BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme- Değerlendirme Algıları

Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.94931

Abstract

Bu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme süreci hakkındaki algılarını ortaya çıkarmak ve çıkan sonuçların öncelikli olarak öğrenmenin desteklenmesini amaçlayan modern ölçme-değerlendirme anlayışıyla uygunluğunu tartışmak amaçlanmıştır. Karma araştırma modeli kullanılan bu çalışmada, veriler 262 fen bilgisi öğretmen adaylarından “Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Sürecine İlişkin Algıları” ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları aracılığıyla elde edilmiştir. Toplanmış olan nicel veriler doğrulayıcı faktör analizi (DFA), ilişkisiz örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi (One Way Anova) kullanılarak incelenmiştir. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Sonuçlara göre, öğretmen adayları ölçme-değerlendirmeyi yüksek oranda öğrenciye sorumluluk yükleyen, okul ve öğretmenin sorumluluklarını denetleyen ve öğretimi destekleyen bir süreç olarak algılamaktadırlar. Buna karşın, öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme sürecini az da olsa gereksiz olduğu şeklinde de algıladıkları görülmektedir. Öğretmen adaylarının bulundukları sınıfın ve ölçme-değerlendirme ile ilgili eğitimin ölçme-değerlendirmeyi algılamaları üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı da tespit edilmiştir.

