.
  • Even, R. (1998). Factors involved in linking representations of functions. Journal of Mathematical Behavior, 17(1), 105-121.
  • Fennell, F. S. & Rowan, T. (2001). Represantation: An important process. Teaching and Learning Mathematics. 7(5), 288-292.
  • Girard, N. R. (2002). Students’ representational approaches to solving calculus problems:Examining the role of graphing calculators. Unpublished EdD, Pittsburg: University of Pittsburg.
  • Goerdt, L. S. (2007). The Effect of Emphasizing Multiple Representations on Calculus Students’ Understanding of the Derivative Concept. Unpublished. EdD, The University of Minnesota.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve Öğretimi. (1.Baskı). Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • Kaput, J. J. (1998). Represantations, inscipions, descriptions and learning: A kaleidoscope of Windows. Journal of Mathemetical Behavior, 17 (2), 265-281.
  • Kardeş, D. (2010). Matematik Öğretmen Adaylarının Lineer Denklem Sistemleri Çözüm Süreçlerinin Öz-Yeterlik Algısı ve Çoklu Temsil Bağlamında İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kartallıoğlu, S. (2005). İlköğretim 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinin sözel matematik problemlerini modellemesi: çarpma ve bölme işlemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keller, B. A. & Hirsch, C. R. (1998). Student preference for representations of functions. International Journal in Mathematics Education Science Technology, 29 (1), 1-17.
  • Lesh, R. & Doerr, H. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh & H. Doerr (Eds.) Beyond contructivism (pp.3-34). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Lubinski, C. A. & Otto, A.D. (2002). Meaningful Mathematical Representations and Early Algebraic Reasoning. Teaching Children Mathematics, 9 (2). 76-80.
  • McGowan, M. ve Tall, D. (2001). Flexible Thinking, Consistency, and Stability of Responses:A Study of Divergence http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/drafts/dot2001-mcgowen-tall-draft.pdf adresinden 03.06.2015 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Ed. S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık. (2013).
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (1992). Analitik Geometri Dersi Öğretim Programı (10-11.Sınıf). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12.Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2007). Mathematics Teaching Today. Reston, VA: NCTM Publications.
  • Neria, D. & Amit, M. (2004). Students preference of non-algebraic representations in mathematical communication'. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 409-416).
  • Oktaç, A.(2008). Ortaöğretim düzeyinde lineer cebir ile ilgili kavram yanılgıları. Akkoç, H., Bingölbali, E., Özmantar , M. F (Ed). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Orhun, N. (2000). 11.Sınıf öğrencilerinin fonksiyon limit süreklilik türev konularında bilişsel davranışlarının ölçülmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (1), 99-105.
  • Özgün-Koca, S.A. (1998). Students‟ use of representations in mathematics education. North American Chapter of the Internetional Group for the Psychology of Mathematics Education, NC: Raleigh.
  • Özhan-Turan, A. (2011). 12.Sınıf Öğrencilerinin Analitik Geometrideki Temsil Geçişlerinin Krutetskii Düşünme Yapıları Bağlamında İncelenmesi; Doğruların Birbirine Göre Durumları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Schultz, J. E. ve Waters, M. S. (2000). Why representations?. Mathematics Teacher, 93(6), 448-453.
  • Sevimli, E. (2009). Matematik Öğretmen Adaylarının Belirli İntegral Konusundaki Temsil Tercihlerinin Uzamsal Yetenek ve Akademik Başarı Bağlamında İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Stewart, S. & Thomas, M. O. J. (2004). The learning of Linear Algebra Concepts: Instrumentation of CAS calculators. Proceedings of the 9th Asian Technology Conference in Mathematics. Singapore, 377-386.
  • Yerushalmy, M. & Schwartz, J. L. (1993). Seizing the oppurtunity to make algebra mathematically and pedagogically interesting (s.41-68)., In T. A. Romberg, E. Fennema & T.P. Carpenter (Eds.) Interrating research on the graphical representation of functions. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 38 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Feyzullah Ahmetoğlu This is me

Funda Aydın-güç

Publication Date June 26, 2016
Submission Date June 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Ahmetoğlu, F., & Aydın-güç, F. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Analitik Geometri Problemlerine Yönelik Çözüm Yaklaşımları. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1). https://doi.org/10.17522/nefefmed.25441