References

  • Abell, S. K., & Siegel, M. A. (2011). Assessment literacy: What science teachers need to know and be able to do? In D. Corrigan, J. Dillon, & R. Gunstone (Eds.), The professional knowledge base of science teaching (pp. 205–221). The Netherlands: Springer.
  • Arslantaş, H. İ. (2011). Öğretim elemanlarının öğretim strateji-yöntem ve teknikleri, iletişim ve ölçme değerlendirme yeterliliklerine yönelik öğrenci görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (15), 487-506.
  • Ayas, C. (2006). An examination of the relationship between the integration of technology into social studies and constructivist pedagogies. The Turkish Online Journal of Education Technology 5 (1), 1-12.
  • Aydeniz, M., & Pabuçcu, A. (2011). Understanding the impact of formative assessment strategies on first year university students’ conceptual understanding of chemical concepts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5 (2), 18-41.
  • Başman, M., & Tavşancıl, E. (2016). Self-Efficacy perceptions and the attitudes of prospective teachers towards assessment and evaluation. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 10(3), 932-937.
  • Bell, B. & Cowie, B. (2001). Formative assessment and science education. Dordrecht, Boston: KluwerAcademic.
  • Berry, R. (2010). Teachers’ orientations towards selecting assessment strategies. New Horizons in Education, 58 (1), 96–107.
  • Bevitt, S. (2015). Assessment innovation and student experience: A new assessment challenge and call for a multi-percpective approach to assessment research. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40 (1), 103-119.
  • Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5 (1), 7-74.
  • Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Maidenhead, UK: Open University Press.
  • Butt, G. (2010). Making assessment matter. New York, NY: Continuum International Publishing Group.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi
  • Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2008). Assessment and grading in classrooms. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Brown, G. T. L. (2008). Conceptions of assessment: Understanding what assessment means to teachers and students. New York: Nova Science Publishers, Inc.
  • Brown, G. T. L. (2004). Teachers' conceptions of assessment: implications for policy and professional development. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 11(3), 301-318. doi:10.1080/0969594042000304609
  • Brown, G. T. L., Harris, L. R., & Harnett, J. (2012). Teacher beliefs about feedback within an assessment for learning environment: Endorsement of improved learning over student well-being. Teaching and Teacher Education, 28 (7), 968-978.
  • Brown, G. T. L., & Hirschfeld, G. H. F. (2008). Students’ conceptions of assessment: Links to outcomes. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15 (1), 3-17. doi:10.1080/09695940701876003
  • Cohen, D., & Hill, H. (2000). Instructional policy and classroom performance: The mathematics reform in California. Teachers College Record, 102 (2), 294-343.
  • Çepni, S. ve Şenel-Çoruhlu, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 117-128.
  • Şenel-Çoruhlu, T., Er-Nas S. & Çepni, S. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 1–22.
  • DeLuca, C., Chavez, T. & Cao, C. (2013). Establishing a foundation for valid teacher
  • judgment on student learning: The role of pre-service assessment education.
  • Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20(1), 107-126
  • Duban, N., & Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin Uygulama Okullarında Kullanımına İlişkin Görüşü. İlköğretim Online, 7(3),769-784.
  • Eggen, P. D., & Kauchak, D. P. (2001). Strategies for teachers: Teaching content and thinking skills. Boston: Allyn & Bacon.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (1), 135-145.
  • Güneş, M. H., Demir, S. & Balaban, M. (2015). The effect of portfolio assessment application on academic achievement and test anxiety in teaching animal tissue. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 1-22.
  • Heritage, M. (2007). Formative assessment. EED Winter confererence: Informing instruction, Improving achivement. Anchorage, AK.
  • İzci, K. (2013). Investigating high school chemistry teachers’ perceptions, knowledge and practices of classroom assessment. (Unpublished PhD Thesis), Columbia, MO, University of Missouri-Columbia.
  • İzci, K. & Şardağ, M. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sınıf içi değerlendirme okur-yazarlığı. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 11-14 Eylül tarihleri arasında sözlü bildiri olarak Adana da sunulmuştur.
  • Karaman, P. & Şahin, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 175-189.
  • Kıryak, Z., Bulunuz, N. & Zeybek, Ö. (2015). Biçimlendirici yoklama soruları ile 7. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 9(2), 34-60.
  • Marshall, B., & Drummond, M. J. (2006). How teachers engage with assessment for learning: Lessons from the classroom. Research Papers in Education, 21(2), 133-149.
  • McMillan, J. H. (2003). Understanding and improving teachers' classroom assessment decision making: Implications for theory and practice. Educational Measurement: Issues and Practice, 22(4),34-43.
  • Mertler, C. (2003, October). Preservice versus inservice teachers’assessment literacy: does classroom experience make a difference? Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western Educational Research Association. Columbus, Ohio.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7,8. sınıflar için) öğretim programı. Ankara: MEB yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7,8. sınıflar için) öğretim programı. Ankara: MEB yayıncılık.
  • Otero, V. K. (2006). Moving beyond the “Get it or don’t” conception of formative assessment. Journal of Teacher Education, 57 (3), 247-255.
  • Ören, F. S., Ormancı, U., & Evrekli, E. (2011). The science and technology pre-service teachers’ self-efficacy levels and opinions about alternative assessment and evaluation approaches. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1690-1698.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.
  • Siegel, M.A., & Wissehr, C. (2011). Preparing for the plunge: Preservice teachers’ assessment literacy. Journal of Science Teacher Education, 22(1), 371–391.
  • Smith, L. K., & Southerland, S. A. (2007). Reforming practice or modifying reforms? Elementary teachers' response to the tools of reform. Journal of Research in Science Teaching, 44 (3), 396 - 423.
  • Stiggins, R. (2010). Essential formative assessment competencies for teachers and school leaders. In Andrade, H., & Cizek, G. (Eds.) (2010). Handbook of formative assessment (pp.233-250) New York: Routledge.
  • Tatar, N., & Buldur, S. (2013). Improving preservice science teachers’ self-efficacy about the use of alternative assessment. Journal of Baltic Science Education, 12(4), 452-464
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2000). Ten commandments of structural equation modeling. In L. Grimm & P. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 261–284). Washington: DC: American Psychological Association.
  • Vardar, E. (2010). Sixth, seventh and eighth grade teachers’ conception of assessment. Unpublished master thesis. Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Yaman, S., & Karamustafaoğlu, S. (2011). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlilik algı düzeylerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 53-72.
  • Yaşar, M. (2014). Öğretmen adaylarının “Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme” dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 64-83.
  • Yazıcı, F. & Sözbilir, M. (2014). İlköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yöntemlerine ilişkin kullanım sıklıkları ve yeterlik düzeyleri: Erzurum örneklemi. Necati Bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(2), 164-196.
  • Watering, G., Gijbels, D., Dochy, F. & Rijt, J (2008). Students’ assessment preferences, perceptions of assessment and their relationships to study results. Higher Education, 56(6), 645-658.
  • Weeden, P., Winter, J., & Broadfoot, P. (2002). Assessment. Psychology Press.
Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.94931

Abstract

References

  • Abell, S. K., & Siegel, M. A. (2011). Assessment literacy: What science teachers need to know and be able to do? In D. Corrigan, J. Dillon, & R. Gunstone (Eds.), The professional knowledge base of science teaching (pp. 205–221). The Netherlands: Springer.
  • Arslantaş, H. İ. (2011). Öğretim elemanlarının öğretim strateji-yöntem ve teknikleri, iletişim ve ölçme değerlendirme yeterliliklerine yönelik öğrenci görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (15), 487-506.
  • Ayas, C. (2006). An examination of the relationship between the integration of technology into social studies and constructivist pedagogies. The Turkish Online Journal of Education Technology 5 (1), 1-12.
  • Aydeniz, M., & Pabuçcu, A. (2011). Understanding the impact of formative assessment strategies on first year university students’ conceptual understanding of chemical concepts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5 (2), 18-41.
  • Başman, M., & Tavşancıl, E. (2016). Self-Efficacy perceptions and the attitudes of prospective teachers towards assessment and evaluation. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 10(3), 932-937.
  • Bell, B. & Cowie, B. (2001). Formative assessment and science education. Dordrecht, Boston: KluwerAcademic.
  • Berry, R. (2010). Teachers’ orientations towards selecting assessment strategies. New Horizons in Education, 58 (1), 96–107.
  • Bevitt, S. (2015). Assessment innovation and student experience: A new assessment challenge and call for a multi-percpective approach to assessment research. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40 (1), 103-119.
  • Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5 (1), 7-74.
  • Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Maidenhead, UK: Open University Press.
  • Butt, G. (2010). Making assessment matter. New York, NY: Continuum International Publishing Group.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi
  • Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2008). Assessment and grading in classrooms. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Brown, G. T. L. (2008). Conceptions of assessment: Understanding what assessment means to teachers and students. New York: Nova Science Publishers, Inc.
  • Brown, G. T. L. (2004). Teachers' conceptions of assessment: implications for policy and professional development. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 11(3), 301-318. doi:10.1080/0969594042000304609
  • Brown, G. T. L., Harris, L. R., & Harnett, J. (2012). Teacher beliefs about feedback within an assessment for learning environment: Endorsement of improved learning over student well-being. Teaching and Teacher Education, 28 (7), 968-978.
  • Brown, G. T. L., & Hirschfeld, G. H. F. (2008). Students’ conceptions of assessment: Links to outcomes. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15 (1), 3-17. doi:10.1080/09695940701876003
  • Cohen, D., & Hill, H. (2000). Instructional policy and classroom performance: The mathematics reform in California. Teachers College Record, 102 (2), 294-343.
  • Çepni, S. ve Şenel-Çoruhlu, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 117-128.
  • Şenel-Çoruhlu, T., Er-Nas S. & Çepni, S. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 1–22.
  • DeLuca, C., Chavez, T. & Cao, C. (2013). Establishing a foundation for valid teacher
  • judgment on student learning: The role of pre-service assessment education.
  • Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20(1), 107-126
  • Duban, N., & Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin Uygulama Okullarında Kullanımına İlişkin Görüşü. İlköğretim Online, 7(3),769-784.
  • Eggen, P. D., & Kauchak, D. P. (2001). Strategies for teachers: Teaching content and thinking skills. Boston: Allyn & Bacon.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (1), 135-145.
  • Güneş, M. H., Demir, S. & Balaban, M. (2015). The effect of portfolio assessment application on academic achievement and test anxiety in teaching animal tissue. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 1-22.
  • Heritage, M. (2007). Formative assessment. EED Winter confererence: Informing instruction, Improving achivement. Anchorage, AK.
  • İzci, K. (2013). Investigating high school chemistry teachers’ perceptions, knowledge and practices of classroom assessment. (Unpublished PhD Thesis), Columbia, MO, University of Missouri-Columbia.
  • İzci, K. & Şardağ, M. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sınıf içi değerlendirme okur-yazarlığı. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 11-14 Eylül tarihleri arasında sözlü bildiri olarak Adana da sunulmuştur.
  • Karaman, P. & Şahin, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 175-189.
  • Kıryak, Z., Bulunuz, N. & Zeybek, Ö. (2015). Biçimlendirici yoklama soruları ile 7. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 9(2), 34-60.
  • Marshall, B., & Drummond, M. J. (2006). How teachers engage with assessment for learning: Lessons from the classroom. Research Papers in Education, 21(2), 133-149.
  • McMillan, J. H. (2003). Understanding and improving teachers' classroom assessment decision making: Implications for theory and practice. Educational Measurement: Issues and Practice, 22(4),34-43.
  • Mertler, C. (2003, October). Preservice versus inservice teachers’assessment literacy: does classroom experience make a difference? Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western Educational Research Association. Columbus, Ohio.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7,8. sınıflar için) öğretim programı. Ankara: MEB yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7,8. sınıflar için) öğretim programı. Ankara: MEB yayıncılık.
  • Otero, V. K. (2006). Moving beyond the “Get it or don’t” conception of formative assessment. Journal of Teacher Education, 57 (3), 247-255.
  • Ören, F. S., Ormancı, U., & Evrekli, E. (2011). The science and technology pre-service teachers’ self-efficacy levels and opinions about alternative assessment and evaluation approaches. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1690-1698.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.
  • Siegel, M.A., & Wissehr, C. (2011). Preparing for the plunge: Preservice teachers’ assessment literacy. Journal of Science Teacher Education, 22(1), 371–391.
  • Smith, L. K., & Southerland, S. A. (2007). Reforming practice or modifying reforms? Elementary teachers' response to the tools of reform. Journal of Research in Science Teaching, 44 (3), 396 - 423.
  • Stiggins, R. (2010). Essential formative assessment competencies for teachers and school leaders. In Andrade, H., & Cizek, G. (Eds.) (2010). Handbook of formative assessment (pp.233-250) New York: Routledge.
  • Tatar, N., & Buldur, S. (2013). Improving preservice science teachers’ self-efficacy about the use of alternative assessment. Journal of Baltic Science Education, 12(4), 452-464
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2000). Ten commandments of structural equation modeling. In L. Grimm & P. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 261–284). Washington: DC: American Psychological Association.
  • Vardar, E. (2010). Sixth, seventh and eighth grade teachers’ conception of assessment. Unpublished master thesis. Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Yaman, S., & Karamustafaoğlu, S. (2011). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlilik algı düzeylerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 53-72.
  • Yaşar, M. (2014). Öğretmen adaylarının “Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme” dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 64-83.
  • Yazıcı, F. & Sözbilir, M. (2014). İlköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yöntemlerine ilişkin kullanım sıklıkları ve yeterlik düzeyleri: Erzurum örneklemi. Necati Bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(2), 164-196.
  • Watering, G., Gijbels, D., Dochy, F. & Rijt, J (2008). Students’ assessment preferences, perceptions of assessment and their relationships to study results. Higher Education, 56(6), 645-658.
  • Weeden, P., Winter, J., & Broadfoot, P. (2002). Assessment. Psychology Press.
There are 52 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Kemal İzci This is me

Metin Şardağ This is me

Publication Date June 26, 2016
Submission Date June 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA İzci, K., & Şardağ, M. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme- Değerlendirme Algıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1). https://doi.org/10.17522/nefefmed.94931